Home Algemeen Column Marcel Duinker

Column Marcel Duinker

0

Donderdag is columndag op Racesport.nl. De column van vandaag is geschreven door onze columnist en suspension engineer uit de MotoGP; Marcel Duinker. 

Er is geen beter moment voor het schrijven van een column dan in het vliegtuig. Op dit moment vlieg ik naar San Francisco voor de laatste GP voor de relatief korte zomerstop. De zomermaanden juni en juli zijn erg druk, met 6 GP’s in slechts 8 weken.  Dus een kleine vakantie is welkom.

Het is vandaag dinsdag en op een dergelijke dag als vandaag vliegen al mijn collega’s uit 11 verschillende thuislanden naar San Francisco. Die circa 40 mensen verzamelen zich in groepen van 3, om vervolgens per huurauto naar de plaats van bestemming te rijden. De dinsdag is dus voor ons altijd de verzameldag en kunnen we als we geluk hebben nog even rond kijken in de omgeving. Vorig jaar heb ik de oude staatsgevangenis Alcatraz bezocht, wat op een eilandje in de baai van San Francisco ligt. Geweldig uitstapje! Nu arriveer ik rond 13u00 ’s middags en rijden we regelrecht naar Monterey. Hopelijk met een kleine tussenstop bij één van de mega shopping centres langs de snelweg. Ik heb wat extra dollars meegenomen en kledij thuisgelaten om daar even gebruik te maken van de enorme collecties en uiteraard van de gunstige dollarkoers.

Dit zal dan ook de enige mogelijkheid zijn om even rond te kijken, want morgen starten we al met de voorbereidingen voor de race van zondag. Al het in totaal 14.000 kilo wegende materiaal, wat binnen Europa verdeeld is over 2 racetrailers, is nu gepakt in circa 40 flight cases en vervoerd per vliegtuig. Hierin bevindt zich de complete uitrusting van het race team. De motoren, onderdelen, gereedschappen, pitcomplex, computernetwerk, stoelen en tafels, alles gaat mee zodat de pitbox er voor ons altijd hetzelfde uitziet. Zelfs de koffiemachine, wat uiteraard het belangrijkste is, volgt ons over de hele wereld.

Zo’n eerste dag staat altijd in het teken van het opbouwen van de pitcomplex. Dit neemt ongeveer 2/3 van de dag in beslag. De dag wordt afgesloten met een start van de werkzaamheden aan de motoren. Bij iedere GP worden de motoren anders afgesteld. Versnellingsbak verhoudingen, ecu instellingen en de afstelling van het chassis en de vering worden veranderd, dus aangepast voor deze specifieke baan. De donderdag wordt er door de monteurs doorgewerkt aan de motoren, maar bestaat voor de technische staff vooral uit vergaderen. De technische staff bestaat uit chef-monteurs, ingenieurs die ieder verantwoordelijk zijn voor een specifiek deel van de motor en de Japanse ingenieurs. In deze vergadering worden alle ideeën over de afstelling van de motor behandeld, nieuwe onderdelen voorgesteld en het weekend technisch gezien grotendeels gepland.

Gedurende de vrijdag en de zaterdag zijn er 3 vrije trainingen en de zaterdag wordt afgesloten met de kwalificatie. In deze 2 dagen wordt er hard gewerkt aan de afstelling van de motoren om de coureurs sneller te laten rondrijden. Want de uiteindelijke prestatie in de race op zondag hangt voor 99% af van de rondetijden en of de coureur met zijn motor dat de hele race volhoudt. Eén van de meest kritische aspecten zijn de prestaties en de continuïteit van de banden.

Zoals jullie waarschijnlijk weten is Hopkins geblesseerd geraakt tijdens de kwalificatie in Assen en moeten we het deze week helaas nog zonder hem doen. Voor deze Amerikaanse GP krijgen we de Kawasaki AMA Superbike rijder Jamie Hacking als vervanger.

Veel kijk plezier tijdens de trainingen zaterdag en de race op zondag. Tot de volgende keer en "watch TEAM GREEN".

Marcel Duinker