Bryan Schouten werd afgelopen zaterdag met een negentiende plaats de best geklasseerde Nederlander in de Moto3 klasse tijdens de Iveco TT Assen. De Nederlander beschrijft in onderstaand verhaal zijn belevenissen van de afgelopen week.
Na een super weekend in Spanje, was er weinig tijd om te ontspannen. Nadat ik dinsdagmiddag mijn diploma opgehaald had ben ik naar Assen vertrokken. Woensdag was het de dag van de pers, media en andere zaken die geregeld moesten worden. Donderdagmorgen om 9:00 mochten we dan eindelijk voor het eerst de baan op. Tussen alle grote jongens wist ik dat ik zo snel mogelijk op tempo moest zitten.<br /> <br /> Na 40 minuten vrije training was ik ook goed op tempo en reed ik met 1.45.9 een goede tijd en stond daarmee op p11. Iedereen was meteen vol lof, maar ik wist wat ik kon mede door de baankennis en die 45.9 was dan ook niet bijzonder voor mij. Wellicht was p11 een kleine verassing maar ik moest reëel blijven omdat ik wist dat iedereen de tweede training harder zou gaan.<br /> <br /> De 2de vrije training net na de middag was ook wel een goede training. Iedereen ging inderdaad harder. Ikzelf ook, maar viel wel terug. Ik reed mijn persoonlijk record met 1.45.6. Omstandigheden waren redelijk goed, al vielen er af en toe wel wat spetters. Al met al was ik zeker tevreden met p19. Voor mij persoonlijk bood het perspectief voor de QP.<br /> <br /> Vrijdagmorgen was het nat. De regenbanden eronder en ik vol vertrouwen de baan op. In eerste instantie reden de kopmannen meteen hard. Ik besloot het langzaam naar gevoel en vertrouwen op te bouwen. <br /> <br /> ‘57.8 rijd de snelste man en ik ben weer aan het tobben met 2.03! Dan kan het harder. Iets later remmen, nog wat eerder aan het gas, dan komen we naar voren.’ Een ronde later reed ik 2.01. <br /> ‘Dat gaat al een stuk beter! Blijven proberen en dan komt het vanzelf goed. Je rijdt naar Olivera toe man!’ (die stond in de kwalificatie als snelste getraind…). ‘Probeer er voorbij te gaan, kalm blijven. Oef, dat ging beter dan verwacht.’ Gas openen richting meeuwenmeer, voelen wat de motor doet, hij behoud zijn grip, verder openen en nu vol! Top, nu meeuwenmeer insturen, hooooow f***, dat gaat wel erg hard. Dat is de grindbak, shit! Ging net zo lekker, zou de motor kapot zijn? Kans is groot dat die is gaan rollen.’
<p>‘Sir, are you okay? Can you talk?’ vroeg een baancommissaris aan mij. ‘Ja, denk t wel. Ging wel even hard geloof ik.’ Die man kijkt verbaasd. ‘oh, je bent Nederlander.’ <br /> Ik schoot daarvan wel een beetje in de lach. Maar ja, die man staat daar wel dagenlang zich te vervelen en als er dan iemand crashed in die bocht, verwacht je niet meteen een Nederlander. Ik heb respect voor die mensen die er voor ons al die tijd staan.<br /> <br /> Eenmaal terug in de tent werd er positief gereageerd. ‘Je hebt de grens gezocht en gevonden en je stond op dat moment p12. Daar kunnen we mee leven.’ Aldus Jarno. <br /> Vervolgens is het team met man en macht aan de slag gegaan om de motor klaar te krijgen voor de kwalificatie.<br /> <br /> 5 minuten voor aanvang liep de motor en kon ik beginnen aan de kwalificatie. ‘lekker rijden, probeer vertrouwen te krijgen en meteen vanaf het begin te vlammen.’ Dit waren de laatste woorden van één van de monteurs (weet niet meer wie, ik had genoeg aan mijzelf). Eenmaal op het circuit ging het vanzelf en reed ik na een aantal rondes al 45.7.<br /> <br /> Ik kwam na een kwartier rijden binnen voor een nieuw setje banden. ‘Alles gaat goed, heb je nog wat kleine probleempjes aan de set-up van de fiets?’ Arnold (van ten Kate) wilde weten of hij nog iets kon veranderen aan de motor. ‘Ik mis wat vertrouwen aan de voorkant, als ik de rem open, verder is alles top en gaat alles goed.’ <br /> Arnold stond op, veranderde iets en Jarno gaf aan dat ik iemand moest zoeken om mijn tijd te verbeteren. <br /> <br /> Toen ik de pitstraat uitreed kwam Niklas Ajo voorbij en meteen daarna zag ik Viñales komen. ‘Nieuwe laag van de band af en aanpikken! Maakt niet uit dat hij zoveel sneller is, daar leer je alleen maar meer van.’ Ik kon redelijk volgen maar een ronde verder (mijn eerste snelle ronde) draaide Viñales zijn gas dicht, die wilde niet dat Ajo een sleepje pakte en daarop reageerde Ajo ook door erachter te blijven. Ik had weinig tijd en besloot alleen te gaan rijden. Het was misschien een beetje eigenwijs maar ik wist waar ik tijd kon winnen ten opzichte van de 45.6.<br /> <br /> De laatste 5 minuten waren aangebroken. ‘Bam, 45.4. Het kan harder, blijf gaan!’. De ronde daarna was 45.2 en de laatste ronde die ik reed was 45.1. <br /> Daarmee was ik uiterst tevreden, alleen er was een grote groep geweest die slipstreams hadden gehad en daarmee met 12 man 44.8 gereden hadden. Ik miste voor p10 0,3 seconde. Met de Ten Kate FTR Honda hoefde ik me daar niet voor te schamen. <br /> <br /> Na een goede nachtrust was de baan opdrogend met de warm-up. Met regenbanden ging het dan ook niet helemaal lekker en met een 32ste plaats kon ik dan ook alles behalve tevreden zijn. Met de race zou het leuk zijn als het droog is. ‘Wat was er Bryan? Motorische problemen, problemen met de set-up?’ vroeg Arnold. ‘Zeg maar gewoon problemen met mij hoor haha, het ging niet, durfde gewoon geen risico te nemen’. Was daarop mijn antwoord.<br /> <br /> ‘Probeer bij de start goed weg te komen en de binnenkant te pakken.’ Dan weet je zeker dat je redelijk veilig bent.’ Manfred vertelde me dit. Die wilde niet het risico van buitenom kennen, omdat dat vorig jaar ook mis ging.<br /> <br /> Bij de start van de race kwam ik redelijk goed weg en zag iedereen naar binnen duiken. ‘Jammer dan, gewoon buitenom, ik zie het wel.’ Het pakte goed uit en eenmaal in de strubben lag ik 17de. De gehele race heb ik geknokt met jongens die ervaren zijn en fabrieksmateriaal hadden. Denk aan Khairuddin, Ajo, Efren Vazquez etc. Allemaal mannen met veel ervaring.<br /> <br /> De motor werd te warm, waardoor ik wat vermogen verloor en ik nog harder moest vechten. Met bijna 15 graden boven arbeidstemperatuur zou het menselijk lichaam het ook moeilijk hebben. <br /> <br /> Met nog een aantal rondes te gaan ging Jakub Kornfeil wel erg wijd Ossebroeken in. De derde bocht op het circuit. ‘Het wordt krap, dan maar motor vasthouden en rekenen op een beuk.’ Het scheelde niet veel, maar ik was er in ieder geval voorbij. Die jongens waren met inhaalacties bezig voor mij, waarvan ik dacht dat ze vroeg of laat moesten crashen. Dit deden ze niet. <br /> <br /> De laatste ronde begon. ‘p19, 10 man voor me. Ik wil een punt! Ik wil een punt! Er voorbij. Top, das 1, 3 te gaan. Komt weer die Maleisiër er voorbij met zijn KTM, die hoort op p3 te rijden in plaats van een wildcard broekie te zieken!’ <br /> <br /> ‘Ramshoek met 6 man gaat niet mannen. Oh jammer, toch wel. Geen crashes, uitkomen GT ook net niemand kunnen pakken. 1,5 seconde van p10. Iedereen weer tevreden zo te zien. ‘Een nieuw PR van 44.8’. Best een goede race.’ Moest meteen aan Rossi denken. ‘Thanks to the team, I push very hard and the bike was perfect.’ <br /> <br /> Iedereen klapte. Ik moest stoppen bij bijna iedere post en ik kreeg wat leuke beloningen. Het mooiste van de uitloopronde was het stoppen bij de vipbox van stichting Happy Smile. De gastgezinnen met kinderen met een beperking hadden de dag van hun leven. Ik stopte, stapte van de motor af. Sprong over de vangrail en de eerste die ik zag glunderen was mijn vader. Die was daar heen gekomen omdat hij wist wat ik ging doen. Ik trok mijn handschoenen uit en gooide die in de richting van de vipbox. Ik had mijn doel niet bereikt voor een punt, maar ook ik had de dag van mijn leven gehad.</p> <p> Iedereen was tevreden en onder de indruk. Daarnaast mocht ik tijdens de MotoGP race (die Rossi weer fenomenaal wist te winnen) speaker zijn voor het circuit naast Diederick de Vries. Een leuke afsluiter van de dag en ik hoop dan ook dat ik mijn visitekaartje heb af weten te geven. Ondanks dat ik nog veel kan leren heb ik alles gegeven wat ik had en gevochten voor wat ik waard was. De positieve reacties en berichten hebben mij goed gedaan en veel vertrouwen gegeven, net als het resultaat.<br /> <br /> Nogmaals dank naar iedereen die mijn TT tot een succes heeft gemaakt. Ik ga nog even nagenieten van het podium in Spanje en de TT. Mocht er iemand goede ideeën of tips hebben, neem vrijblijvend contact met mij op ?. </p> <p></p> <p></p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: rgb(112, 48, 160);">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <div><br /> </div> <div><br /> </div> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMoto3%2Fbryan-schouten-over-zijn-iveco-tt-assen%2Ftabid%2F65%2FiNews_ID%2F32610%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&font&colorscheme=light&action=like&height=80&appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>