Tijdens de Bikers’ Classics in Spa Francorchamps was tijdens de GP500 Parade een bijzondere combinatie te zien. Viervoudig Nederlands kampioen Mile Pajic stapte op de Yamaha waarmee Jack Middelburg in 1980 de Dutch TT wist te winnen.
Helaas duurde de parade door technische problemen te kort, maar voor Pajic was het desondanks een bijzondere gelegenheid. <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Ik baal ook niet over de afloop”, aldus Pajic. “Het was zeker leuk en we hebben allemaal genoten.”</blockquote> <br /> Pajic reed al eerder op een machine waarmee de legendarische Middelburg actief was. Nadat de kleurrijke Middelburg in 1984 dodelijk verongelukte, kreeg Pajic twee seizoenen lang de beschikking over Middelburgs Honda RS500. Op de driecilinder reed regenspecialist Pajic in 1986 naar een achtste plaats tijdens de Grand Prix van België, vóór Boet van Dulmen en Kevin Schwantz. <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Het was mijn beste Grand Prix ooit”, oordeelt Pajic. </blockquote><br /> Hoewel hij Middelburg in de jaren 70 regelmatig zag, sprak Pajic de coureur in die tijd nooit. <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Ik kocht mijn motoren in Naaldwijk en daar woonde Jack ook. Later werkte ik als monteur bij het Haags Motor Centrum”, vertelt Pajic. “Dat was een sponsor van Jack en hij was er regelmatig. Ik was nog maar zo'n jochie, dus wie was ik om met Jack Middelburg te praten. Nadat ik op zijn Honda's mocht rijden, heb ik via zijn manager Jan Muis wel contact gekregen met Jacks vrouw en zoon. Jacky finishte ooit in Tolbert in een Supersport-race voor me en daar was hij zó trots op.” </blockquote><br /> Middelburg startte in 1980 op een nieuwe Yamaha TZ500-productieracer. De viercilinder bleek niet de beloofde Kenny Roberts-replica en pas toen specialist Nico Bakker in 'no time' een frame bouwde, kregen Middelburg en teamgenoot Van Dulmen hun IMN-Yamaha's aan het sturen. Middelburg pakte de pole voor de Dutch TT en reed vervolgens, ondanks een slechte start de volledige wereldelite zoek. <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Ik was er bij”, herinnert Pajic zich. “Ik stond ergens op een talud en Jack pakte een grote voorsprong. Misschien door zijn banden, maar misschien ook wel door zijn lef op de half natte baan. In de laatste ronde zwaaide hij al naar het publiek en iedereen hield zijn hart vast!”<br /> Niet alleen met Middelburg heeft Pajic een speciale link, ook werkte hij eerder samen met framebouwer Bakker. “Nico bouwde in 1984 het frame voor mijn Horeon/Kawasaki. Daarmee won ik de F1 WK-race in Zolder en werd ik vierde in de eindstand. Het was leuk om weer iets samen te doen.” </blockquote>
Al na de eerste training op Francorchamps liet Pajic dingen veranderen aan de Bakker/Yamaha, al jaren in het bezit van Middelburg-fan Jos Danenberg. <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“De gearing was naar zijn mening te kort, de bandenspanning vóór wilde hij lager en achter moest de machine hoger. De coureur in Mile stak weer de kop op”, lacht Bakker. </blockquote> <br /> Tijdens de GP500 Parade, waarin Pajic reed met onder meer Wayne Gardner, Christian Sarron, Wil Hartog en Scott Redding, perste de 56-jarige Pajic er een aantal snelle ronden uit achter de nieuwere V4-fabrieksmotoren. Na vier ronden zat het avontuur er op. <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Hij liep vast”, legt de gastrijder uit. “We hadden al wat probleempjes gehad met wat olielekkage. Misschien kwam het ook wel omdat er de laatste tijd niet zo hard mee gereden was, dacht Nico. Het was jammer, want hij stuurt super. De banden zijn eigenlijk wat te zwaar, waardoor hij stuitert in de lange bochten. Maar in korte bochten als La Source voelt hij als een moderne racer. Ondanks het korte ritje, was het een succes om hier te zijn. We hebben hard moeten werken om alles voor elkaar te krijgen, maar we hebben genoten.”</blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> </blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> </blockquote><br /> <p></p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: rgb(112, 48, 160);">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <div><br /> </div> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FOVERIG%2FEvenementen%2Fmile-pajic-weer-actief-op-het-circuit%2Ftabid%2F153%2FiNews_ID%2F32643%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&font&colorscheme=light&action=like&height=80&appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>