Hallo race fans, deze keer mijn belevenissen vanuit een zonnig Oss. Op vrijdag ochtend vertrokken we al richting Oss om vast onze spullen op te zetten, zodat we een mooi plekje konden uitzoeken, lekker dicht bij de baan.
Daar aangekomen bleken we niet eens de eersten te zijn; Chirstiaan v.d. Velden en Adrie den Bekker stonden er al.
Heb dus de vrijdag en zaterdag al in de caravan in Oss gebivakkeerd en ondertussen m`n tijd nuttig besteed met leren voor m`n HAVO examen komende week.
Om af en toe even te luchten, pakte ik m`n scooter om een rondje op de baan te rijden.
De afgelopen week had ik me helemaal op lopen fokken over later remmen.
Mijn bochten snelheid is best wel goed, maar ik laat te veel liggen met het remmen, en als er in Oss iets belangrijk is, dan is dat wel dat je laat moet remmen.
Tijdens de eerste training besloot ik om toch eens goed op m`n later remmende collega`s te gaan letten. Dit pakte best wel goed uit, want ik wist de 9e tijd neer te zetten. Na deze eerste training viel het circuit me toch wel mee; rijden is nu eenmaal eigenlijk altijd leuk.
De tweede training deed ik er nog een schepje bovenop en wist mijn tijd met bijna een seconden te verbeteren, maar helaas zat de rest ook niet stil en zakte ik zelfs naar een plek; 10e, maar wel voor m`n team maat Gert Pieper die nogal problemen had met z`n Aprilia.
Na afloop van de trainingen werden ook de wild cards voor de 125 TT bekend gemaakt en (m`n zwager) Raymond Schouten zat er ook bij, nog gefeliciteerd Raymond. Over de 250 wild cards is nog niets bekend. Ik hoorde dat Lakerveld, v.d. Lagemaat en Filart door Aprilia verzocht zijn om de EK race te rijden, die vallen dus af. Hierdoor is volgens mij Peter Politiek nu de eerste kanshebber. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.
Maar nu weer even terug naar Oss. Gelukkig hadden we op maandag ochtend nog een warming-up training. Altijd lekker om op de ochtend zo te beginnen. En omdat we zondag avond nog wat veranderingen hadden toegepast konden we die nog even proberen.
Dat ik de dag ervoor toch wel wat van m`n laat remmende collega`s had geleerd bleek nu wel want ik reed nu de 7e tijd. Dus ook op een stratencircuit kun je weldegelijk wat leren, wat we vooraf altijd gedacht hadden dat dit onmogelijk was. Dik tevreden begonnen we ons voor te bereiden op de race.
De start verliep wat chaotisch, de lamp bleef wel erg lang op rood en ik liet de motor al iets lopen, maar moest de koppeling toch weer inknijpen om niet vals te starten, maar net toen ik hem weer helemaal inkneep, ging het rode licht uit en kwam ik dus helemaal niet weg en zat ook bij de eerste chicane niet helemaal goed, ongeveer 20e plaats denk ik. Gas erbij verdorie. Na de eerste ronde lag ik toch al weer 15e.
Ik had een leuk groepje voor me zitten en steeds wist ik weer een plekje op te schuiven. Net toen ik Mike Veldhuizen voor bij was verloor ik in de laatste bocht mijn knee slider deze kwam zo hoorde ik later, recht bij Mike op z`n helm. Sorry Mike, geen opzet.
Na een paar ronden zag ik dat er in ons groepje ook een verdacht bekende kleur rond reed, Pieper!!! Nadat Rob van Klooster door de groep heen gekomen was moest ik ook maar eens verder.
Na een paar ronden Pieper zijn remkunsten afgekeken te hebben, besloot ik dat het mooi was geweest en wachtte erop hem zo snel mogelijk eruit te gaan remmen. Ik werd hiermee ook even geholpen doordat Rafal Sinke in een chicane Zijn fiets bijna kwijt was, hij kwam zelfs met beide benen naast de motor. Hierdoor kon Pieper met zÕn Aprilia iets minder op het gas. Ik besloot hem in de volgende bocht er gelijk uit te remmen. Een paar bochten verder had ik de laatste van de groep te pakken. Toen zag ik in de verte nog Rob van de Klooster rijden. Ik heb ronden lang mijn best gedaan en Hans Smees die zich verremd had, was een prima voorrijder hiervoor. Ik reed nu zelfs ruim een seconde sneller dan mijn trainingstijd. Met het ingaan van de laatste ronde was er nog een gaatje met Rob, inmiddels was Smees hem al wel gepasseerd. Na de eerste paar bochten zat ik al dicht genoeg achter hem om een gaatje te gaan zoeken, met een lastige rembocht achterin wou ik hem gaan pakken maar door een verkeerd snel besluit kwam ik aan de verkeerde kant, de volgende bocht, chicane kon ik er gemakkelijk langs om zo een mooie 8e plaats pakken. Toch leuk omdat er zoveel kijkers van uit het thuisfront waren gekomen. Ik heb hier een hoop geleerd en hoop dat dit allemaal voor de volgende race in Assen te kunnen gebruiken, nu alleen nog een goede start!
Deze volgende race is dus in Assen op 2 juni.
Hopelijk tot ziens
Allard #44