Zo slecht als de maand juli is verlopen voor het Mervyn IKS Racing Team, zo goed is de maand augustus begonnen. Op 10 augustus jongstleden stond wedstrijd nummer vijf alweer op het programma. Ondanks de valpartij in de laatste wedstrijd staat Mervyn op een keurige derde plaats in het kampioenschap. Deze wedstrijd is het dan ook zaak om punten te scoren en zo de aansluiting in het kampioenschap te behouden. Het is prima race weer deze dag op de Drentse heide, het TT circuit van Assen ligt er perfect bij.
Beide kwalificatie trainingen zijn dit keer vijf minuten langer dan normaal. Dit geeft het Mervyn IKS Racing Team de mogelijkheid om tijdens de kwalificatie training een nieuwe achterband te monteren. De bedoeling is dat Mervyn een aantal ronden op een gebruikte achterband probeert in zijn ritme te komen. Na een ronde of zes komt hij dan de pitstraat in en wordt er een nieuwe achterband gemonteerd. Hiermee gaat hij opnieuw de baan op. Als deze band voldoende op temperatuur is probeert Mervyn één hele snelle ronde op de klok te zetten. Met 40 deelnemers in de baan is timing erg belangrijk, Mervyn moet op zoek gaan naar vrije ruimte om zijn ideale ronde te kunnen rijden. Het liefst aan het einde van de kwalificatie training. Voor de concurrentie is het dan lastig om die tijd nog te verbeteren. In de eerste kwalificatie training werkt deze opzet perfect. In de tiende van twaalf ronden zet Mervyn zijn snelste rondentijd neer waar de concurrentie zich op stuk bijt. Alleen Alex Ott staat boven Mervyn maar die doet buiten mededinging mee. <p> <br /> In de tweede kwalificatie training gebruiken we precies dezelfde opzet. Het grote verschil met de eerste kwalificatie is dat de snelle ronde nu uit blijft. Wat Mervyn ook probeert het lukt hem niet om zijn tijd uit de eerste kwalificatie training te verbeteren. Aan het einde van de tweede kwalificatie training krijgt Mervyn een koekje van eigen deeg. Zijn grootste concurrent de Fries Yme Jan Hofstee klokt in zijn laatste ronde een hele snelle tijd en pakt daarmee pole position. Een kleine teleurstelling maar met een tweede start plek is de uitgangspositie prima. </p> <p> </p> <div><br /> </div>
<p>Van banden leverancier V – Racing Products krijgt Mervyn een speciale Pirelli achterband voor de wedstrijd. Deze moet vooral aan het einde van de wedstrijd nog voldoende grip voor snelle rondes geven. De tactiek is om in het begin de koplopers te volgen en in het laatste gedeelte van de wedstrijd toe te slaan. Wanneer het rode startlicht dooft zitten de beide kemphanen direct in elkaars wiel. Er onstaat een kopgroep van vier coureurs die elkaar geen duim breedte toegeven. Arjan van Horen blijft Yme Jan en Mervyn volgen maar is niet bij machten om een aanval in te zetten. Mervyn zit in het achterwiel van Yme Jan en deelt wat plaagstootjes uit. Met snelheden die oplopen tot 260 km/h heeft Mervyn nog de tijd om te kijken waar hij Yme Jan kan verschalken. In de voorlaatste ronde gaat Mervyn Yme Jan voorbij maar die slaat terug in de Geert Timmer bocht. De laatste ronde gaat in en Mervyn zet zijn ultra snelle BMW S1000 RR weer naast de Yamaha van Yme Jan. Die pareert de aanval maar moet iets van zijn lijn af. Mervyn duikt er onder door en perst er in die laatste ronde nog een PR van 01:43,166 uit. In de allerlaatste bocht heeft Mervyn net voldoende voorsprong om Yme Jan achter zich te houden. Met slechts een verschil van een halve seconde op de finishlijn. Wint Mervyn voor de tweede keer een wedstrijd in de Supercup 1000. </p> <p><br /> </p> <p>Het publiek heeft letterlijk op de banken gestaan en genoten van deze wedstrijd. Op de hoogste trede van het podium laat Mervyn zich de champagne goed smaken. In het kampioenschap staat Mervyn nu op de tweede plaats met slechts twee punten achterstand op koploper René Schokker. Yme Jan staat derde met twee punten achterstand op Mervyn. Het is dus bloedstollend spannend in de Supercup 1000. Het vervolg van deze ‘Hitchcock thriller’ is op 24 en 25 augustus in het Duitse Oschersleben.</p>