Met veel fans op de tribune wil je als Nederlander vanzelfsprekend goed voor de dag komen in Assen. Het 7e IDM-weekend verloopt voor Pepijn Bijsterbosch echter niet geheel naar wens. Het podium was te ver weg op de Drentse hei en met name de bandenkeuze blijkt uiteindelijk scherprechter te zijn.
<strong>Trainingen</strong><br /> Het is je thuiscircuit en kunt bij wijze van spreken de bochten wel dromen. Toch is het een ander verhaal als je er voor het eerst met een dikke duizend rijdt. Bovendien is het al een jaar geleden, dat Bijsterbosch actief was op het TT-Circuit. Met een eerste en tweede plaats in de Supersport 600 wel een IDM-weekend om met veel plezier op terug te kijken. Dat kunstje herhalen wordt een lastig verhaal, maar wie weet kan Bijsterbosch als ‘rookie’ in de Superstock wellicht toch voor een verrassing zorgen.<br /> <br /> In de drie vrijdagse vrije trainingen verschijnt er elke sessie een snellere tijd op de klok. Hij bivakkeert meestal zo rond de 12e plaats overall en een 6e / 7e plaats bij de Superstock. Bijsterbosch is hier echter geenszins tevreden mee. Het probleem van Schleiz, te weinig vertrouwen in de voorkant, komt ook hier om de hoek kijken. Om in de kwalificaties beter voor de dag te kunnen komen, worden de data ’s avonds nog eens nauwlettend onder de loep genomen. <br /> <br /> Met de nodige wijzigingen in de afstelling van geometrie en vering verloopt de eerste kwalificatie naar wens. Bijsterbosch heeft weer een goed gevoel met de motor en kan weer voldoende pushen. De tijd van 1:39,04 is goed voor een voorlopige 6e plaats bij de Superstock. Het doel voor de middagsessie is om de 38 in te duiken. Met de quilifier lukt het om een knappe 1:38,39 op de klok te zetten. De concurrentie geeft echter ook flink gas en ondanks deze prima tijd moet Bijsterbosch genoegen nemen met de 13e startplaats c.q. 7e bij de Stock. Het zit qua tijden echter heel dicht bij elkaar. De eerste tien in de Stock zitten binnen een seconde. In de race is er dus van alles mogelijk.
<strong>Race 1</strong><br /> Bij een ‘thuisrace’ is het natuurlijk niet verwonderlijk dat sponsoren, supporters, vrienden en familie van de gelegenheid gebruik maken om Bijsterbosch live aan het werk te zien. Tegen 10.00 uur begint de prachtige Happy Smile hospitality, in gebruik bij het Van Zon Remeha BMW team, dan ook al mooi vol te lopen.<br /> <br /> Na een prima start zien we hem als 12e man door de Geert Timmer-bocht sturen. Na vijf Superbikers vormt zich een groep van zeven Superstockers die knokken om de beste plaatsen. Bijsterbosch zit achter aan de staart van een rijtje met voor hem Gines, de Boer, Fritz, Trautmann, Kerschbaumer en Lonbois. De eerste paar ronden zitten de mannen nog vrij dicht bij elkaar. Dan valt het in de 5e ronde een beetje uiteen; de eerste vier Stockers rijden weg van de rest. De achtervolgende drie, te weten Kerschbaumer, Lonbois en Bijsterbosch gaan uitmaken wie de nummer 5, 6 en 7 worden. Aan deze volgorde komt pas drie rondjes voor het eind verandering, dan weet Bijsterbosch Lonbois te verschalken en neem de 6e plaats over van de Belg. Die geeft zich echter niet zo maar gewonnen en in de laatste ronde valt als zo vaak de beslissing in de Geert Timmer bocht. Bijsterbosch en Lonbois komen schouder aan schouder uit de GT en op de streep is het nog net Bijsterbosch die aan het langste eind trekt. Met 2/100 voorsprong eist hij de 6e plaats voor zich op.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><strong>Bijsterbosch:</strong> Ik heb het in de eerste paar ronden laten liggen. Ik had een paar slippertjes en daardoor kon ik niet aansluiten bij het groepje dat uiteindelijk streed om de podiumplaatsen. In de laatste ronde nog even was spektakel met Lonbois in de Geert Timmer bocht. Ach, een beetje het publiek vermaken, toch? Nee, alle gekheid op een stokje. Met deze 6e plaats moet ik tevreden zijn. Kijken of we er vanmiddag direct vanaf de start goed bij kunnen zitten.</blockquote><br /> Na de eerste race genieten de gasten van een lekker buffet in de hospitality. Ook de keukenbrigade van Van Zon Remeha BMW heeft weer een topprestatie geleverd! Bijsterbosch heet zijn gasten nogmaals welkom en deelt zijn ervaringen van de eerste race, waarna ook teamchef Werner Daemen een woordje spreekt.<br /> <br /> <strong>Race 2</strong><br /> Bij de start weet Bijsterbosch weliswaar een plaatsje goed te maken; 12e overall en 6e bij de Stock. Na twee rondjes is echter al wel duidelijk dat het pushen in de aanvangsfase ook nu niet lukt. Vincent Lonbois is hem in de 3e ronde al voorbij en Bijsterbosch kan niet aanpikken bij de groep voor hem. Hij zakt zelfs verder terug en rijdt vervolgens een aantal ronden enigszins alleen. Uit het achterveld komen Roman Stamm en Luca Grunwald opzetten en in de 9e ronde ziet Bijsterbosch ook deze mannen voorbij komen. Dit betekent een 15e plaats overall en een 8e plaats bij de Stock. Tegen het eind komt Dominik Vincon nog opzetten, maar die weet hij achter zich te houden. Op een ietwat teleurstellende 8e plaats sluit Bijsterbosch het weekend in Assen af.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">Bijsterbosch: “Ik had me echt meer voorgesteld van de tweede race. Uiteindelijk heeft de bandenkeuze niet goed uitgepakt. Ik had veel te weinig grip om aansluiting te krijgen bij de groep voor me. Ik moest af en toe alle zeilen bij zetten om de motor op de baan te houden. Was wel even flink balen dat ik geen beter resultaat neer heb kunnen zetten.”</blockquote><br /> Toch was het ook feest in de Van Zon Remeha BMW-pitbox. Teamgenoot Markus Reiterberger wist op overtuigende wijze, met twee overwinningen, het IDM Superbike-kampioenschap binnen te halen. Top gedaan, Markus! Nu even pauze. In het laatste weekend van september vindt het IDM-finaleweekend plaats in Hockenheim. Daar moet Bijsterbosch aan de bak om zijn 6e plaats in de tussenstand te verdedigen. Of kan hij nog een slag slaan naar de 5e positie?<br /> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>