Home Teams Teams: Deroue boekt enorme vooruitgang dankzij hard werkend team

Teams: Deroue boekt enorme vooruitgang dankzij hard werkend team

0

Dankzij het harde werken van de monteurs van RW Racing GP heeft Scott Deroue op de tweede dag van de Japanse Grand Prix een indrukwekkende vooruitgang geboekt. In slechts 30 minuten waarin hij echt aan rijden toe kwam, haalde Deroue twee seconden van zijn tot dan toe snelste tijd af. Met zijn 1.59,289 begint hij zondag vanaf de 30e plaats aan de Moto3-race.

Met een voor Deroue nieuwe motor beginnen op een nieuw circuit betekent de Japanse GP een hoop werk voor zowel rijder als team. Het is dan niet alleen een kwestie van wennen aan het circuit en de machine aanpassen aan de omstandigheden, maar ook wennen aan de machine en die aanpassen aan de rijder. Gewoonlijk gebeurt dat tijdens het testen in de voorbereiding op het seizoen, zodat de coureur en de motor goed op elkaar aansluiten. In dit geval stapte Deroue in een gewoon raceweekend voor het eerst op de 2014 Kalex KTM en moest alles &ndash; wennen en aanpassen plus de setup voor de race vinden &ndash; in slechts een paar uur worden gedaan.<br /> <br /> Het frame van de 2014 Kalex KTM is iets anders dan dat van de 2013 waaraan Deroue gewend was en al op de eerste dag was duidelijk dat zijn zitpositie daardoor iets anders is. Dit had vooral invloed op het schakelen &ndash; nogal belangrijk op de Motegi Twin Ring dat een paar bochten heeft waarvoor de rijders vol in de remmen moeten en moeten terugschakelen naar de eerste versnelling alvorens weer te accelereren.<br /> <br /> Met alle veranderingen die het team op de eerste dag al had uitgevoerd, was de derde vrije training min of meer een test. Omdat het terugschakelen nog altijd een probleem bleek, monteerde het team een ander schakelsysteem. Daarmee was het grootste probleem opgelost en kon Deroue zich eindelijk concentreren op het rijden. De klus was pas af bij het begin van de kwalificatie, waardoor Deroue nog tien minuten geduld moest hebben. Maar met nog 30 minuten te gaan &ndash; met een vertraging van praktisch drie trainingssessies &ndash; kon hij wel eindelijk goed aan de bak en dat bleek meteen.<br /> <br /> Vanaf dat moment kon Deroue zijn tijden drastisch verbeteren en haalde hij twee seconden van zijn tot dan toe beste tijd van 2.01,073. Het verschil met de pole position, wat in FP2 nog 3,7 seconden was, was aan het einde van de kwalificatie terug gebracht tot 2,7. &nbsp;

<strong>Scott Deroue &ndash; 30e startplaats (1.59,289)</strong><br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">&ldquo;Het team heeft echt geweldig werk verricht. Mijn monteurs Hans Spaan, Gerald Perdon en Rob van de Braak verdienen een groot compliment. We hadden geen tijd tussen de races in, omdat de machines rechtstreeks van Aragon op transport naar Japan zijn gegaan, dus alles wat we gewoonlijk bij testen doen, moest nu in een paar uur worden gedaan. Hoewel het karakter van de baan, met hard remmen en korte bochten, lastig blijft, had ik in de kwalificatie toch een goed gevoel. Er is nog wel wat werk te doen in de warm-up, maar ik kijk met vertrouwen uit naar de race. Ik begrijp dat de positie misschien wat teleurstellend lijkt, nu ik op een theoretisch betere en snellere motor zit, maar je hebt geen idee wat het betekent om op deze manier op een andere machine over te stappen. Inderdaad lijkt het nauwelijks een verbetering om vanaf de 30ste plaats te starten, maar als je de berg werk, het wennen aan de machine en de baan en de tijd die over was om echt te rijden in ogenschouw neemt, ben ik best tevreden. Het had slechter gekund, als je kijkt naar waar we gisteren stonden. We zullen nooit weten waar ik had gestaan als ik op de 2013 motor had gereden, maar eerlijk gezegd wil ik dat niet eens weten. Ik ben blij en dankbaar met deze kans die RW Racing GP me geeft en ik doe er alles aan om er het maximale uit te slepen.&rdquo;</blockquote>