Tijdens de derde en laatste testdag op het circuit van Phillip Island vielen er veel valpartijen te noteren. Die valpartijen leverden, naast de nodige motorschade, een blessure op voor Danilo Petrucci. De rest van de coureurs bleef gelukkig ongedeerd.
Maar liefst 11 van de twintig in Phillip Island aanwezige rijders gingen tijdens de laatste testdag onderuit. Danilo Petrucci liep bij zijn val enkele gebroken middenhandsbeentjes op. De overige lichamelijke schade gelukkig viel gelukkig mee.<br /> <br /> <br /> <p> Marc Marquez ging ook stevig onderuit en werd na de crash ook naar het Medical Center gebracht. Gelukkig bleek er met hem niets aan de hand en datzelfde gold voor de broertjes Espargaró, Bradley Smith, Cal Crutchlow, Jack Miller, Jorge Lorenzo, Maverick Viñales, Eugene Laverty en Tito Rabat die allen ook het asfalt kusten. </p> <p><br /> </p> <p>De oorzaak van al die crashes wordt toch nog steeds geweten aan de constructie en rubbersamenstelling van de Michelin voorband. Cal Crutchlow is eigenlijk één van de weinigen die de Fransen nog enigszins in bescherming neemt.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“De nieuwe banden betekent voor iedereen een leerproces. Ik wil me dan ook absoluut niet over Michelin beklagen want zij hebben goed werk geleverd. De valpartijen zijn duidelijk minder geworden als je het vergelijkt met het aantal valpartijen in Valencia en daar heb je niet eens snelle bochten,” aldus de, in vergelijking met zijn collega’s, tegendraadse Brit.</p> </blockquote> <p><br /> </p> <p>Andrea Dovizioso is een stuk minder coulant in zijn commentaar over met name de voorband van Michelin die al vanaf de eerste testen in 2015 een zorgenkindje lijkt te zijn en blijven.</p> <p><br /> </p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"> <p>“Alle valpartijen worden veroorzaakt door de karakteristiek van de Michelin voorband. De banden zijn zeker beter geworden als je niet te hard pusht maar wanneer je dat wel doet zien we nog steeds dit soort valpartijen. Ik heb meerdere valpartijen gezien waarbij de motor al bijna rechtop stond waarna alsnog bliksemsnel het voorwiel weggleed. Dat ligt aan het karakter van de banden en daaraan moet Michelin werken.”</p> </blockquote> <p> </p> <div><br /> </div>
<p>Crutchlow reageerde op de kritiek van Dovizioso door te stellen dat ook hij dezelfde problemen met de voorband heeft dan alle anderen. Teveel pushen levert moeilijkheden op met de voorband evenals te weinig. Volgens Crutchlow is het echter een kwestie van het in elke bocht vinden van de goede balans qua pushen.</p> <p><br /> </p> <p>Het lijkt er een beetje op dat de Brit richting zijn collega's iets heeft van het niet in de bek kijken van een gegeven paard. Crutchlow heeft daarbij in zoverre een punt dat het constant vergelijken met Bridgestone niet veel zin heeft. Het probleem lijkt er ook niet zozeer in te zitten dat de voorband van Michelin niet genoeg grip biedt. Het grote probleempunt is meer dat de Michelin banden niet waarschuwen dat je op of over de limiet heengaat maar plotseling onder je wegschuiven.</p> <p><br /> </p> <p>Als dat soort dingen met regelmaat gebeuren is dat niet bevorderlijk voor het vertrouwen van de rijders, zeker niet als het ook nog eens regelmatig gebeurt in supersnelle bochten. Het is niet echt fijn om bijvoorbeeld met een slordige 180 km/uur de Ramshoek in Assen in te sturen met het gevoel dat het voorwiel elk moment onder je uit kan klappen.</p> <p><br /> </p> <p>Hoewel de kritiek op Michelin naar buiten toe nog maar mondjesmaat en in nette bewoordingen geuit wordt gaat het er intern waarschijnlijk een stuk heter aan toe. Het ongekend grote aantal valpartijen in Valencia en Jerez in november van afgelopen jaar, de klapband in Sepang van Loris Baz in combinatie met een behoorlijk aantal crashes specifiek in bocht 5 van het Sepang circuit en wederom een flink aantal crashes in Phillip Island zorgen er in elk geval dat het vertrouwen van de rijders in de banden zeker nog niet is wat het na diverse testen zou moeten zijn.</p> <p> </p> <p><br /> </p> <em><strong> <div><em><strong><br /> </strong></em></div> <div><em><strong>Handige links Phillip Island Test:</strong></em><br /> </div> </strong></em> <ul> <li><a href="https://test.racesport.nl/KALENDER//Kalenderuitslagen/tabid/95/ModuleID/1450/ItemID/245/mctl/EventDetails/Default.aspx" target="_blank">Volledig tijdschema en uitslagen</a></li> <li><a href="https://www.flickr.com/photos/97893391@N07/albums/72157664071335699" target="_blank">Fotoverslag</a></li> </ul> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>