Momenteel rijden de 1000cc Yamaha YZR-M1 met een evolutie van het elektronicasysteem dat op de 800 gebruikt werd maar Yamaha is druk bezig met de ontwikkeling van een nieuw systeem.
Een groot deel van het budget van de MotoGP teams gaat in de steeds belangrijker wordende elektronica zoals de systemen voor tractiecontrole en wheeliecontrole. De ingenieurs proberen de systemen steeds meer te verfijnen om zo net even die tiende of misschien wel honderdste van een seconde te vinden die het verschil maakt tussen winnen of verliezen.<br /> <br /> Voor de nieuwe 1000cc Yamaha M1 heeft de Japanse fabrikant er voor gekozen om het systeem dat op de 800cc machine gebruikt werd aan te passen maar parallel werkt Yamaha in samenwerking met Magneti Marelli aan een nieuw systeem dat geïntroduceerd zal worden zodra de resultaten goed genoeg zijn.<br /> <blockquote>“We hebben de elektronica, in het bijzonder de tractiecontrole, wheeliecontrole en het remmen op het motorblok, aangepast voor de 1000, dit systeem is echter nog niet het nieuwe systeem. De ontwikkeling aan het huidige systeem volgen dezelfde strategie als vorig jaar maar parallel is de ontwikkeling van de volgende generatie van het systeem gaande. Zodra de resultaten goed zijn zullen we deze introduceren. Ik kan nog niet zeggen wanneer dat precies zal zijn maar we hopen in het begin van het seizoen,” vertelde Masahiko Nakajima, algemeen manager van Yamaha’s motorsport ontwikkelingsafdeling.<br /> <br /> "De huidige generatie heeft binnen in de computer een soort model van een motor, hiermee ziet de computer dingen zoals of de motor rechtop staat, schuin hangt of remt. Dit is vrij normaal, het systeem van onze concurrenten werkt op eenzelfde manier. Voor de volgende generatie hebben we een nog preciezer model van een motor nodig en ook een systeem dat het motorblok en het chassis in de gaten houdt. Dit soort gebieden moeten in overweging worden genomen als je een volgende stap wil maken.”</blockquote>
Verder wil Yamaha met het nieuwe systeem proberen te zorgen voor een meer intuïtieve relatie tussen de rijder en de elektronica.<br /> <blockquote>“Als een rijder gelooft in zijn motor dan gaat hij harder. De huidige tractiecontrole of wheeliecontrole zit de rijder nu soms in de weg. Ze willen accelereren maar als de banden begint te spinnen dan grijpt de ECU op een verkeerd moment of op een verkeerde manier in. De timing en de ‘filosofie’ van het systeem is zeer belangrijk.”<br /> </blockquote>Een ander punt dat Yamaha met de 2012 M1 wilde aanpakken is de acceleratie. Hiervoor heeft de Japanse fabrikant de stijfheid van het chassis aangepast en verder heeft het motorblok een vermogensafgifte die van pas komt bij de acceleratie en tegelijk wat vriendelijker is voor de rijder.<br /> <br /> <p> Nakajima denkt dat de nieuwe M1 nog zo’n twee of drie tienden te kort komt op de Honda van Casey Stoner, die in beide tests in Sepang het snelste was. Voor de laatste officiële test zal Yamaha geen nieuwe onderdelen meenemen, die test zal in het teken staan van de afstelling van de machine voor de eerste race van het seizoen.</p> <p> </p> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fyamaha-werkt-aan-nieuwe-elektronica%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F28900%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80" frameborder="0" scrolling="no" style="border: currentcolor; width: 450px; height: 80px; overflow: hidden;" allowtransparency="true"></iframe>