Het Winteb Elcee De Boer Racing team is afgelopen weekend met opgeheven hoofd naar de Gamma RacingdayÕs gekomen. Het jaarlijks terugkomende auto- en motor event trekt ieder jaar steeds meer volk, dit jaar weer zoÕn 60.000 mensen!
Na overgestapt te zijn naar een ander bandenmerk was het nu tijd om weer een stap vooruit te zetten. De monteurs hadden de motoren weer helemaal op en top klaar gemaakt voor het weekend zodat er weer flink gas gegeven kon worden op de Honda Fireblade.Het programma was jammer genoeg wel kort, de minimale kwalificatie tijden werden gehanteerd en er was geen warm up. De meters die je maakt, moet je goed benutten dus! Het weer was gelukkig eens prima te noemen, zonnetje en boven de 20 graden!<br /> <br /> Na een stap terug te hebben genomen om goed aan de banden en nieuwe setup van de motor te wennen was het plan om nu weer verder naar voren te komen en weer proberen richting top 5 te komen. De laatste test op Assen met de nieuwe banden was erg goed verlopen (buiten een onschuldige crash om) en we hadden dus een goede basis setup voor dit weekend. Het hele team inclusief Albert was weer compleet en het beloofde weer een ‘ouderwets’ gezellig weekend te worden!<br /> <br /> De eerste tijdtraining werd op zaterdagochtend verreden, we hadden een prima weertje en er werd vanaf het begin af aan hard gereden door de coureurs. De baan was aardig glad door de auto’s en trucks van een week eerder, dus was het de eerste meters dus even oppassen. Na ongeveer 10 minuten kwam Maarten weer binnen, hij had te weinig grip aan de achterkant. De vering en de date werden snel door Niek en Geert aangepakt en dus kon Maarten weer snel de baan op. Aan het einde van de training stonden we op een fatsoenlijke 11e plek.<br /> <blockquote>Maarten Bekker: "De eerste training was even wennen, de baan voelde nogal glad aan en daarom was het even aftasten. Na een tweetal ronden was het gas geven en naarmate de snelheid hoger en hoger kwam te liggen begon de motor onrustig te worden aan de achterkant. Ook had ik wat probelem met het insturen van de bochten, ik kon moeilijk de lijn vasthouden. Daarom besloot ik even naar binnen te gaan, zodat we konden overleggen wat we aan moesten passen. Niek en Geert kwamen al snel met een aantal aanpassingen, waardoor het al weer iets beter ging. Uiteindelijk ben ik toch nog niet helemaal tevreden met een 11e voorlopige startplaats."</blockquote>
Voor de tweede kwalificatie werd er weer een nieuwe achterband gestoken, dit keer een medium compound achterband voor de race zodat we het tempo en de setup konden bepalen voor de race van zondag. Verder werd er in overleg met de specialisten van Ten Kate, Niek en Geert voor een andere setup geopteerd zodat we beter uit de verf zouden komen. De tweede tijdtraining begon dus op een verse band en hierdoor ging het vanaf het begin af aan al stukken beter. Al snel ging het tempo verder omlaag en besloot Maarten weer naar binnen te gaan. Daar werden een paar kleine aanpassingen gedaan aan de setup en kon Maarten de baan weer op. Uiteindelijk gaf iedereen meer gas en werd de training afgesloten op een 10e plek.<br /> <blockquote>Maarten: "In het begin van de kwalificatie had ik nog steeds wat problemen met de achterkant van de motor. Het was lastig om de motor goed te houden bij het uitaccelereren. Bij het ingaan van de bochten waren er geen problemen meer, het voelde goed aan. Na weer een keer naar binnen te zijn gegaan en wat dingetjes veranderd te hebben moest het tempo verder omhoog en ging ik er echt voor zitten, goed plekje op de baan vinden en gaan! Het lukte aardig, alleen moet er nog een kleine 2 seconden af om helemaal voor in het veld mee te kunnen komen. De motor voelde nu erg goed aan en ik kon er ver mee pushen voordat er onrust in de motor kwam. Ik begin nu aardig aan de banden te wennen en weet zeker dat ik met deze setup en banden goed voor de dag kan komen in de race van morgen!"<br /> </blockquote>Aan het einde van de middag stond de motor er weer helemaal klaar voor en was het wachten op de racedag, er waren verschillende scenario’s op tafel gelegd qua bandenkeuze, veringafstelling en data, zodat we de volgende ochtend alleen maar hoefden te kijken wat de temperaturen waren, setup kiezen en de race rijden.<br /> <br /> Zondag raceday!<br /> We hadden mazzel met het weer, zonnetje en 20+ graden! De setup van de motor was duidelijk en zo konden we vol goede moed aan de race beginnen, gas!!<br /> <br /> De start van Maarten was dit keer weer beter als de vorige keren, na de eerste doorkomst kwam hij als 8e door. De top 6 reed wel vrij snel iets van de achterliggende groep weg wat om P7 streed waar Maarten ook in zat. Het was iedere keer stuivertje wisselen met Peter Schalken en Nelson Rolfes, een leuk gevecht en iedere keer was de doorkomst weer anders! Na 7 ronden zat Maarten dicht achter Peter Schalken, nadat Rolfes er eerst aan voorbij was gereden. Ieder moment kon hij er voorbij gaan om zo verder achter Rolfes te gaan. Toen kwam Maarten ineens niet meer door en was het wachten, crash of mechanische schade? Het laatste dus. Eenmaal in de pits was het duidelijk, versnellingsbak problemen. Erg jammer! Een zekere 8e plek zat er wel in en volgens Maarten ook nog wel een 7e plek.<br /> <blockquote>Maarten: "Ja, jammer!! De race begon goed, ik reed direct al weer een seconde van m’n snelste trainingstijd af en zat in een leuk groepje om P7 te strijden. De rest van het veld lukte helaas nu nog niet. De motor voelde enorm goed aan en was goed te controleren, halverwege de race begon de achterkant van de motor wel wat te glijden maar de grip bleef constant aanwezig, dat was leuk! Echt iedere bocht uit kwam de motor wat dwars te staan en spelenderwijs ging het steeds sneller en beter. Ik had een lekker ritme te pakken, leuke gevechten en het had niet lang meer geduurd of ik was richting P7 gegaan. Ik had genoeg over en had geen last van m’n onderarmen of wat dan ook. In de 10e ronde begon de motor wat te ratelen, alleen in de 3e versnelling bochten. Ik dacht eerst dat het niets was maar toen ik ook iets van een trilling begon te voelen heb ik de motor de pitstraat in gereden. Uiteindelijk bleek de versnellingsbak ook echt stuk. Gelukkig nog op tijd aan de kant gezet dus. Al met al heel erg jammer van de 7e of 8e plek maar dit weekend was wel weer een mooie opsteker! We zijn weer op de weg naar boven. De nieuwe banden en setup van de fiets werken steeds beter en ik kan er steeds meer mee. Speciale dank ook weer voor de monteurs die iedere keer weer voor een andere uitdaging staan en er vol voor gaan! Echt top jongens! In het weekend van 18 en 19 Augustus gaan Lennart van Houwelingen en ik de 6uurs race van Spa Francorchamps rijden, een erg leuke,uitdagende en snelle baan, veel rijtijd en hopelijk een zonnetje, dat kan nog erg leuk worden dus!"</blockquote>