Home Teams Teams: Het Dutch Racing Team kijkt tevreden terug op een spannende TT in Assen

Teams: Het Dutch Racing Team kijkt tevreden terug op een spannende TT in Assen

0

Het jaarlijkse motorfeest in Assen ligt weer achter ons en het Dutch Racing Team kijkt terug op een geslaagde deelname aan dit mooie podium. De enige spelbreker dit jaar was het weer, want dat bleef maar wisselvallig en koud waardoor het een grote invloed had op alle prestaties het hele weekend. Ondanks dat, konden we tevreden zijn met een goede prestatie van Bryan en een 22e positie als resultaat.

week begon al vroeg omdat de teams dinsdag al een plekje op de Paddock kregen toebedeeld. Het DRT kamp werd op de centimeter nauwkeurig neergezet in de ‘Strubben-hoek’ samen met de andere Nederlandse deelnemers. Na wat PR-activiteiten op woensdag kon dan op donderdag eindelijk de motor gestart worden. Bryan kon niet wachten om samen met de wereldtop de baan op te gaan. <br /> <br /> ÒHier hebben mijn ouders en ik tien jaar hard voor gewerkt. Een stukje droom dat uitkomt.Ó Onze jonge coureur begon ontspannen aan zijn nieuwe avontuur en kwam al snel in een lekker ritme. ÒNa een paar rondjes kwam Danny Webb voorbij, misschien kan ik wel aanpikken?, dacht ik en ging er goed voor zitten. Ik kon er nog redelijk bij blijven ook. Dit is geweldig!Ó Tijdens de sessie gebruikte Bryan ook zijn tijd met de toppers om te zien waar hij zichzelf verbeteren kon: ÒJohann Zarco stuurde de laatste chicane in en ik dacht: ãWat hij kan, kan ik ook proberen?. Sindsdien ging de laatste chicane heel goed. Het eerste wat ik leerde tijdens dit weekend.Ó Na een prima eerste sessie even een moment voor de pers (ÒZo veel pers heb ik nog nooit bij elkaar in het echt gezien.Ó) en dan snel met de monteurs aan het werk om te kijken naar de afstelling, data-analyse en rondetijden. <br /> <br /> Omdat tijdens de Moto2 training een kleine ãolieramp? was gebeurd werden helaas alles trainingen op donderdag verder afgelast. Op vrijdagochtend hadden we een uur om de puntjes op de i te zetten. Het ging goed, Bryan kreeg al snel een goede ãflow? en kon goed meekomen. ÒIk stond lange tijd op plaats twaalf en verbeterde mijn persoonlijk record met 0,4 seconden.Ó<br /> <br /> Vrijdagmiddag de kwalificatie, één sessie waarin het moet gebeuren. ÒIk had laten zien dat ik binnen de marge (107% van de pole) kon blijven, maar in de kwalificatie moest het toch nog wel even gebeuren.Ó Terwijl de sessie net goed en wel van start was gegaan kwam het typische Nederlandse weer om de hoek kijken en begon het te regenen. Bryan zag meer en meer spetters op zijn vizier en besloot wat rustiger aan te doen. Helaas nog niet rustig genoeg voor de Ruskenhoek (einde van de Veenslang), hij verloor de achterkant van de motor en schoof met 170km/u de grindbak in. Daar wordt zowel de motor als Bryan niet beter van! En wat schiet er dan als eerste door je hoofd: ÒDaar gaat mijn TT start voor morgen.Ó Gelukkig zijn de monteurs van het team wel tegen een uitdaging opgewassen en kregen ze de motor op tijd weer voldoende rijklaar om de baan op te gaan. ÒSucces Bryan, je hebt nog tien minuten, het is nu of nooit.Ó <br /> <br /> Gelukkig wist Bryan zichzelf snel te herpakken. ÒIk dacht gas geven en een tijd neerzetten, ik moest en zou morgen rijden tijdens de wedstrijd. Ik reed 1.49.0 op haren en snarenÓ. Die tijd was goed voor een 26e startpostie waarmee hij zelfs nog de beste Nederlander op de grid was. Nadat Bryan het goede nieuws had gehoord viel er een pak van z?n schouders: ÒDat luchte op en ik kon tot rust komen. Wat een dag, wat een spanning.Ó Het kan raar lopen in de racerij maar gelukkig konden we opgelucht ademhalen.

Zaterdagochtend, ã race-day?. We keken er allemaal naar uit en familie, sponsors en supporters waren al vroeg op het circuit. Bryan over de warming-up. ÒDat de crash hard gegaan was merkte ik de andere dag toen ik wakker werd. Mijn ribben hebben naast de goede rugprotector, de helm en het pak de klap opgevangen. Gelukkig had ik nog een reserve pak (dankzij MJK leathers) en een reserve helm ( shark helmets) en kon ik vanaf de buitenkant gezien fris en fruitig de warm-up training ingaan. Dat ging vrij goed en de tijden waren ook zeker niet slecht. Maar hopen dat het droog zou blijven.Ó<br /> <br /> Zaterdagmiddag is het dan zover, eindelijk de race waar zo naar uitgekeken was. Bryan: ÒDaar sta je dan op de startopstelling, tussen de grote mannen en het vele publiek. Dat is kicken!Ó Helaas dreigde het weer opnieuw een spelbreker te worden. Hoewel de race droog van start ging kon het niet lang duren voordat de druppels weer afdaalden, met alle ãtricky? gevolgen van dien.<br /> <br /> Bryan omschrijft hoe hij de wedstrijd heeft beleefd: ÒMijn reactie bij de start was perfect, ik won 9 plaatsen en ging als 17e de eerste bocht in. Dat gaan we bij het IDM ook zo proberen te doen. Na een ronde lag ik op plaats 19 en kon niet helemaal meekomen. Na 3 rondjes reed ik op plaats 23, maar niet getreurd en gas blijven geven, dan komt het goed. Maar zoals voorspeld begon het te druppelen. En wat was er precies gebeurd in de kwalificatie? Jawel, exact hetzelfde weer. Ik moet ‘m uitrijden dacht ik, koos eieren voor mijn geld en keek het even aan. Het bleef regenen maar de wedstrijd werd niet stilgelegd, dat frustreerde me. Na tien rondes werd de baan gevaarlijk en nat. Op slicks kun je niet rijden als het nat is en met snelheden boven de 200 km/h is het niet verantwoord. Er waren meerdere jongens die hun hand opstaken om te zeggen dat het niet meer ging maar de wedstrijd werd niet stilgelegd. Met aanremmen voor de eerste bocht verloor ik even de voorkant en moest ik het asfalt naast de baan op. Met veel gemopper zei ik: leg nou die wedstrijd eens stil. Het is nat! Een ronde later ging het beter maar met ingaan van de Strubben- bocht gleed de voorkant weg. Ik ving hem nog op. Leg die ******* wedstrijd stil! Dit is te gek. Er kwamen twee jongens voorbij met nog 8 rondes te gaan. Hèhè, de rode vlag. Omdat tweederde van de race-afstand verreden was wordt er geen herstart meer gegeven en is de uitslag de doorkomst van een ronde daarvoor. Op dat moment lag ik op plaats 22. Helaas was er geen gelegenheid voor een uitloopronde maar ik was al met al wel tevreden en opgelucht: Ik had de TT van Assen uitgereden als beste Nederlander. Het team was Super blij en ik was super blij met de goede motor die het team mij heeft gegeven.Ó<br /> <br /> Uiteraard was iedereen erg tevreden met het resultaat, zeker in een eerste GP wedstrijd onder dergelijke omstandigheden. Na de wedstrijd mocht Bryan uiteraard zijn verhaal doen aan de verschillende pers die op het circuit aanwezig waren. Hierbij mag zijn optreden in Studio Sport natuurlijk niet onvermeld blijven. We hopen dat hij nog vaak op de nationale sportzender te zien zal zijn. Het was een erg enerverend weekend met alles er op en er aan en gelukkig een ãhappy end?. Een mooie teamprestatie! <br /> <br /> Komend weekend staat er weer een IDM wedstrijd op het programma, de Salzburgring van 1 t/m 3 juli.