Dit seizoen zal Racesport.nl wekelijks een overzicht geven van de jarigen in de wereld van de motorsport met daarin deze week de jarigen in de periode 14 – 20 juli.
14 juli
Tommy Hayden (1978) – Tommy is naast Nicky en Roger Lee de oudste van de drie racende Hayden broers en begon al op zijn derde te racen om op zijn tiende al een nationale (amateur) titel te pakken. In 1994 begon Hayden professioneel te racen maar het zou tot 2004 duren voordat hij zijn eerste titel wist te pakken in de AMA Supersport klasse, hij volgde dat in 2005 op met een tweede titel voordat hij 2006 de overstap naar de Superbike klasse zou maken. Hayden is nog steeds actief in deze klasse.
15 juli
Akira Yanagawa (1971) – Yanagawa-san begon zoals veel van zijn landgenoten te racen met minibikes voordat hij de overstap maakte naar de 250cc klasse waar hij in 1989 Japans kampioen in werd. In 1993 volgde overstap naar het Japans Superbike om vervolgens in 1997 met Kawasaki de stap naar het WK te maken en daar tot in 2002 in actief te zijn, altijd met Kawasaki. De Japanner wist in zijn Superbike loopbaan drie overwinningen te pakken en kwam daarnaast nog eens 20 keer op het podium. In 2001 was Yanagawa de hoekige MotoGP machine van Kawasaki aan het testen om in 2002 samen met de Japanse fabrikant een korte overstap naar de MotoGP te maken voordat hij weer een testrol aannam en zich op het Japans Superbike stortte.
16 juli
Kevin Magee (1962) – De professionele carrière van deze Australiër begon met het racen op productiemotoren en Superbikes in Australische kampioenschappen. In 1986 reed Magee zichzelf in de kijker met een derde plaats in de 8 uur van Suzuka op een technisch gezien minder machine dan het merendeel van de andere rijders. Aan het einde van dat jaar kreeg hij de kans om met een Yamaha Grand Prix machine te rijden om in het jaar daarna drie keer als wildcard aan de slag te gaan en prompt in zijn derde GP de derde plaats te pakken en daarmee een vaste plaats voor 1988 verdiende als teamgenoot van Wayne Rainey. In dat jaar won Magee zijn eerste GP en zijn toekomst zag er rooskleurig uit. In het jaar daarna kwam hij echter in de cooldown ronde na de GP op Laguna Seca in aanraking met Bubba Shobert. Shobert’s carrière werd hierdoor beëindigd en Magee zou niet meer in de vorm komen die hij voor het ongeluk had. In 1994 reed Magee zijn laatste race als proffesioneel coureur, sindsdien is Magee co-commentator en testrijder voor motorbladen.
17 juli
Anthony West (1981) – Na een 125cc wildcard in 1998 kwam Anthony West het jaar daarop als vaste rijder in het 250cc wereldkampioenschap terecht als teamgenoot van Tohru Ukawa in het Shell Advance Honda team. De Australiër maakte indruk op een nat Assen maar zijn contract werd toch niet verlengd. In 2001 kreeg West de kans om op de tweecilinder 500cc Honda tre rijden in het Dee Cee Jeans team en deed dat redelijk maar wist geen onderdak te vinden voor het 2002 seizoen. In 2003 keerde West terug naar het 250cc kampioenschap, in dat jaar pakte hij met een klantenmachine zijn enige GP zege op het natte Assen. West zou tot in 2007 met klanten Aprilia’s blijven rijden maar had er toen genoeg van en richte zich op het WK Supersport waarin hij bijna direct overwinningen en podiums wist te pakken. Een test met de Kawasaki van de geblesseerde Olivier Jacque bezorgde hem een plaats in het Kawasaki MotoGP team maar moest daar na een moeizaam tweede seizoen het veld ruimen. Tegenwoordig rijdt West in het WK Supersport voor het Stiggy Motorsport team.
18 juli
Renzo Pasolini (1938 – 20 mei 1973) – Pasolini was een populaire racer in de jaren 60. Zijn onberekenbare style maakte hem een publiekslievelijng maar zorgde er ook voor dat de Italiaan geen wereldtitel zou weten te pakken. ‘Paso’ zou voor gedenkwaardge momenten zorgen door zijn rivaliteit met Mike Halwood en zijn landgenoot Giacomo Agostini. In 1973 zou Pasolini op het circuit van Monza om het leven komen toen hij in de eerste ronde onderuiit ging en Jarno Saarinen, die eveneens het leven liet bij dat ongeval, en een aantal andere rijders hem niet meer konden ontwijken.
Shane Byrne (1971) – tijdens een test voor een Engels motorblad viel Shane ‘Shakey’ Byrne op bij teambaas Paul Bird om vervolgens in 1999 zijn intrede in het Brits Superbike te maken, eerst nog als priverrijder maar in 2002 op een competitieve Ducati in het Renegade Ducati team met als resultaat zijn eerste overwinning. In 2003 verving hij regerend kampioen Steve Hislop en verbaasde vriend en vijand door met overmacht de titel te pakken en ook als wildcard de twee WK Superbike races op Brands Hatch te winnen. Na zijn titel maakte Byrne de overstap naar de MotoGP, eerst met Aprilia en daarna met de Roberts KTM machine, echter zonder succes waarna de Brit weer terugkeerde naar het Brits Superbike. Hij was meeten weer competitief, in 2006 werd hij zesde met de Rizla Suzuki, in 2007 vijfde met de Stobart Honda en een tweede BSB titel volgde in 2008 op de Airwaves Ducati 1098. Voor het 2009 seizoen heeft Byrne de overstap naar het WK Superbike gemaakt waar hij na een moeilijk start op de Sterilgarda Ducati nu in zijn ritme lijkt te komen.
Volgende week onder andere de verjaardag van een van de leden van een succesvolle vader zoon combinatie.
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…