Tijdens de Race of the Champions met een race op zaterdag 12 en zondag 13 oktober is het #9, Robert Schotman, gelukt om zijn achterstand van 11 punten om te zetten in een kampioenschapwinst. Robert kreeg het zeker niet cadeau.
Met de wisselende omstandigheden en een vol startveld met daarin ook 2 wildcard rijders uit de RedBullRookies, waaronder Scott Deroue, waren er voldoende ingrediënten voor een spannende afsluiting van het seizoen.<br /> <br /> <strong>En was je zenuwachtig Robert?</strong><br /> ‘Een beetje wel, maar ik heb me laten vertellen dat je dat ook kan gebruiken om beter te presteren, dus daar dacht ik dan maar aan. Mijn missie voor dit weekeinde was voldoende punten pakken om mijn achterstand van 11 op de Belgische koploper om te zetten in een voorsprong en zo kampioen te worden.’<br /> <br /> <strong>Nou dan was het weer zeker een spelbreker?</strong><br /> ‘Niet echt, ik heb leren omgaan met de Moriwaki in de regen. Ik weet waar ik kan winnen en waar ik op moet toegeven. Ik zat er tijdens de natte baan op de vrijdag tijdens de vrije trainingen goed bij, dus ik kreeg meer vertrouwen. Wat het weer ook zou worden, mijn plan moest kunnen slagen.’<br /> <br /> <strong>Plan?</strong><br /> ‘Ja, ik hoefde maar 11 punten te pakken en hoe maakte mij niet zoveel uit. In alle gevallen erop blijven zitten en voor de koploper finishen. En de koploper is geen natte baan rijder, dus dat speelde in mijn voordeel’.<br /> <br /> <strong>Maar je 1e kwalificatie was toch niet al te best.?<br /> </strong>‘Dat was het zeker niet nee. Maar dat was te verklaren want we hadden een setting gekozen die afgestemd was op een zeer natte baan. Maar juist voor de 1e kwalificatie begon, was het gestopt met regenen. Niet meer voldoende tijd voor een andere setting, besloten we het te proberen. Dat pakte niet goed uit. Met een pitstop halverwege de sessie en wat aanpassingen bleef ik toch jammer genoeg steken op een 17e startopstelling.'
<div><strong>Lekker vooruitzicht voor de zaterdag, maar wel goed geslapen?</strong><br /> ‘Ja hoor, we hebben zaterdag avond de tactiek besproken en wat we een volgende keer anders moeten doen, om zo een slechte uitslag te voorkomen. Daarna ontspannen en slapen en ik droomde over een droge kwalificatie. En dat kwam ook nog uit ook zeg. Met de juiste setting gebaseerd op een droge baan en slicks kon ik de kwalificatie opbouwen en was ik zeer tevreden met een 5e startpositie voor de 2e races, zeker met de concurrent op een 10 startplek.'<br /> <br /> <strong>Zaterdag middag de 1e race op slicks en maar hopen dat het droog zou blijven, want het zag er dreigend uit.</strong><br /> 'Ik voelde me goed en verheugde me op een eerlijke en spannende strijd. Al snel ontstond er een kopgroep van 5 man die continue elkaar inhaalden wat ook makkelijk kon vanwege de slipstreammogelijkheden. Tegen het einde van de race begon het met nog 3 ronden te gaan echter weer te regenen. Ik ging rustiger rijden maar de rest onder leiding van RedBullRookie coureur Scott Deroue gingen nog net zo hard door. Niet veel later viel de koploper in het kampioenschap uit met een highsider waardoor ook Harun even de grindbak in mocht en ik zonder risico te hoeven nemen de race kon uitrijden en met een podiumplaats 20 punten in de wacht sleepte.’<br /> <br /> <strong>Met een voorsprong van 9 punten op de nummer twee van het kampioenschap heb je vast beter geslapen?</strong><br /> 'Ja, ik slaap altijd wel goed, maar volgens mijn vader viel ik nu met een glimlach in slaap. Zondag morgen zag de weersvoorspelling er gunstig uit. Met de focus op het behouden van mijn voorsprong begon ik de race. Ik had een kopstart maar slipstreamend werd het snel weer een kopgroep met dezelfde rijders als in de 1e race. Ik kon alvast een voorproefje krijgen op seizoen 2014, want mijn directe belager nam erg veel risico. Niet alleen voor zichzelf maar zeker ook voor mij. Desondanks wist ik mijn hoofd koel te houden en met de snelste raceronde precies achter mijn belager als 5e te finishen. Ik ben blij dat het me gelukt is als Rookie de cup te winnen in een Europees startveld. Ik wil iedereen die dit jaar voor mij mogelijk heeft gemaakt bedanken. In het bijzonder mijn KNMV coaches, mijn technici, Henk, Patrick en Robin, het voltallige TenKate team en alle coureurs. Want zonder hun was het me wellicht niet gelukt. Ik ben super blij!’<br /> <br /> </div>