Het is niet de eerste keer dat er flinke wijzigingen binnen het World Superbike kampioenschap worden doorgevoerd maar voor komend seizoen gaat de boel wel flink op de schop, naast een nieuw technisch reglement zijn er ook een aantal hoofdrolspelers van team gewisseld. Het belooft in 2015 dus een interessant seizoen te gaan worden.
<p>Sinds het World Superbike kampioenschap in 1988 in het leven werd geroepen is er het nodige veranderd. Eerst namen 750cc viercilinders het op tegen 1000cc tweecilinders, later werd de cilinderinhoud tijdelijk gelijk getrokken voordat de cilinderinhoud voor de twins weer naar boven werd bijgesteld. Tussendoor werd ook nog besloten dat er exclusief met één bandenmerk gereden ging worden, dat is tot nu toe nog steeds Pirelli gebleven.</p> <br /> <p> Ook werd het verloop van het raceweekend hier en daar aangepast, voornamelijk de opzet van de Superpole kwalificatie werd nog al eens gewijzigd. De vele wijzigingen hebben er voor gezorgd dat het wereldkampioenschap spannend wist te blijven en met regelmaat pas in het laatste raceweekend werd beslist. </p> <br /> <p> Voor het komend seizoen staan er weer enkele ingrijpende veranderingen op het programma. Aan de technische kant zal er minder mogelijk zijn voor de teams waardoor de fabrieksteams en de teams die het afgelopen seizoen met EVO machines reden weer dichter bij elkaar zullen komen. Feit is dat het wiel weer opnieuw uitgevonden zal moeten worden en het is maar de vraag of de sterke teams van de afgelopen jaren ook volgend jaar zo sterk zullen zijn of dat er andere teams en/of fabrikanten op de voorgrond kunnen treden. </p> <br /> <p> Dan zijn er voor het 2015 seizoen ook een flink aantal rijders van plek gewisseld en zijn er een aantal nieuwe gezichten die vanuit de Grand Prix over zijn gekomen. Zo zal wereldkampioen Sylvain Guintoli niet langer meer voor Aprilia rijden maar voor Pata Honda waar hij World Supersport wereldkampioen Michael van der Mark als zijn teamgenoot heeft.</p> <br /> <p> Jonathan Rea heeft het Pata Honda team juist de rug toegekeerd en heeft voor Kawasaki gekozen waar hij de nieuwe teamgenoot wordt van Tom Sykes. De Brit wist tijdens de tests al een goede indruk achter te laten en snelle tijden te noteren. Naast het officiële team zal Kawasaki voor het eerst ook fabrieksteun geven aan het Pedercini team, EVO kampioen David Salom zal één van de rijders zijn.</p> <br /> <p> Ook Leon Haslam verliet de Ten Kate stal en zal het komende seizoen voor het Red Devils team uit gaan komen. Dit team is min of meer het fabrieksteam van Aprilia geworden nu de fabrikant uit Noale haar pijlen op de MotoGP klasse gaat richten. Aprilia heeft Marco Melandri meegenomen en dus zal het World Superbike kampioenschap het in 2015 zonder de Italiaan moeten doen.</p>
<p>Aan de andere kant zijn er ook rijders die juist van de Grand Prix naar het WK Superbike komen. 125cc wereldkampioen Nico Terol, Jordi Torres en Randy de Puniet zullen voor het eerst met een Superbike machine de strijd aan gaan en iedereen is natuurlijk benieuwd hoe de GP rijders het zullen doen. De Puniet komt daarbij overigens voor Suzuki uit, Terol op de Althea Ducati en Torres wordt de teamgenoot van Haslam bij het Red Devils team.</p> <br /> <p> Verder is Larry Pegram ook min of meer een nieuwkomer. De Amerikaan, die al meerder keren als wildcard rijder actief was, zal het komende seizoen het Hero EBR team managen en daarnaast voor de punten gaan strijden samen met Niccolo Canepa. </p> <br /> Een ander nieuw gezicht is dat van Christophe Ponsson die voor het Grillini Team getekend heeft, wie zijn teamgenoot zal gaan worden is nog niet bekend. <br /> <br /> <p> Bij de teams zien we ook een nieuwe verschijning in de vorm van het door Troy Corser gerunde JR Racing Team, de teamleiding heeft Toni Elias en Ayrton Badovini gecontracteerd en zal met BMWS 1000 RR motoren rijden. Een andere BMW rijder is Sylvain Barrier die zijn contract met BMW Motorrad Italia SBK Team heeft verlengd. Een ander ‘nieuw’ team is het Barni Racing team dat met Leandro Mercado en Ducati de stap van de EK Superstock 1000 klasse naar het WK Superbike zal maken.</p> <br /> Van MV Agusta is nog geen officieel nieuws maar het heeft er alle schijn van dat Leon Camier het komende seizoen de enige rijder voor de Italiaanse fabrikant zal zijn. <br /> <br /> <p> Het enige team dat hetzelfde is gebleven voor volgend jaar is het officiële Ducati team. Chaz Davies en Davide Giugliano blijven ook volgend seizoen voor het team uitkomen en het nieuwe reglement lijkt vooralsnog goed uit te pakken voor Ducati.</p> <br /> Het 2015 seizoen belooft met al deze veranderingen een zeer interessant seizoen te gaan worden, eind februari zullen we kunnen zien hoe de kaarten geschud zijn, voor die tijd zal er nog flink getest gaan worden.<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>