MotoGP

Dani Pedrosa: ‘In de ogen van HRC te klein voor een MotoGP testcoureur’

Dani Pedrosa nam aan het einde van het 2018 MotoGP seizoen afscheid als actief MotoGP coureur. Ondanks dat velen verwacht hadden dat de Spanjaard Honda trouw zou blijven als MotoGP testcoureur koos de drievoudig wereldkampioen voor KTM. In een gesprek met het Spaanse Marca liet Pedrosa zich vandaag ontvallen waarom.

Maar liefst 20 jaar was Dani Pedrosa in dienst van Honda. In deze periode wist de Spanjaard 152 podiumplaatsen te scoren, 152 podiumplaatsen waarvan hij maar liefst 54 keer mocht plaatsnemen op de hoogste trede van het ereschavot. Deze klasseringen bezorgden hem en Honda daarnaast ook nog eens drie wereldtitels (2003 in de 125cc klasse en in 2004 en 2005 in de 250cc categorie).

Op het moment dat Pedrosa bekend maakte dat hij na afloop van het seizoen zou gaan stoppen als actief MotoGP coureur – niet veel later dan Honda bekend had gemaakt dat er na het seizoen geen plaats meer voor hem was binnen het Repsol Honda Team en dat Jorge Lorenzo vanaf het seizoen 2019 zijn plaats in zou gaan nemen – hadden velen verwacht dat hij in een andere rol verbonden zou blijven aan HRC.

Niets bleek minder waar, Pedrosa koos voor een overstap naar KTM waar hij een rol aannam als MotoGP testcoureur. Voor velen toch wel een opmerkelijke stap aangezien Pedrosa zijn gehele wegracecarrière in dienst van Honda had gereden. Tot op heden zagen velen de invloed van Red Bull en de aanwezigheid van Pedrosa’s voormalige crewchief Mike Leitner bij KTM als teammanager van het Red Bull KTM Factory Racing MotoGP Team één van de belangrijkste redenen voor deze toch wel opmerkelijke keuze.

Pedrosa zelf gaf zondag in een gesprek met het Spaanse Marca echter meer duidelijkheid, volgens de voormalig Repsol Honda coureur was het namelijk het Honda-management dat een belangrijke rol heeft gespeeld in zijn keuze om te kiezen voor KTM.

Dani Pedrosa: “KTM bood me een solide project aan en zij hadden het volste vertrouwen in mij, terwijl HRC-president Yoshishige Nomura me vertelde dat ik, gezien mijn lichaamsbouw, niet is staat zou zijn om dezelfde richting te kiezen die door Marquez en Lorenzo zou worden geëist, dit omdat zij beiden groter zijn dan ik. Hij beschouwde Stefan Bradl als een geschiktere kandidaat voor deze rol.”

Een opvallende uitspraak en enigszins vreemde gedachtegang van de Japanner, helemaal omdat Pedrosa in de recente jaren mede zorgde voor de ontwikkeling van de Honda MotoGP machine terwijl hij veelal een lichamelijk gezien zwaardere en grotere teamgenoten had zoals b.v. een Nicky Hayden, Casey Stoner, Andrea Dovizioso. Ook Marquez de afgelopen jaren vaak het ontwikkelingswerk van de ‘kleine’ Spanjaard prees en vaak niet onder stoelen of banken stak dat hij bewondering had voor de manier waarop en het vermogen waarmee zijn teamgenoot de Honda RC213V aanvoelde.

Het kan verkeren……


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago