De races werden verreden onder totaal verschillende omstandigheden. Afgelopen weekend in Assen bij de tweede Europese titelstrijd was er weliswaar enige zonneschijn te zien maar werden er ook races op een compleet natte piste en in de stromende regen verreden.
Enige weken geleden in het Italiaanse Pomposa, waar de eerste serie wedstrijden om de Europese titel minimoto werden verreden, werd er geracet onder temperaturen van ruim 30 graden! Na deze twee beproevingen kon Staphorster coureur Loran Faber echter terugkijken op een prachtig debuut op Europees niveau. Na zes verreden wedstrijden mocht hij namelijk de zilveren medaille in ontvangst nemen behorende bij zijn tweede plaats in de eindrandschikking!<br /> <br /> Loran was redelijk onbevangen de strijd aangegaan. De races in Italië werden gecombineerd met een leuke vakantie en er werd ook meegedaan om de nodige ervaring op te doen. Er kon dankzij begeleiding van bondscoach en voormalig topcoureur Barry Veneman volop getraind worden en heel veel tips gescoord worden. Het Europees kampioenschap minimoto, zoals het kampioenschap officieel getiteld is, kan als een mooie opstap gezien worden naar een verdere toekomst in de wegracerij. En het staat zeker niet slecht op je CV als je goed scoort in deze cyclus. Loran Faber rijdt in Nederland in de Honda NSF100 cup, een klasse die Europees gezien in meerdere landen verreden wordt en die ook op het programma staat bij de officiële Europese titelstrijd. Dat Faber aardig overweg kan met zijn door B+B personeelsdiensten gesponsorde Honda blijkt wel uit het feit dat hij achter dorpsgenoot Rick Dunnik als tweede geklasseerd staat in het Nederlandse kampioenschap.<br /> <br /> Drie races werden er eind juli verreden in Italië. Races die heel goed werden afgesloten met de klasseringen vier, drie en twee. Gezien het feit dat er vooraf redelijk zonder verwachtingen afgereisd was mag dit als een geweldig resultaat gezien worden. Kleine smet was het feit dat in de race die Loran als vierde afsloot er wellicht iets meer in had gezeten. Helaas zorgde een totaal versleten achterband ervoor dat hij onmogelijk verder naar voren kon eindigen. Een feit waar niets aan te veranderen viel maar waar afgelopen weekend in Assen nog eens aan terug gedacht werd!
De voorbije week in Assen werd aangevangen met drie dagen trainingskamp. De Nederlandse motorbond KNMV houdt sinds enkele jaren in de zomervakantie een trainings/vakantie kamp voor de jeugdige motorsporters naast het grote TT circuit in Assen. Een perfecte locatie waar sinds enkele jaren ook de juniorbaan van het TT circuit gelokaliseerd is. Drie dagen intensief trainen onder professionele begeleiding maar ook zeker tijd voor ontspanning. Het zijn tenslotte nog kinderen waar we hier over praten. Dankzij oud- coureurs als eerder genoemde Veneman maar ook voormalig GP coureur Joey Litjens kon Faber hier zeer ontspannen werken naar het vervolg van zijn EK debuut.<br /> <br /> Twee races op zaterdag en een derde op zondag. Daarna zou de eindstand bekend zijn. De races op zaterdag verliepen prima met een derde plaats in race één en een geweldige overwinning in race twee. Deze tweede race in de stromende regen smaakte naar meer, met name omdat de weersomstandigheden voor de zondag volgens de voorspelling hetzelfde zouden laten zien. Faber kon blijkbaar het paadje in de regen goed vinden. Op zondag was er slechts één race maar de punten die hier behaald konden worden telden dubbel. Een goed resultaat was dus een must. Zeker omdat de Europese titel nog steeds binnen handbereik lag. Hier was echter wel enige hulp van zijn tegenstanders voor nodig. Loran liet deze laatste race wel meteen zien waar het hem om te doen was. Hij ging als eerste man de eerste bocht door en liet de koppositie vervolgens niet meer los. Zijn grootste concurrent, de Tsjech Vostatek, lag echter op een tweede plaats en dit was voor hem voldoende. Er was eerst nog enige hulp in opkomst voor Faber in de vorm van Rick Dunnik. Als Rick voorbij Vostatek zou kunnen komen was de titel voor Loran. Helaas schoof Dunnik halverwege de strijd onderuit op de kletsnatte baan. De Tsjechische concurrent van Faber hoefde toen alleen maar de race uit te rijden.<br /> <br /> Uiteindelijk bleek na optelling van de punten dat Loran slechts twee armzalige puntjes tekort kwam om de Europese titel te grijpen. Punten die hij waarschijnlijk had kunnen pakken als in die eerste race in Italië de achterband heel was gebleven. Helaas, dit is het lot van iemand die aan een mechanische sport doet. Zoals in elke sport moet alles tot in detail kloppen en dit beetje geluk ontbrak Loran in deze twee weekenden net. Toch kijkt de hele familie terug op een geweldig kampioenschap en hoopt Loran zijn race- jaar goed af te sluiten in de Nederlandse NSF100 cup. Hiervoor zijn er nog drie races te verrijden en de eerste hiervan is op 29 augustus in het Brabantse Berghem. Maar eerst gaat hij, net als zijn leeftijdsgenoten, weer gewoon naar school.. <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>