De zogenaamde wings of winglets worden per direct verboden voor de Moto2 klasse. De Moto3 klasse mag dit seizoen nog wel gebruik maken van deze ÒinnovatieÓ. Voor de lichtste klasse gaat het verbod in met ingang van het seizoen 2017.
<p>Het begrip vleugeltjes heeft het afgelopen jaar een totaal nieuwe dimensie gekregen. In navolging van het Ducati MotoGP fabrieksteam experimenteerden inmiddels ook diverse Moto2 en Moto3 teams met de foeilelijke uitstulpingen op de kuip. </p> <p><br /> </p> <p>De MotoGP regelcommissie bestaande uit Carmelo Ezpeleta (Dorna), Ignacio Verneda (FIM CEO), Herve Poncharal (IRTA) and Takanao Tsubouchi (MSMA) heeft in aanwezigheid van Vito Ipollito (President FIM), Javier Alonso (Dorna) and Mike Trimby (IRTA, Secretaris van de bijeenkomst), in een vergadering op 19 maart besloten de zogenaamde vleugels met onmiddellijke ingang te verbieden voor de Moto2 klasse.</p> <p><br /> </p> <p>Met betrekking tot de Moto3 klasse is besloten dat het verbod op de vleugels zal ingaan met ingang van het seizoen 2017.</p>
De reden voor het verschillende tijdstip van invoeren is dat in Qatar in de Moto2 klasse geen enkele rijder gebruik heeft gemaakt van vleugels. In de Moto3 klasse was de Mahindra van Francesco Bagnaia uitgerust met vleugels en door het nu genomen besluit hoeft het Aspar Mahindra Moto3 team de kuipen van de motor dit seizoen niet meer aan te passen. <p><br /> </p> <p>Het besluit op het verbod geldt alleen voor vleugels die de aerodynamica ten goede komen. Er wordt door Moto2 en Moto3 teams ook geëxperimenteerd met vleugels die bedoeld zijn om opspattend water van het voorwiel te verspreiden. Vleugels met een dergelijk doel blijven wel toegestaan.</p> <p><br /> </p> <p>Naast het besluit omtrent de vleugels heeft de commissie ook besloten dat de Moto2 motoren uitgerust mogen worden met zogenaamde quickshifters. Inmiddels zijn er een tweetal verschillende types goedgekeurd en de teams krijgen daarmee de keuze uit die twee types. De reden voor het besluit is gelegen in het terugdringen van het risico op ongevallen veroorzaakt door het mis schakelen van een rijder.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <div><br /> </div> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>