Dit seizoen zal Racesport.nl wekelijks een overzicht geven van de jarigen in de wereld van de motorsport met daarin deze week de jarigen in de periode 19 tot 26 oktober.
22 oktober
Vincent Lonbois (1990) – Als Belgisch kampioen in de ‘Pantera Cup’ kwam Vincent Lonbois in 2006 naar het EK Superstock 600. Na een wat mager eerste jaar, met als beste resultaat een 13e plaats in de laatste race, ging het in 2007 een stuk beter. De Belg behaalde dat jaar op de Lausitzring zijn eerste overwinning. In 2008 volgden geen overwinningen maar wel twee podiums waarvan er maar een in de boeken bleef staan na een diskwalificatie. Het huidige seizoen is de doorbraak voor Lonbois, met twee overwinningen, twee tweede plaatsen en een derde plaats dingt de MTM rijder mee voor de titel.
23 oktober
Wayne Rainey (1960) – Rainey begon zijn racecarrière in het American Grand National kampioenschap waarbij geracet werd op dirttrack maar ook op asfalt. Na successen in de 250cc klasse huurde Kawasaki hem in om in 1982 in het AMA Superbike te rijden als teamgenoot van Eddie Lawson. Toen Lawson het jaar daarop naar de Grand Prix vertrok nam Rainey de leidende rol over en werd kampioen. Wat volgde was een weinig succesvol jaar bij Team Roberts in de 250cc Grand Prix waarna Rainey weer terugkeerde naar Amerika waar zijn intense rivaliteit met Kevin Schwantz begon. In 1988 kwam Rainey weer terug naar Europa waar hij wederom voor Kenny Roberts maar nu in diens 500cc team ging rijden. In zijn eerste 500cc seizoen werd Rainey met een overwinning en zes podiums derde, het jaar daarna werd hij tweede en van 1990 t/m 1992 was hij drie keer achter elkaar wereldkampioen. In 1993 zou echter het noodlot toeslaan tijdens de Italiaanse Grand Prix op Misano waar Rainey onderuit schuift en tijdens het door de grindbak tuimelen zijn rug breekt. Vanaf dat moment is de Amerikaan vanaf zijn borst verlamd. Rainey zou daarna nog een paar jaar teammanager zijn voor het Marlboro Yamaha team voordat hij zich definitief terug trok uit het 500cc paddock. Rainey racet tegenwoordig met karts in de World Superkart klasse.
25 oktober
Hiroshi Aoyama (1981) – Na een aantal jaar in het All Japan kampioenschap te hebben gereden en enkele keren als wildcard aan een Grand Prix te hebben deelgenomen kwam Hiroshi Aoyama in 2004 definitief naar de Grand Prix als rijder in de 250cc klasse, eerst twee seizoenen met Honda als teamgenoot van Dani Pedrosa maar vanaf 2006 reed de Japanner drie seizoenen voor KTM waarbij hij vooral in zijn eerste seizoen met de KTM van zich deed spreken. De twee seizoenen die volgden ging echter niet zo goed en toen KTM eind 2008 hun 250cc team opdoekte moest Aoyama op zoek naar een andere werkgever en dat werd Scot Honda. Met de overjarige Honda presteert Aoyama erg goed en hij staat momenteel aan de leiding van het kampioenschap met een goede kans op de wereldtitel. Volgend jaar zal de Japanner, die ook nog een racende jongere broer (Shuhei) heeft, hoe dan ook in de MotoGP klasse gaan rijden.
26 oktober
Michael van der Mark (1990) – als 12 jarige was Michael van der Mark al actief in de juniorcup om vervolgens door te stromen naar de 125cc klasse in het Nederlands kampioenschap. In 2007 kreeg van der Mark zijn eerste wildcard toegewezen maar was op dat moment nog te jong en moest nog een jaartje wachten, inmiddels heeft de Rotterdammer twee maal de TT van Assen gereden en is hij zeer succesvol in het in hoog aanzien staande IDM. Daarnaast werd van der Mark de afgelopen twee jaar Nederlands 125cc kampioen.
Lorenzo Lanzi (1981) – Op 15 jarige leeftijd begon Lanzi te racen in het Italiaans 125cc junior kampioenschap om uiteindelijk via het europees kampioenschap in het Italiaans 250cc kampioenschap terecht te komen, dat was echter geen succes waardoor Lanzi in 2002 langs de kant zat voordat hij in 2003 in de FIM Cup ging rijden en daar bijna kampioen werd. Het jaar daarna verkaste Lanzi naar het WK Supersport waar hij op de Ducati leuke dingen liet zien en hij een jaar later naar het WK Superbike kon overstappen. Dat jaar (2005) kreeg Lanzi de kans om de geblesseerde Regis Laconi in het fabrieksteam te vervangen en meteen zijn tweede race op de fabrieks machine te winnen, later dat jaar volgde een tweede overwinning en een promotie naar het fabrieksteam voor het jaar daarna. Als fabrieksrijder viel Lanzi door diverse omstandigheden echter een beetje tegen waarna hij na twee seizoenen ontslagen werd. In 2008 zagen we Lanzi nog een heel seizoen op de RG Ducati rijden en de eerste race in Valencia winnen maar dat was de laatste uitschieter van de Italiaan. In 2009 heeft Lanzi nog enige races gereden als invaller/vervanger.
Volgende week onder andere de verjaardag van een momenteel in de 250cc klasse rijdende Spanjaard.