Home Teams Teams: Kampioenschap aan Johnny Kock voorbij

Teams: Kampioenschap aan Johnny Kock voorbij

0

Het is het laatste raceweekend van het seizoen met prachtig herfstweer; het is de Race of the Champions on the Dutch TT Circuit of Assen. Hier wordt de laatste strijd gestreden voor het kampioenschap en eeuwige roem. Racing Team Kock is erbij.

Marcel is vader geworden van dochter Rosanne en zit momenteel in Gambia en even helemaal niet met racen bezig. Johnny en Harold rijden daarom vrijdag alleen naar Assen, vergezeld door Diebe en Jori. Op de paddock is al plek gereserveerd en bouwen we gezamenlijk op. Thera maakt het eten klaar en spreken het programma door.<br /> &nbsp;<br /> Zaterdag rijden we twee kwalificaties en moeten zorgen dat we vooraan komen te staan om sterk van start te kunnen gaan. Johnny staat 9 punten achter op nummer 1, Atiba Belgrave, en aangezien Atiba in Assen snel is zal het verschil alleen overbrugt kunnen worden als hij de wedstrijd niet uit kan rijden en Johnny podium rijdt. Dan is het verschil in de 2e wedstrijd niet meer goed te maken. Rijden en strijden ze samen, dan zal Johnny genoegen moeten nemen met een verdienstelijke 2e plaats in het eindklassement. Harold staat nog op de 5e positie maar heeft een achterstand op Assen als hij dat met zijn kompanen vergelijkt.<br /> &nbsp;<br /> Het is zaterdag vroeg op staan, om 7.45 uur staat de briefing al gepland. De 1e kwalificatie vindt plaats om 9.00 uur en de 3D rijders nemen de aftrap. Met de grootste deelnemersgroep vullen ze met 35 rijders het veld.&nbsp; Het is altijd weer moeilijk om de 1 minuut 50 te vinden en daaronder te komen. Dat valt ook nu nog niet mee, maar met 1.49 neemt Johnny de tweede positie in en Harold blijft steken op plaats 7 met een 1.51. Dat moet beter, veel beter maar zoals altijd, groeit de rest ook mee. In de middag steekt de grootste vijand van Harold weer de kop op; zijn koppeling. Ook nu slipt deze door en is het telkens een verrassing wanneer hij weer tractie voelt bij en tijdens het insturen van de bocht. Een slipper clutch die blijft slippen en zorgt voor drukverlies?!<br /> Toch red hij het om een snelle ronde van 1.48 neer te zetten, hetgeen goed blijkt te zijn voor de 6e startpositie. In de rij voor hem zal Johnny op plek 3 met een rondetijd van 1.46 ! komen te staan.&nbsp; Atiba staat op de eerste plek en rijdt 2 seconden sneller; dat was ook de hoop van Johnny geweest.<br /> &nbsp;<br /> In de middag begint Jan Petersen aan de koppeling van Harold en wordt besloten de standaard koppeling te plaatsen. Daarbij worden de motoren klaar gemaakt voor de zondag.<br /> <br /> Aan het eind van de middag volgt een samenkomst van alle 3D rijders om seizoen 2015 voor te stellen. Dat wordt een bijzonder seizoen, aangezien de 3D hiermee haar 10 jarig bestaan gaan vieren. Natuurlijk twijfelen veel leden of een nieuw seizoen er voor hen wel inzit en voor een enkeling staat die beslissing al vast. Het overgrote deel zal weer gaan deelnemen en dat geeft een positief gevoel. Ducati heeft beloofd een extra inspanning te leveren om nieuwe rijders te werven in de omringende landen en zal de website van Ducati Nederland ook het item van 3D gaan dragen met actuele informatie. De DCR Assen, Oschersleben, Francorchamps en de Red Bull Ring Oostenrijk zullen terugkerende evenementen worden en aangevuld met nog twee uitdagende en zo mogelijk, nieuwe buitenlandse circuits. Wij zijn wel in voor een combinatie van wat endurances en zullen daar in 2015 naar op zoek gaan en deelnemen.<br /> &nbsp;<br /> Het is gaan regenen en dat maakt een ieder toch een beetje nerveus voor de zondag. Maar droog weer is voorspeld. Na een gezellige avond maken we ons zondagmorgen op voor de Warming-Up. Harold komt er al snel achter dat ook de standaard koppeling niet gaat werken en vervangt de drukcilinder en de koppelingspomp die beide ter beschikking worden gesteld door Ronald van der Wal. Hij is zelf uitgeschakeld door een kapotte versnellingsbak. Weer een mooi voorbeeld in welk een groep men vertoeft.&nbsp; Johnny rijdt dus alleen de Warm Up en heeft een goed gevoel.<br /> Inmiddels arriveren de genodigden en ook de spanning neemt wat toe.

Om 12.40 uur is de eerste wedstrijd gepland en we stellen ons op. Johnny zit gelijk goed bij de kopgroep en neemt zelfs de leiding. Harold kwam wat minder goed van zijn plek en is teveel afgeleid door de koppeling. Toch duikt hij als 7e de eerste bocht in. Hij gaat opnieuw de strijd aan met Jan de Boer en Jarno Frederiks en na een paar keer stoeien ziet Harold zijn rondetijd verbeteren van 1.50 naar 1.48 en neemt afstand.&nbsp; Dan ziet hij Atiba staan in Mandeveen, nadat hij daar ten val is gekomen. Pech voor hem, maar dat is het bewuste scenario&hellip; Johnny kan hierdoor kampioen worden. Maar het is hem niet gegund, twee ronden later staat hij zelf aan de kant met een vastloper. Net bij het uitkomen van Witterdiep, blokkeert zijn achterwiel en moet rechtop komen. Vervolgens dreigt hij ten val te komen maar weet zich te herstellen en loopt dan vast in de grintbak bij de bocht Madijk.<br /> <br /> Dat heeft wel weer tot gevolg dat Harold momenteel op de 4e positie rijdt, maar jammer genoeg buiten bereik van het podium omdat het gat naar de 3e plek te ver is. En dan begint de koppeling nog sterker te slippen en telkens bij het ingaan van De Strubben komt de koppeling niet los en voelt het alsof je in de vrijstand door de bocht gaat. Dat wordt ongecontroleerd en absoluut onveilig, maar we moeten door. Bij de flauwere bochten maakt het al niet meer uit maar dan gaat het toch mis in De Strubben. Harold kan niet meer schakelen en moet de anderen voorbij laten gaan. Dan doet die het ineens weer en begint aan een inhaalrace.&nbsp; Maar ook in de Geert Timmer komt die in z&rsquo;n vrij en Harold moet rechtdoor om niet ten val te komen. Hiermee verliest hij posities en eindigt op een 7e plek.<br /> <br /> Teleurstelling na de eerste race; balen vanwege de koppeling maar nog erger is het voor Johnny die geen 2e race kan rijden. Nu blijkt dat ook Atiba zijn motor niet kan herstellen, is er even tijd voor overleg. Beide kunnen het niet maken om geen verdere strijd te leveren voor het kampioenschap. Maar daar heb je wel een motor voor nodig. Harold biedt zijn motor aan, maar met al die onzekerheid m.b.t. de koppeling kan Johnny beter voor het alternatief gaan. Jan de Boer biedt zijn reserve motor aan, een 1098R. Atiba kan de motor van zijn teammaat Ren&eacute; Kunzler nemen, die zijn motor voor deze wedstrijd afstaat. Mooi dat dit allemaal kan!<br /> &nbsp;<br /> Ze geven het publiek meer dan waar voor het geld, want er wordt een mooie strijd geleverd. Ronald van Vliet neemt de leiding en Atiba volgt. Natuurlijk heeft hij de schrik te pakken nadat in de vorige wedstrijd zijn voor rem weigerde. Dan is het Johnny in gevecht met Andre Niemandsverdriet. Zij strijden en wisselen constant van positie. Voor Johnny was deze motor erg verrassend, waar hij slechts 1 warm up ronde op heeft kunnen wennen. Erg veel power en andere techniek, maken dat de motor nogal wild is maar deze zit goed in elkaar. Johnny rijdt gewoon weer rondes met een 1.46 maar lijkt telkens bij de Veenslang/Ruskenhoek te moeten inboeten en daar komt Andr&eacute; voorbij.<br /> <br /> Inmiddels rijdt Atiba fier aan de leiding en neemt Ronald genoegen met de 2e positie. Beide zijn al los gereden van het strijdgewoel van Johnny en Andr&eacute;. Maar dan volgt de laatste ronde en met ingaan van de Geert Timmer, komt Johnny slim aan de binnenzijde om Andr&eacute; buiten spel te zetten. Dat lukt hem en Johnny komt net een paar seconden sneller over de finish om van een podium te gaan genieten.<br /> &nbsp;<br /> En Harold? Die heeft alles gadegeslagen vanaf het dak boven de pitboxen, samen met de gasten en andere bezoekers. Hij was goed weg bij de start en kon mooi als 4e in een aaneen gesloten kopgroep de Geert Timmer chicane ingaan. Maar opnieuw bleef de koppeling slippen en kon hij er maar nauwelijks zonder brokken doorheen komen, daarna viel hij stil en het hele veld kwam voorbij. Dat is geen motorrijden en is daarom terug de paddock op gereden om het verdere verloop de gaan aanschouwen.<br /> <br /> Een mooi podium moment volgt, waarna ook de afsluiting van het seizoen wordt gevierd. Dit vind bij de pitbox plaats waar Cecile de winnaars huldigt. In de Pro Klasse is Atiba de nummer 1 geworden, Johnny nummer 2 en Robbert Huigen is als 3e ge&euml;indigd. In de Open klasse zijn dat Theo Kerssens op de eerste plaats en Yoeri Steenssens op 2, Henny Olthof werd 3e. Harold besluit de competitie met een 7e plek en Marcel staat ver naar onderen. Maar ja, die heeft feitelijk maar &eacute;&eacute;n wedstrijd kunnen rijden.<br /> &nbsp;<br /> Nu is het seizoen voorbij, de motoren gaan weer uit elkaar en er zal worden verkocht en aangekocht. We bedanken alle sponsoren en onze racevrienden en &ndash;vriendinnen; op naar een nieuw race seizoen.<br /> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>