Donderdag is columndag op Racesport.nl. Vandaag weer een column uit de MotoGP, ditmaal van onze columnist en Suspension Engineer van John Hopkins van het Kawasaki MotoGP Team, Marcel Duinker.
Op dit moment zit het hele MotoGP circus voor het eerst in Indianapolis. Het beruchte ovale circuit, waar al sinds jaar en dag met auto’s de Indy500 verreden wordt.. Onze landgenoot Arie Luyendijk heeft deze prestigieuze race in de jaren 90 een aantal keren op zijn naam gezet. Met deze race heeft de MotoGP meteen de première, want er zijn ons nog geen motorraces voor geweest op deze nieuwe lay-out.
Een maand of 2 geleden hebben alle test teams van de verschillende fabrikanten er een tweedaagse test afgewikkeld waarbij de basis van de motorafstelling en de compound keuze van de banden is gemaakt. Deze gegevens zullen de race teams hard nodig hebben om hun startafstellingen van de vering, het chassis en de motor al vanaf het begin op een hoger niveau te krijgen. Zij kunnen immers niet putten uit gegevens van de voorgaande jaren.
Afgelopen zondag, toen ik ’s middags op het vliegveld vlak langs het circuit landde, kon ik de baan zien liggen. Op een zeer compacte ruimte binnen het ovaal waar de autoraces plaats vinden, ligt de iets meer dan 4km lange baan. Wat mij meteen opviel is de kunstmatige lay-out. Veel korte bochten en richtingwisselingen met 2 rechte stukken.
Het is altijd interessant wanneer het GP-circus op een nieuwe baan moet gaan rijden. Hier is iedereen in het nadeel van de ‘onbekende’ baan. Voordat de coureurs vrijdag voor het eerst met hun motor de baan op rijden, kunnen ze de baan alleen verkennen op een scooter of te voet. De coureurs gebruiken trouwens als training ook vaak de race games op de spelcomputers. Klinkt raar maar is waar!
Maar hoe intelligenter een coureur is, hoe sneller hij zijn draai op een nieuwe baan vindt en zal hij zich onderscheiden van zijn concurrenten. Dat is vooral te zien in de eerste training, waarna de groep coureurs tegen het einde van het weekend weer dichter bij elkaar komen.
Onze coureur John Hopkins, wonende in Miami, vertelde dat ze de tropische Storm ‘Ike’ het afgelopen weekend op bezoek hadden gehad en dat Indianapolis er de aankomende dagen nog een tipje van mee zou gaan krijgen. Wind en regen is dus ons vooruitzicht in de aankomende dagen.
Hopelijk krijgen we dit weekend weer eens een spannende race te zien waar de beste coureurs ter wereld tot het einde van de race strijden voor de overwinning. Het kampioenschap is zeer in het voordeel van Rossi met 75 punten voorsprong. Maar Stoner zal het nog zeker niet opgeven. Met nog 5 races te gaan zijn er in overwinningen nog 125 punten te verdienen, maar gemakkelijk zal het niet worden. En misschien zal Pedrosa weer eens van de partij zijn, nu hij dezelfde banden kan rijden als Rossi en Stoner.
Geniet van de races dit weekend en tot over een paar weken!
Marcel Duinker
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…