Home Algemeen WEC: Technisch probleem oorzaak StonerÕs crash in Suzuka

WEC: Technisch probleem oorzaak StonerÕs crash in Suzuka

0

#Suzuka8Hours – Voor het MuSASHi RT HARC-PRO team was de Suzuka 8H World Endurance wedstrijd al voorbij nog voordat Michael van der Mark een meter gereden had. Casey Stoner kwam ten zwaar ten val, een val die volgens een officiele verklaring van Honda te wijten was aan een technisch probleem.

Na twee opeenvolgende zeges in de Suzuka 8H World Endurance wedstrijd (2013 en 2014) leken de kansen ook dit jaar voor het MuSASHi RT HARC-PRO team (Casey Stoner, Michael van der Mark en Takuma Takahashi) veelbelovend. Startend vanaf de derde plaats op de grid was het Takahashi die de wedstrijd begon en vanaf de start direct voorin het veld te vinden was. Na vierentwintig ronden kwam de Japanner op een tweede plaats liggend naar binnen voor de eerste pitstop om vervolgens het stuur over te geven aan Stoner. Het duurde niet lang of de tweevoudig MotoGP wereldkampioen wist de leiding over te nemen, in zijn zevende ronde ging het echter helemaal fout bij het naderen van de bekende Suzuka Hairpin, Stoner kwam zwaar ten val en was de wedstrijd over voor het MuSASHi RT HARC-PRO team.<br /> <br /> Stoner werd na de crash overgebracht naar het medical centre waar de artsen na een medisch onderzoek bevestigden dat er sprak was van een gebroken rechter schouderblad en een breuk in zijn linker enkel.<br /> <div><br /> </div>

<p>Direct bij terugkomst in de pitbox liet Stoner al weten dat het team de oorzaak van de crash moest zoeken in een technisch mankement aan zijn Honda CBR1000RR. Het team moest echter wachten tot na de wedstrijd alvorens de machine terug werd gebracht in de box en om een technisch onderzoek te kunnen starten.&nbsp;</p> <p>Toen de motor eenmaal terug was konden de HRC technici samen met de monteurs van het team de data uitlezen en de machine aan een technische check onderwerpen. Niet lang daarna kwam er een bevestiging van hetgeen Stoner al had aangegeven, er was inderdaad sprake van een technisch probleem, de gasstand stond bij de crash nog 26% open. Hoe dit heeft kunnen gebeuren is vooralsnog niet duidelijk, de machine zal echter direct naar de HRC gestuurd worden voor een uitgebreide inspectie. Honda heeft aangegeven dat men zodra er meer duidelijkheid is over de oorzaak dat men hierover open kaart zal spelen richting de media.</p> <br /> <strong>Casey Stoner:<br /> </strong><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;Ik ben echt heel erg teleurgesteld dat de Suzuka 8H op deze manier is ge&euml;indigd. We hebben de afgelopen weken veel werk verzet om aan deze machine te wennen en de afstelling zo te krijgen waardoor we ons allen comfortabel voelden. Het voelde allemaal goed en alles verliep volgens plan tot zover, we waren ontspannen en relaxed en wisten we zeker dat we de banden en het benzine verbruik dusdanig onder controle hadden zodat we de stints konden maken zoals we graag wilden. Jammergenoeg kregen we te kampen met technisch ongemak toen ik de bocht voorafgaand aan de hairpin naderde. Ik had vervolgens geen tijd genoeg meer om de koppeling erbij te pakken waardoor ik met teveel snelheid deze bocht inging. Ik probeerde vervolgens nog zoveel mogelijk te remmen maar ik ging recht op de muur af waardoor ik besloot de fiets plat te leggen en te kiezen voor de langs het circuit staande barriers, echter deze waren ook stuk harder dan ik verwacht had want ik brak mijn schouderblad en een botje in mijn enkel. Ik wil mijn teamgenoten Michael van der Mark en Takumi Takahashi bedanken, &ndash; zij hebben de afgelopen weken en speciaal dit weekend ook fantastisch werk geleverd. Daarnaast wil ik ook het team bedanken voor alle energie die een ieder in dit project heeft gestoken. Hun professionaliteit was echt geweldig en ik heb genoten van de samenwerking met hen. Het spijt me echt dat we niet de goede uitslag die ikzelf gedacht had te kunnen behalen, hebben weten te bereiken.&rdquo;</blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> </blockquote><br /> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>