Categories: Algemeen

Column Marcel Duinker: Suspension Engineer Kawasaki MotoGP Team

Donderdag is columndag op Racesport.nl. Vandaag schrijft Marcel Duinker over het de afronding van het 2008 seizoen, waarin onder andere getest is met de nieuwe rijder Marco Melandri, en kijkt hij alweer vooruit naar het komende jaar.

Ik ben nu een week terug uit Valencia. Daar hebben we de laatste GP van het seizoen gereden. De twee dagen die daarna werd er getest in de 2009 formatie met Melandri als nieuwe aanwinst.

De eerste testdag konden we optimaal gebruiken vanwege het goede weer, met in ons achterhoofd de mogelijke kans op regen op de dinsdag. Melandri wist zich goed en gemakkelijk aan de ZX-RR aan te passen en zette al heel snel goeie ronde tijden neer. Helaas regende het op dinsdag en bleef het slechts bij enkele rondjes op regenbanden. Dit betekende voor ons vroeg inpakken en de gedeeltelijke start van onze winterpauze. Het is fijn om weer eens iets langer thuis te zijn, want de dagen die ik in de laatste 5 weken thuis was zijn op één hand te tellen.

Zoals jullie waarschijnlijk allemaal weten, heeft Bridgestone vanaf nu de monopoly positie in de MotoGP. Dit betekent dat alle rijders nu over dezelfde banden beschikken. Dat is goed voor de onderlinge strijd aan de ene kant, maar slecht aan de andere kant omdat de ontwikkeling trager zal verlopen door het wegvallen van de competitie tussen de bandenfabrikanten. Dit zal zijn effect gaan hebben op de evolutie van de rondetijden, die de laatste jaren fors sneller zijn geworden. Na het terugschroeven van de cilinderinhoud van 990cc naar 800cc, dacht iedereen dat de snelheid beduidend lager zou worden. Al snel bleek dat echter niet het geval, want op de meeste circuits zijn de rondetijden in 2007 al verbroken door de 800cc’s. Natuurlijk hebben de 800cc’s minder vermogen dan de 990’s (al is het verschil tegenwoordig niet meer groot) maar de hogere bochtensnelheid en verbeterde elektronica hebben het gat in topsnelheid al aardig gedicht. Nu is het wachten op de volgende restrictie.

Eind november vertrek ik naar Phillip Island voor de laatste test van 2008. Een belangrijke test voor de verdere technische ontwikkeling. Dan gaat het pas weer verder in februari waar we gaan testen in het warme Maleisië. Dit lijkt een lange winterstop, maar achter de schermen zal er hard worden gewerkt aan de nieuwe motor voor het 2009 seizoen. Daar zullen jullie pas iets van te zien krijgen in één van de eerste testen begin volgend jaar. Nog even geduld dus…

Ik hoop dat jullie je niet al te veel vervelen op de zondagen, want de eerste GP is pas weer op 12 april 2009. Voor die tijd worden wel meerdere tests gereden in Phillip Island, Sepang, Jerez en Qatar. Houd het internet dus strak in de gaten. Trouwens, de GP van China staat niet meer op de 2009 kalender. Daar is de Balatonring in Hongarije voor in de plaats gekomen. Weer een nieuw circuit met nieuwe uitdagingen.

Al het Kawasaki nieuws kunnen jullie op de voet volgen via onze website: http://www.kawasaki-motogp.com/. Ik hoop dat jullie hebben genoten van het afgelopen seizoen. Er zaten zeker een paar meer dan geweldige wedstrijden tussen. Tot gauw.

Marcel Duinker

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago