Categories: Teams

Bijsterbosch pakt podiumplaats op de NŸrburgring

Op het NŸrburgring circuit in de Eifel smaakt de champagne best. In het vierde IDM-weekend staat Pepijn Bijsterbosch van het Van Zon Remeha BMW-team voor het eerst op het podium in de klasse Superstock 1000.

<strong>Trainingen</strong><br /> Op een zonovergoten N&uuml;rburgring worden de vrije trainingen op vrijdag goed benut voor het vinden van de juiste afstelling. In de laatste sessie weet Bijsterbosch zijn rondetijd flink aan te scherpen en staat de BMW S1000RR naar wens afgesteld voor de kwalificaties. Zaterdagmorgen is het echter gebeurd met het mooie weer, want een flinke regenbui teistert het circuit. Bijsterbosch is niet de regenrijder bij uitstek, maar zit er op de natte baan toch goed bij met de 14e tijd overall en de 6e tijd bij de Superstock. Rond de middag komt de zon er door en droogt het snel op. De tijden uit de eerste sessie kunnen de prullenbak in.&nbsp;<br /> <br /> Bijsterbosch komt scherp uit de startblokken in Q2 en het lukt om nu ook met de speciale qualifier hard te rijden. Zelfs zo hard dat met nog een kleine tien minuten te gaan hij op een &nbsp;8e plaats overall staat (3e bij de Stock). Dit zou deelname aan de Superpole betekenen! Hierin mogen de snelste 9 coureurs hun definitieve startplaats afdwingen in een korte sessie van 10 minuten. Tegen het eind van de kwalificatie duiken er toch nog een paar man onder de tijd van Bijsterbosch. Geen Superpole dus maar wel een hele mooie 12e plaats op de startgrid en de 4e tijd van de Superstock-coureurs. Iedereen is super tevreden en kijkt uit naar de races morgen.&nbsp;<br /> <br /> <strong> Race 1</strong><br /> In de knijpende eerste bocht is de race helaas direct over voor teamgenoot Bastien Mackels, die samen met Dominik Vincon onderuitgaat. Laatstgenoemde kan zijn weg overigens vervolgen. Bijsterbosch kan de valpartij omzeilen en komt als 7e uit de Mercedes-Arena. Na de eerste volle ronde is Bijsterbosch teruggezakt naar de 11e positie overall en 4e bij de Stock. Met Roman Stamm op z&rsquo;n hielen en SBK-rijder Erwan Nigon voor hem, wordt de jacht naar voren ingezet.<br /> <br /> In de 5e ronde valt Nigon en weet Bijsterbosch maar net de schuivende motor te ontwijken. Hier profiteert Stamm van en verwijst Bijsterbosch naar de 5e Stock-positie. Dat wordt al snel een 4e door een valpartij van een andere Fransman, klassementsleider Mathieu Gines. Halverwege vecht het trio Stamm, Lukas Trautmann en Bijsterbosch om de plaatsen twee, drie en vier. Een mooie strijd waarbij Bijsterbosch zijn BMW een paar keer naast de Yamaha van de onstuimige Trautmann zet. Die gaat foutjes maken en schuift onder druk van Bijsterbosch in de hairpin onderuit. Dit betekent dat Bijsterbosch met nog vijf rondjes te gaan op de derde plaats rijdt. Stamm heeft inmiddels een gaatje geslagen, dus verder naar voren komen zit er niet in. In het resterende deel zit de 3e plaats in &lsquo;the pocket&rsquo; en rijdt Bijsterbosch onbedreigd af op zijn eerste podiumplaats in de Superstock 1000. Een fantastische prestatie. Ook nog eens een 7e plaats overall. Laat die tweede race maar komen!<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><strong>Pepijn Bijsterbosch:</strong> &ldquo;De eerste ronden heb ik vanwege de volle tank ietwat behoudend gereden, maar daarna lukte het om de concurrentie onder druk te zetten. In de strijd om de 3e positie maakte Trautmann een paar kleine missertjes bij het aanremmen. Ik heb rustig afgewacht tot hij helemaal de fout inging. Fantastisch dat ik in mijn 4e raceweekend in de Superstock al een podiumplaats te pakken heb!</blockquote>

<strong>Race 2</strong><br /> Dit keer komt Bijsterbosch als 14e uit de eerste ronde, weet vervolgens twee plaatsen goed te maken en zit dan opnieuw achter Lukas Trautmann. Die weet hij in de vierde ronde te passeren en zo belandt Bijsterbosch op de 11e plaats overall en de 5e plaats bij de Stock. Er vormt zich een mooie groep Stock-rijders achter SBK-rijder Matej Smrz. In deze groep strijden Stamm, Vincon, Kerschbaumer, Bijsterbosch en Fritz om de plaatsen twee tot en met zes. In de groep vinden er niet veel positiewisselingen plaats. Bijsterbosch weet lang de 5e plaats vast te houden, maar moet tegen het eind zijn meerdere erkennen in Marvin Fritz, winnaar van de eerste race. Meer dan de 6e plaats zit er dit keer niet in (12e overall).<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><strong>Pepijn Bijsterbosch:</strong> &ldquo;De asfalttemperatuur was in de tweede race een stuk hoger. Hierdoor had ik beduidend minder grip en was het af en toe flink glijden. Echt pushen voor een betere positie zat er niet in en dus was een 6e plaats het hoogst haalbare. Al met al kijk ik met een heel tevreden gevoel terug op dit weekend. Die podiumplaats smaakt naar meer!&rdquo;</blockquote><br /> <br /> Als gevolg van de podiumplaats is monteur Arie Luttels de komende dagen trouwens geen shampoo nodig. Tja, je roept wel eens iets in een opwelling. Zijn haardos is na afloop onder aanmoediging van de Van Zon-Remeha-BMW-crew vakkundig afgeschoren door collega-monteur Wim van den Broeck.&nbsp; <p >&nbsp; </p> <p><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> </p> <p> </p> <p>&ldquo;Ach, ik heb het er graag voor over en voorlopig dus maar even de Pirelli-pet op&rdquo;, aldus Luttels.&nbsp;</p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p></blockquote> </p> <p> </p> <p>De stemming zat er sowieso goed in bij het Van Zon Remeha BMW-team. Markus Reiterberger (SBK) wint beide races en in race 2 scoort Bastien Mackels (SBK), na een langdurige blessureperiode, een knappe 4e plaats.&nbsp;<br /> <br /> Over drie weken gaan we naar de Hungaroring bij Budapest, maar eerst wensen wij Markus Reiterberger heel veel succes bij zijn WSBK-deelname (wildcard) in Misano volgende week.</p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <p> </p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago