Bij veel te koele temperaturen werd de Moriwaki 250 junior race in het heetst van de strijd beslist. Met 7 rijders op slechts 1,5 seconden van elkaar op de finishlijn, dat is close racen. De gevechten waren heftig, zelfs met fysiek contact maar ook met goede rondetijden. De snelste raceronde op 1.54,3 seconden en dat met 35 pk!
1 juni hoort wel mooi weer te zijn, maar deze zaterdag was het een bewolkte dag waarop de temperatuur niet boven de 15 graden kwam tijdens de middagraces. In de ochtend zelfs beetje miezer nattigheid. De zomer is echt op vakantie.<br /> <br /> Maar de jonge coureurs uit de TenKate Moriwaki junior cup lieten zich er niet door uit het veld slaan. Allemaal op nieuwe slickbanden, uit de warmers, de 1e kwalificatie in. Even wakker worden en de baan aanvoelen met de miezer en het koude asfalt, om pas in de 2e kwalificatie een snelle poletijd te laten klokken. En dat bij een spektakel, close racing en slipstreamen alsof het al de race zelf was.<br /> <br /> <strong>Waarom ging jij eigenlijk als laatste de baan op in de 2e kwalificatie Robert?</strong><br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Om vrij baan te hebben en ongehinderd en in focus mijn eigen snelle tijd te willen zetten. Want met deze temperatuur en wind zou het vooral slipstream kwalificatie gaan worden. Dat wilde ik niet, ik dacht ik zet zelf de snelste tijd. Tja de 7e startpositie op 1,5 seconden van de polesitter zet me toch aan het denken voor een volgende keer”.</blockquote><br /> <strong>Joey Litjens, de trainer en coach tijdens vele 250 junior cup races en trainingen, geeft de junior coureurs diverse tips en aanbevelingen om daardoor individueel tot betere prestaties te komen. Wat was de tip aan jou Robert?</strong><br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Ik moest de snelheid erin houden en er de eerste ronde vol voor gaan. Dus ik stond vol goede moed en zin aan de start, rij 3 achter Vasco en Dario. Ik had een goede start en ging na Angelo als 2e coureur de haarbocht door. En toen begon het stuivertje wisselen op de veenslang weer. Net zoals tijdens de vorige race. Verschil was dat ik nu niet kon wegrijden. Teveel wind denk ik. Moet aan Joey maar eens vragen hoe ik dat de volgende keer aanpak.”</blockquote>
Er ontstonden diverse groepen van rijders verdeeld over de baan met elk hun eigen strijd. Na een paar ronden reed een mooie kopgroep van 8 rijders uit 4 nationaliteiten weg. Ervaren 250 junior cup coureurs als Bo en Angelo gingen de strijd aan met rookies als Robert, Harun, Dario, Vasco, Patrick en Phillip. Phillip viel later in de race uit zodat 7 rijders om de eer bleven strijden tot de vlag. <p > </p> <p><strong>Jij kwam toch regelmatig als 1e door de GT bocht, waarom dan niet in de laatste ronde?</strong><br /> <br /> </p> <p> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Ik zat continu wel vooraan in de groep, kon zelfs buitenom inhalen in de Bult, 4 man uitremmen bij de GT en ook 3 man in de Strubben ging prima. Pas aan het einde van de veenslang kwamen ze weer langszij. Maar goed mijn vader wilde graag samen met mijn fans bij de GT bocht kijken en omdat het close racing zou worden had ik het pitbord niet nodig, dacht ik. Lekker aan het racen, stuivertje wisselen en ik lette op het rondenbord op de finishlijn, die van het circuit. Tijdens de races in April deed ik dat ook. Maar wat ik niet wist, was dat het wisselen van de ronden cijfers nu niet in de GT-bocht maar bij het passeren van de 1e rijder over de finishlijn gebeurde. Tja dan zie ik uit de GT bocht opeens de finishvlag. Dan is er net niet meer voldoende asfalt om nog 3e te worden. Ik kwam 5 honderdste van een seconde tekort op Harun. Duur foutje, maar daar leren we weer van voor de volgende keer. Moet ik in Oschersleben maar laten zien dat ik het podium waard ben.”</blockquote> <br /> De volgende twee races van het kampioenschap van de TenKate Moriwaki 250junior cup worden het komende weekeinde in Oschersleben verreden. De rijders in de leeftijd van 12 tot 17 jaar rijden dan in het programma van de DRC/SMR3 bij Bike Promotion. Voor meer informatie omtrent de cup kijk op de website <a href="http://www.250juniorcup.com/">www.250juniorcup.com</a></p>