Categories: Teams

Achtste plaats voor Patricia Kok in Ladies Cup

Een paar dagen voor het evenement werd pas besloten dat Patricia Kok aan de start zou verschijnen in de nieuw opgezette Ladies Cup tijdens de Ducati Clubraces in Assen afgelopen weekend. Patrica kreeg de beschikking over een voor haar compleet nieuwe Ducati 749, tijd om vooraf nog te trainen was er helaas niet.

<strong>Vrijdag</strong><br /> Omdat dinsdag pas officieel besloten werd om deel te nemen aan de Ducati Clubraces was er voor mij geen mogelijkheid meer om eerst te trainen op de onbekende motor. Ik moest de hele dag werken dus vertrokken wij pas s'avonds richting het circuit. Hier konden we de spullen alvast klaar zetten en de laatste puntjes op de i van de motor doornemen. Vrijdagmiddag kreeg ik namelijk pas de stickers voor op de kuipen en het startnummer op de post. Super dat mijn sponsor RA Belettering op het allerlaatste moment nog stickers kon maken &eacute;n leveren! Ook moest er nog het &eacute;&eacute;n en het ander aan de motor gedaan worden. Scarpa Barendrecht heeft ons vast een zetje in de goede richting geholpen door de motor helemaal na te kijken en af te stellen, waarvoor mijn dank!&nbsp;<br /> <br /> <strong>Zaterdag</strong><br /> Vandaag stonden er twee kwalificaties op de planning. Gelukkig hoefde ik pas laat te rijden waardoor we iets meer tijd hadden voor een eventuele bandenwissel. Helaas was dit ook nodig. De hele ochtend was het al aan het spetteren wat uiteindelijk doorzette in een regenbui. Inmiddels was de baan zeiknat en stond de Duc op regenbanden klaar voor Q1. Ik kon eindelijk de eerste meters gaan maken op een Ducati! Als ik de mensen om me heen moest geloven is een Ducati erg sterk onderin en rijdt het heel anders dan een R6.&nbsp;<br /> <br /> Ik liet de andere coureurs eerst de baan op gaan zodat ik ze niet 'in de weg' zou rijden. De baan was tenslotte nat, ik had nog nooit op een echte natte baan gereden met regenbanden &eacute;n nog nooit op deze motor. Genoeg redenen dus om de ervaren rijders voor te laten gaan.&nbsp;<br /> <br /> Al snel merkte ik dat ik heel veel grip had met de regenbanden en durfde meteen het gas aardig open te trekken. Ik haalde de &eacute;&eacute;n na de andere in en kwam al goed in mijn ritme. Helaas hebben we maar twee ronden kunnen rijden want na een valpartij was er olie op de baan ontstaan waardoor de kwalificatie werd afgevlagd. Heel jammer want er ging hierdoor kostbare rijtijd verloren om aan de motor te kunnen wennen. Ik had in die twee ronden de 8e tijd neergezet van de 25 coureurs.<br /> <br /> De zon brak door en de baan droogde snel op! Dit betekende weer een bandenwissel (Edwin Ott Motoren super bedankt) om op slicks te kunnen vertrekken eind van de middag tijdens de tweede kwalificatie. Omdat onze eerste kwalificatie letterlijk en figuurlijk in het water viel werd deze nu verlengd met 10 minuten. Eindelijk tijd dus om aan de motor te wennen. De motor voelde super goed aan in de bochten dus ik kon ronde na ronde mijn tijd verbeteren. Helaas waren we met 55 coureurs op de baan wat voor heel druk verkeer zorgde. Ik kwam iedere ronde wel iemand tegen waardoor ik niet echt een perfecte ronde heb kunnen rijden. Wel heb ik het inhalen kunnen trainen wat ook niet geheel onbelangrijk is!<br /> <br /> Uiteindelijk heb ik een 2:13 op de klok kunnen zetten. Ik was niet helemaal tevreden omdat ik wist dat er meer in zat. Het vermogen van de motor viel me erg tegen. Deze Ducati is een standaard straatfiets met 95 PK dus ook onderin is deze motor niet heel sterk. Ik kwam bocht uit niet altijd lekker uit de bocht en merkte dat ik vrij laag in toeren reed. Voor de race waren er dus zeker nog verbeter punten.

<strong>Zondag</strong><br /> Race day! Vandaag werd de allereerste Ladies cup verreden. Een aparte klasse voor alleen dames die dit jaar is opgezet. Ik stond als 10e op de startgrid van de 14 dames. We kregen net voor de start allemaal nog een 'gridboy' naast ons staan. Erg leuk initiatief van de Ducati Clubrace organisatie!<br /> <br /> Start!! De lichten gingen uit en ik kwam goed weg. Ik dook op P9 de eerste bocht in en een bocht later lag ik op P8. Anka rijdend op de 7e positie reed eerst bij me weg waardoor er een gaatje was ontstaan. Ik kwam in mijn ritme nadat ik in iets andere versnellingen probeerde te rijden waardoor ik wat beter de bocht uit zou komen. Dit pakte goed uit en ik reed naar P7 toe. In de laatste 2 ronden was ik ook meer dan een seconde sneller maar helaas was het gaatje nog net te groot en kwam ik 3 seconde na haar over de finish op de 8e plaats! Een halve minuut later kwam pas de nummer 9 over de streep.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>"Ik ben al met al best tevreden over dit weekend! Ik heb in de race mijn rondetijd weten te verbeteren op de Ducati naar een 2:09. En ik weet zeker als ik meer had kunnen rijden dat dit sneller had kunnen zijn. Realistisch gezien had een top 5 klassering er niet in gezeten. Deze meiden waren echt heel snel waar ik in ervaring nog heel wat te kort kom. Ik wil iedereen heel erg bedanken voor het mogelijk maken van deze unieke kans. Met speciale dank aan Ron Weber die zijn motor aan mij toevertrouwde."</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>

Evert Slager

Racesport.nl l ES Event & Sportpromoter l Slager Event + Brand Support l Interpeter | Influencer l Organisator l Netwerker l Sportliefhebber

Recent Posts

Test

Rossi wordt papa van Marquez zijn vriendin

4 jaar ago

Motul TT Assen: Liveblog – vrijdag

Live verslag van de openingsdag van de Motul TT Assen. U kunt alle actie vanaf…

4 jaar ago

Franco Morbidelli op vrijdag 25 juni al geopereerd aan knie

Franco Morbidelli zal op vrijdag 25 juni al geopereerd worden aan zijn meniscus en voorste…

4 jaar ago

Het startschot van de Motul TT Assen: De pre-event persconferentie

Donderdagmiddag werd op het TT Circuit Assen het startschot gegeven voor de 90e editie van…

4 jaar ago

Maverick Viñales: “Ik ga dit weekend alles wat Fabio doet kopiëren”

Maverick Viñales gaat het dit weekend op het TT Circuit Assen heel anders doen. Waar…

4 jaar ago

Motul TT Assen #MotoGPGirlPower: Raffaela Pasquino

De tijd dat de MotoGP paddock een mannenbolwerk was en er uitsluitend dames werkzaam waren…

4 jaar ago