Home MotoGP MotoGP: Ezpeleta: Ò2013 wordt heel anders dan 2012Ó

MotoGP: Ezpeleta: Ò2013 wordt heel anders dan 2012Ó

0

Wrooom staat weliswaar in het teken van Ducati en Ferrari maar ook Dorna directeur Carmelo Ezpeleta is van de partij en de Spanjaard ontkwam niet aan enkele vragen voor en tijdens een daarvoor bedoelde persconferentie.

Het is langer bekend dat er het komende jaar en ook in de periode daarna flink wat zal veranderen in het MotoGP wereldkampioenschap en als je als Carmelo Ezpeleta dan naar Wrooom gaat dan kan je er op wachten dat er vragen gesteld gaan worden. Ezpeleta had dan ook een persconferentie ingepland maar nog voor de persconferentie plaatsvond werd hij overvallen door journalisten.<br /> <br /> De visie die de Spanjaard voor de toekomst van de MotoGP voor ogen had is uiteraard gericht op het bepreken van de kosten en tegelijk zorgen voor meer entertainment. De fabrikanten zullen dus goedkopere machines moeten gaan leveren want Ezpeleta wil onder andere dat alle niet fabrieksmachines maximaal 1 miljoen euro gaan kosten. &nbsp;<br /> <br /> Zo zal Yamaha bijvoorbeeld voor het leasen van machines aan Tech3 niet maar dan een miljoen euro mogen vragen. Eventueel door een fabriek ontwikkelde CRT machines, die dan wel eigendom van de teams moet worden want dat is een van de principes van de CRT klasse, zullen ook niet duurder dan die een miljoen euro mogen worden.<br /> <br /> Verder zal Ezpeleta als dat nodig is beperkingen gaan invoeren om het gat tussen de fabrieksmachines en de CRT machines kleiner te maken, daarbij wordt gesproken over een standaard ECU, een toerenbegrenzer en misschien wel extra gewicht voor de snelste machines.<br /> <br /> Het motorracen was gebouwd op twee pilaren: technologie en entertainment waarbij de balans te veel naar de technologie kant is gegaan en nu, in een crisis, moet je kiezen, het een of het ander en dan wordt het de show want dat zorgt voor inkomsten van televisie en de circuits.

<blockquote>"We zijn op zoek naar oplossingen voor een deel van de economische problemen en ik ben daar best optimistisch over. In de eerste plaats hebben we ons gericht op de problemen. We moeten een halt toebrengen aan de steeds betere prestaties van de topmachines, we moeten een acceptabel aantal motoren hebben en vaststellen wat er voor motoren betaald moet gaan worden, dat zal zo&rsquo;n een miljoen euro per jaar zijn. Als het aan mij ligt worden er ook geen motoren meer geleased maar dat ligt ook aan de reactie van de fabrikanten op mijn plannen,&rdquo; vertelde Ezpeleta.<br /> <br /> &ldquo;We hebben nu met 21 motoren een acceptabel aantal motoren op de grid en nu is ons tweede probleem het gat zien te dichten tussen de CRT en de fabrieksmachines. Ik praat met de huidige fabrikanten in het kampioenschap maar ook met fabrikanten die wellicht in de toekomst kunnen toetreden. We hebben ze diverse opties voor 2013 en daarna voorgelegd en ze hebben tot mei om te reageren en een beslissing te nemen.&rdquo;<br /> <br /> &ldquo;Ik moet weten of het lease of CRT wordt of een standaard ECU en toerenbegrenzing. Wat belangrijk is, is het uitwerken van de doelstelling en dat is een grid met 21 motoren waarbij er niet te veel verschil tussen de eerste en laatste motor zit. We moeten daarvoor flexibel zijn met betrekking tot de prestaties van de rijders maar ook de kosten van de niet fabrieksmotoren. Hoe we dat doen ligt aan de fabrikanten.&rdquo;<br /> <br /> &ldquo;We hebben ze verschillende maatregelen voorgelegd, een daarvan is een standaard ECU en een ander is toerenbegrenzing. Geen van hen ziet eenzelfde ECU voor iedereen zitten maar een aantal is bijvoorbeeld wel voor een begrenzing van het maximum aantal toeren. Ik wil echter geen technische zaken met hen bespreken. We moeten absoluut zeker weten dat het kostenplaatsje geen onhaalbare zaak is en dat het kampioenschap competitief zal zijn. Hoe ze dat willen doen is aan hen. Die ECU was een voorstel en deze zal worden ingevoerd tenzij ze met iets anders komen waarmee onze doelen ook kunnen worden behaald.&rdquo;<br /> </blockquote>Naast deze technologische veranderingen zal 2013 er ook op een andere manier anders uit gaan zien want het is zeer waarschijnlijk dat de kalender op de schop gaat. Het lijkt er daarbij op dat de tijd van vier races in Spanje voorbij is, zeker nu Spanje en ook Portugal het economisch moeilijk hebben. <br /> <br /> <p> Welke races het veld moeten gaan ruimen is niet bekend maar dat er een paar gaan verdwijnen lijkt zeker met de komst van een race in Argentini&euml;, Texas en mogelijk ook India. Ezpeleta liet weten dat er ook gekeken wordt naar Korea, Brazili&euml; en Chili. Een ding is duidelijk, er zullen maximaal 18 races in een seizoen worden verreden.</p> <p>&nbsp;</p> <iframe frameborder="0" scrolling="no" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fezpeleta-2013-wordt-heel-anders-dan-2012-%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F28624%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80"></iframe>