Een nieuw team, een nieuwe klasse, een nieuwe motor. Pepijn Bijsterbosch heeft in zijn eerste raceweekend voor het Van Zon Remeha BMW-team laten zien dat hij prima mee kan komen in de competitieve klasse Superstock 1000. De eerste punten met de BMW S1000RR zijn binnen.
Op de Lausitzring, gelegen tussen Berlijn en Dresden, vindt voorafgaand aan het raceweekend de zogeheten 3-daagse voorjaarstraining plaats. Voor Bijsterbosch meer dan welkom aangezien de training in Spanje voor een groot deel in het water is gevallen. Ook in Duitsland laat Pluvius zich echter gelden, want door de regenbuien wordt het een 2-daagse training. Toch kan Bijsterbosch de nodige kilometers draaien en maakt hij zich de BMW S1000 RR steeds meer eigen. Er wordt dan ook met veel vertrouwen uitgekeken naar het weekend.<br /> <br /> In de vrije trainingen loopt het lekker en laat Bijsterbosch de nodige progressie zien. Deze lijn trekt hij de volgende dag door in de eerste kwalificatie. In het veld van 35 coureurs, zowel Superbike (10) als Superstock (25) komt hij in de eerste sessie tot een 13e tijd overall, respectievelijk 6e in de Stock-klasse. Een mooi begin en Bijsterbosch geeft aan dat er ruimte is voor verbetering. Toch lukt het niet om in de tweede sessie een snellere tijd op de klok te zetten. Het rijden met bepaalde type banden vergt toch wel de nodige ervaring en die mist Bijsterbosch nog. Hij moet genoegen nemen met de 9e tijd in zijn klasse en start morgen vanaf P18. Voor hem zelf een kleine tegenvaller, maar met genoeg perspectief voor de races.
Zondagmorgen om 11.00 uur stormt het veld op de eerste bochtencombinatie af. De start van het Superbike IDM-seizoen 2015 is een feit. Bijsterbosch heeft in de eerste paar ronden wat moeite om zijn BMW in toom te houden. Na de Tsjech Michal Filla te hebben ingehaald heeft hij de 7e positie in handen. Dan is het zaak om het gat dicht te rijden naar onder andere Danny de Boer en de Duitser Dominic Vincon. Waar deze mannen in het eerste deel van de race harder gaan, weet Bijsterbosch in het tweede deel snellere tijden te draaien. Zo krijgt hij Vincon steeds duidelijker in het vizier en met nog twee ronden te gaan is er nog een gaatje van 1 seconde. Vincon weet echter stand te houden en zo finisht Bijsterbosch op de 7e positie. Een prima debuut.<br /> <br /> In race twee is het in het begin opnieuw vechten met de motor, maar naar mate er meer ronden zijn afgelegd voelt het beter aan en zijn de tijden constanter. Er ontstaat een mooi groepje Stock-rijders. Bijsterbosch weet al snel Oostenrijker Stefan Kerschbaumer, zijn teammaat van vorig jaar, te passeren, waarna hij in het verdere verloop van de race een mooie strijd aangaat met Vincon om de 4e plaats. Vanaf ronde 9 heeft Bijsterbosch die positie in handen, maar het lukt niet om Vincon af te schudden. Bij het ingaan van de laatste ronde is er nog niets beslist. Beide zijn vast besloten die 4e plek te pakken. Bij een ultieme uitrempoging gaat het mis. Door het late en harde remmen komt het achterwiel van de grond, Bijsterbosch kan niet meer insturen, raakt Vincon en schuift onderuit. Vincon kan via de grindbak zijn weg nog vervolgen, maar voor Bijsterbosch zijn de druiven zuur. Het lukt niet om de motor over de streep te brengen.<br /> <br /> Ondanks de crash kijkt Bijsterbosch tevreden terug op het openingsweekend: <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Natuurlijk baal ik van die val, maar toch heb ik een goed gevoel overgehouden aan deze eerste week. Het team functioneert perfect en ik krijg veel vertrouwen van teammanager Werner Daemen. Ik moet nog meer ervaring opdoen met de motor, vooral de banden, en de kwalificatie moet beter. De Lausitzring is absoluut niet mijn favoriete circuit en toch heb ik daar nu veel plezier gehad met de BMW. Ik kijk dan ook uit naar de volgende ronde op het circuit van Zolder, de thuisrace voor het Van Zon Remeha BMW-team.” </blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> </blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> </blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> </blockquote> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>
Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…
Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…
Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…
Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…
De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…