Twee weken na het openingsweekend is het I.D.M.-circus neergestreken bij onze zuiderburen op het circuit van Zolder. Dit betekent voor het Belgische Van Zon Remeha BMW-team een thuiswedstrijd en het is dus zaak om goed voor de dag te komen. Niet dat dit anders niet gebeurd, maar toch. Bijsterbosch is er op gebrand een goed resultaat neer te zetten. Ook voor hem zijn een aantal sponsoren en fans naar Zolder gekomen.
Vrijdag worden in de vrije trainingen in de eerste twee sessies nog wat zaken getest. In de afsluitende sessie gaat Bijsterbosch er eens goed voor zitten om een paar snelle ronden te draaien en dit lukt uitstekend. Met een mooi P.R. van 1:34,1 noteert hij bij de Superstockers de 4e tijd. Dat geeft een lekker gevoel voor de kwalificaties morgen.<br /> <br /> Zaterdag is het weer echter helemaal omgeslagen. Genoten we gisteren nog van een heerlijke zomerse dag, nu is het zwaar bewolkt en wisselen een miezerig regentje en serieuzere buien elkaar af. De eerste kwalificatie wordt afgewerkt op regenbanden. Met de BMW S1000RR heeft Bijsterbosch nog niet veel ervaring in de regen, dus de kop er bij houden. Met de 20e tijd overall c.q. 11e bij de Superstock kan hij nog geen potten breken. Vlak voor de tweede sessie lijkt het iets op te klaren en dat biedt perspectief op een beter resultaat. Helaas begint het na 5 minuten toch weer te regenen en is het net niet gelukt om op de slick een snelle ronde te noteren. Dit betekent in de race starten vanaf P18 (P10 Superstock). Dat gaat dus weer dringen worden in de eerste bocht.<br /> <br /> <strong>Race 1</strong><br /> De eerste ronde zonder kleerscheuren doorgekomen en een plaatsje goed gemaakt. De 9e plaats wordt al rap een 7e . Landgenoot Danny de Boer valt, waarbij Bijsterbosch nog een tikje van de schuivende motor meekrijgt, maar wel in de benen blijft. Vervolgens moet hij een positie prijs geven aan Roman Stamm, maar krijgt de 7e plaats weer terug doordat Lucy Glöckner uitvalt met een technisch probleem. Doordat de BMW-rijders door de kleurstelling van motor, pak en helm veel op elkaar lijken, denken we even dat het Bijsterbosch is. Maar het is toch echt de enige dame in het veld die de pits inrijdt. <br /> <br /> Halverwege de race zit Bijsterbosch in een grote groep van zowel SBK- als Stockrijders die om de posities 9 tot en met 16 strijden. Best lastig om dan uit elkaar te houden wie in welk klassement op welke positie rijdt. Tegen het eind van de race heeft Bijsterbosch de 13e positie overall in handen en dit betekent de 6e positie bij de Superstock. Een foutje bij het aanremmen voor de chicane voor start-finish kost hem een plaats aan SBK-rijder Jan Halbich, maar heeft geen gevolgen voor zijn Stock-positie. Wel moet Bijsterbosch alle zeilen bij zetten om voormalig teamgenoot Stefan Kerschbaumer van het lijf te houden. Dat lukt en door een val van Dominic Vincon in de voorlaatste ronde komt Bijsterbosch na 17 ronden als 5e over de meet. <br /> <div><br /> </div>
<strong>Race 2</strong><br /> Ook in de tweede race weet Bijsterbosch al in de eerste paar ronden een aantal plaatsen goed te maken en zit hij stevig op de 7e positie. Vlak voor hem zit een groepje met onder meer Lukas Trautmann, Lucy Glöckner en Marvin Fritz. Het lukt niet om aansluiting te krijgen, mede door een gevecht met SBK-rijder Erwan Nigon. Vanuit het achterveld komt Stefan Kerschbaumer dichterbij, maar Bijsterbosch weet hem tegen het eind van de race af te schudden. Door een val van Lucy Glöckner krijgt Bijsterbosch de 6e plaats cadeau en dat wordt nog bijna een 5e, omdat Marvin Fritz in de laatste ronde foutjes maakt en zelfs door de grindbak moet. Bijsterbosch krijgt ‘m net niet te pakken en sluit de tweede race af op de 6e plaats.<br /> <br /> Al is Bijsterbosch niet super tevreden, toch heeft ‘ie vandaag flink wat punten gescoord. “Wil je echt voorin meedoen, dan betekent dit een betere startpositie realiseren en daar moeten we in de kwalificaties flink aan werken”, aldus Bijsterbosch. Teammanager Werner Daemen is goed te spreken en volgens hem is het een kwestie van tijd dat Bijsterbosch om de ereplaatsen mee gaat strijden. Voor het team is het tweede I.D.M.-weekend zeer succesvol met opnieuw twee SBK-overwinningen voor Markus Reiterberger. Vooral in de tweede race is zijn suprematie onwaarschijnlijk; maar liefst een halve minuut voorsprong op de nummer twee. De volgende races vinden opnieuw plaats op de Lausitzring, waar we gaan rijden in een gecombineerd programma van auto- en motorsport. ‘DTM trifft Superbike*IDM.’ <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>