Home Teams Teams: START-coureurs blijven punten scoren in het IDM

Teams: START-coureurs blijven punten scoren in het IDM

0

Als er een prijs bestond voor beste inhaalrace, dan was die in de IDM-race op de NŸrburgring absoluut voor Kevin van Leuven geweest. De eerste haakse bocht na start-finish bleek namelijk alles bepalend te zijn voor het raceverloop. Ook teammaat en nieuwkomer Pepijn Bijsterbosch was goed op dreef in ronde drie van het IDM.

Na de vrije trainingen op vrijdag vond Kevin in de kwalificaties de juiste afstelling voor zijn Yamaha R6. In voorgaande IDM-weekenden was hij nog behoorlijk zoekende, maar op het circuit in de Eifel wist hij de juiste snaar te raken. Dit leverde een prachtige 9e startplaats op. Na de kwalificaties dus een blije coureur; ÒHebben we het lek dan toch eindelijk bovenÓ. <br /> <br /> Maar er is ook een duidelijk minder blije coureur; ÒIk kan niet uit de voeten met die kwalificatiebandÓ. Pepijn worstelt behoorlijk met zijn R6 en het lukt helaas niet om een voor hem acceptabele tijd te noteren. Hij moet het doen met de 27e tijd; vervolgens wordt Ôie ook nog vier plaatsen teruggezet in de startopstelling, omdat bij het wisselen vergeten wordt om de reglementaire bandensticker te plakken; P31 dus.<br /> <br /> <strong>Zaterdag Ð Race 1</strong><br /> Op zatermiddag staat de eerste race op het programma. Kevin en Pepijn hadden allebei een goede start. Voor Kevin waren echter de druiven zuur in de eerste haakse rechterbocht. De Deen Alex Schacht ging bij het aanremmen en insturen onderuit en zijn motor schoof precies bij Kevin voor het voorwiel. Die moest vol in de ankers om zelf niet gelanceerd te worden en stond compleet stil terwijl het volledige startveld langs hem heen reed. Kevin begon dan ook als allerlaatste (35e) aan de race.<br /> <br /> Bij de eerste doorkomst komt Pepijn door op de 22e positie, terwijl Kevin inmiddels aan zijn opmars is begonnen. Pepijn weet zich in het eerste deel van de race te handhaven rond de 20e plaats, terwijl Kevin door het veld naar voren stormt.&nbsp; Aangekomen op P26 vallen er in dezelfde bocht twee man voor zÕn neus en moet hij opnieuw uitwijken. Kunnen ze die bocht niet de ÔBowling KurveÕ gaan noemen? Toch laat hij zich hierdoor niet uit het veld slaan en zet zÕn inhaalrace onverdroten voort. <br /> <br /> In ronde acht kegelen zich in de kopgroep drie man onderuit, wederom in dezelfde bocht. Door al deze bowlingacties is Pepijn opgeklommen naar de 15e positie. Groot is zijn verbazing als hij halverwege de race opeens iets blauws naast zich ziet verschijnen. ÒHé, wat doet die hier?Ó Pepijn had er niets van meegekregen dat Kevin de dupe was geworden van de valpartij na de start en dacht dat die veel verder voorin zat. Vervolgens rijdt Kevin gemakkelijk weg bij de groep waar Pepijn in rijdt en is inmiddels aangekomen op de 14e plaats. Pepijn kan het tempo van zijn teamgenoot niet volgen en het lukt niet om de 15e positie vast te houden.<br /> <br /> KevinÕs volgende uitdaging is om het gat dicht te rijden naar een groepje van drie en dit heeft hij vrij vlot voor elkaar. Maar dan moet je ze ook nog voorbij. Met nog vier ronden voor de boeg is het de Belg Didier van Keymeulen die de meeste tegenstand biedt, maar uiteindelijk is het Kevin die met een mooie inhaalactie aan het langste eind trekt. Zo kan Kevin na 20 ronden als 11e worden afgevlagd. Pepijn komt als 16e onder het zwart-wit geblokt door, maar kan toch een puntje noteren omdat gastrijder Michael van der Mark met een prima 5e stek geen punten krijgt.<br />

<strong>Zondag – Race 2</strong><br /> De heren coureurs hebben schijnbaar geleerd van gisteren, want nu geen enkele valpartij in de eerste Kurve.(Dat van die bowlingbaan moet ik dus maar terug nemen.) Na de start draait Kevin als 7e de eerste bocht in, maar verliest in de eerste ronde twee plaatsen. Pepijn heeft niet zoÕn flitsende start als gisteren en komt als 25e door. In het eerste deel van de race vormt zich een kopgroep van 11 man, waarin Kevin zich redelijk makkelijk handhaaft op de 9e positie. Hij heeft Michael van der&nbsp; Mark aan zijn achterwiel en die komt hem in de 6e ronde toch voorbij. Even 10e, maar al snel heeft hij de Zwitser Roman Raschle te pakken en is dus weer terug op de 9e plaats.<br /> <br /> Intussen heeft Pepijn zich geleidelijk aan iets naar voren kunnen werken en rijdt bij het ingaan van de 8e ronde op de 21e plaats. Hij heeft wel een paar man aan zijn achterwiel zitten en krijgt het moeilijk met de Duitser Meik Minnerop. Pepijn heeft veel problemen met de grip, met een paar Ôbijna highsidersÕ tot gevolg. Gelukkig houdt hij de R6 op de baan, al is Minnerop hem door deze capriolen wel voorbij gestoken. In het verdere verloop van de race lukt het Pepijn om de 22e positie vast te houden.<br /> <br /> Kevin doet stuivertje wisselen met de groene Kawa van Raschle, maar weet de ervaren Zwitser toch af te troeven. Hij rijdt zelfs het gat naar de mannen op de posities 8 en 7 dicht en op het moment dat hij de aansluiting heeft, wordt de race beëindigd door een rode vlag. De motor van de gevallen Nekvasil is namelijk op de baan blijven liggen. Een beetje onbevredigend eind van de race, want met nog vijf ronden te gaan vindt er geen herstart plaats. Toch is Kevin tevreden met zijn 9e plaats en wij vanzelfsprekend ook. Pepijn is iets minder te spreken met P22, maar heeft wel weer een puike race afgeleverd.<br /> <br /> De vele fans uit Limburg, zoÕn 75 man, hebben in ieder geval kunnen genieten van een mooie racedag. Het drankje en hapje op KevinÕs sponsordag was prima verzorgd door zijn fanclub en de familie Van Leuven. Ik heb gehoord dat u ze in kunt huren voor feesten en partijen.<br /> <br /> Op 17 juni wacht de Sachsenring voor al weer het 4e IDM weekend. Hopelijk kan Kevin de goede lijn door trekken; in elke race tot nu toe punten gescoord. Met de Öhlins-vering zitten we nu op het goede spoor en we hebben er alle vertrouwen in dat we Pepijn ook steeds verder voorin kunnen verwachten.