Home MotoGP MotoGP: Herve Poncheral: ÔDorna en IRTA hebben alle mogelijkheden bekekenÕ

MotoGP: Herve Poncheral: ÔDorna en IRTA hebben alle mogelijkheden bekekenÕ

0

Het seizoen 2011 is nog niet halfweg maar toch gaat er al veel aandacht uit naar het jaar 2012. Dit zal een jaar gaan worden van vele veranderingen in zowel de MotoGP klasse als in de 125cc klasse. Op het TT circuit werd tijdens een IRTA en Dorna persconferentie meer duidelijk over de toekomst.

<div>De IRTA, de Internationale federatie voor raceteams heeft opnieuw een contract afgesloten om de samenwerking met Dorna voor vijf jaar te verlengen. Dit werd zaterdag bekend gemaakt tijdens een persconferentie van de twee partijen op het TT circuit. &nbsp;De pers greep de mogelijkheid aan om duidelijkheid te krijgen over volgend jaar.</div> <div><br /> </div> <div>Een heikel punt bij de pers is de planning van de MotoGP race in Japan. Volgens de rijders is het te gevaarlijk om naar het Motegi Circuit, dat 150km van Fukushima af ligt, af te reizen. Volgens onafhankelijk onderzoek blijkt dat er echter niks aan de hand is. ÒEr is op dit moment meer radioactieve straling in Rome dan in Motegi,Ó stelde Herve Poncheral. De teammanager van Tech 3 is voorman van de teamsfederatie. Om de veiligheid opnieuw te bewijzen gaat een Italiaanse universiteit onderzoeken hoe veilig of onveilig de race in Motegi zal zijn. De uitslag hiervan wordt in Mugello bekend gemaakt.</div> <div><br /> </div> <div>De rijders houden echter vast aan hun standpunt en willen het risico om ziek te worden niet lopen. Volgens Italiaanse media is de samenwerking tussen de IRTA en de Dorna te close en houdt de federatie niet genoeg de hand in het vuur voor de coureurs. Poncheral: ÒAls man en vrouw ben je ook twee verschillende partijen maar dan kun je nog steeds goede afspraken met elkaar maken. Dat kunnen wij ook met Dorna."&nbsp;</div>

<div>Het tweede punt waarover al veel gesproken is, is het toelaten van de zogenoemde CRT teams. De huidige prototypes van bijvoorbeeld Suter komen nog bijna vijf seconden tekort op de huidige fabrieksteams. ÒIk kan niet voorspellen hoe de CRT teams het gaan doen,Ó zegt Poncheral. ÒHet is voor mij wel zeker dat ze in het eerste jaar niet zo snel zullen zijn als de fabrieksteams en misschien ook nog niet in het tweede jaar. Het is echter de beste mogelijkheid om meerdere rijders op de grid te krijgen.Ó&nbsp;</div> <div><br /> </div> <div>Het blijft echter de vraag of het goed is om bedrijven compleet nieuwe motoren te laten ontwikkelen. Projecten als Ilmor en FB Corse kwamen allemaal te kort en de plannen raakten daarna van de baan. ÒWe hebben gekeken of de huidige fabrieksteams meerdere machines kunnen leveren, maar in het huidige financiële klimaat is dat onmogelijk. We hebben alle mogelijkheden bekeken om het startveld voller te krijgen en de CRT teams zijn de beste mogelijkheid.Ó&nbsp;</div> <div><br /> </div> <div>De Dorna richt zich op een startveld van 22 coureurs. Voorlopig hebben zes nieuwe teams zich ingeschreven en dat zou het veld op 24 coureurs brengen. ÒEr zullen nog teams tussen zitten die hun plannen niet genoeg op orde kunnen krijgen maar het is wel zeker dat er in 2012 een voller veld zal staan,Ó aldus Dorna CEO Carmelo Ezpeleta. <br /> <br /> </div> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=108821625872273&amp;href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fherve-poncheral-dorna-en-irta-hebben-alle-mogelijkheden-bekeken-%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F26944%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80"></iframe>