Home Teams Teams: Tim van Ooijen scoort eerste ONK punt

Teams: Tim van Ooijen scoort eerste ONK punt

0

In het weekend van 21 mei is de DTC Speedchallenge verreden, het TT circuit is andermaal het strijdtoneel voor deze ONK wedstrijd. Aan de start van de Supersport 600 wedstrijd staat ook weer Tim van Ooijen.

Het Blixxem MPA Racing Team is op vrijdag 20 mei al aanwezig op de 4.5 km. lange asfaltslinger door de Drentse heide. De hele dag zal er getraind worden om het gat naar de top 15 te kunnen dichten. Er is één groep gevormd met bijna alleen maar ONK coureurs, ideaal voor Tim om veel te leren. Met dergelijke trainingen mag er geen gebruik gemaakt worden van de nieuwe Ruskenhoek. De ‘oude’ Ruskenhoek haalt meer snelheid uit de motoren richting de Stekkenwal. <br /> <br /> Het is een veiligheids issue voor de minder bedeelde race goden die in de andere groepen rijden. Voor de wedstrijd rijders is het wel jammer, er zijn maar weinig mogelijkheden om gebruik te maken van de ‘situatie’ terwijl hij alom wordt gewaardeerd door de coureurs. Daar komt bij dat met de ‘nieuwe’ Ruskenhoek zomaar één tot twee seconden harder wordt gereden. De omstandigheden zijn perfect deze dag, Peter van Ooijen is ook aanwezig voor de technische ondersteuning. Door de dag heen worden er verschillende veringafstellingen geprobeerd. En samen met Marcel en Peter wordt ook de data uitgebreid geanalyseerd. Een vruchtbare dag die het team waardevolle informatie oplevert en Tim de nodige kilometers in de benen.<br /> <br /> Op de zaterdag zijn er twee kwalificatietrainingen voor de wedstrijd van zondag. Het Supersport 600 kampioenschap is zeer competitief vanaf de eerste meters moet je er staan. Voor de minder ervaren deelnemers, waar Tim er zeker één van is, valt dat niet altijd mee. In zo’n kwalificatie gaat het er om één hele snelle ronde te klokken en daar komt meer bij kijken dan menigeen denkt. Timing is erg belangrijk je moet de juiste flow op het juiste tijdstip hebben. Zoeken naar ruimte voor een hele vrije ronde en de allersnelste ronde het liefst richting het einde van de training klokken. Voor Tim en het team gaat het aan het einde van die eerste kwalificatie mis. Wanneer hij wil gaan aanzetten voor zijn ‘flying lap’ hapert de Yamaha R6. In de pitstraat wordt het euvel snel gevonden, de ketting slipt over de tandwielen en verder rijden heeft geen enkel nut. Met een tijd van 01:44,717 neemt Tim de 19e plek op de startpositie in. <br /> <br /> Tijdens de tweede kwalificatie blijkt maar weer hoe belangrijk je tijd uit de eerste kwalificatie is. Een zijspancombinatie heeft een gigantisch oliespoor van de GT chicane tot aan de Ruskenhoek gelegd. Geen enkele coureur slaagt erin om zijn tijd van de eerste kwalificatie te verbeteren dus bepalen die tijden de startopstelling. Toch is voor Tim die tweede kwalificatietraining een hele waardevolle. In overleg met Peter Bom, de data analist van Stefan Bradl, wordt er voor een andere aanpak van de noord lus gekozen. Dit gedeelte is olie vrij en kan normaal gereden worden. In de totale rondetijd is niets terug te zien maar in de sectortijd van de noord lus is een seconde winst geboekt. Nog belangrijker, het geeft Tim veel meer vertrouwen.

Zondag Õs morgens is er altijd een 10 minuten durende warm-up om weer lekker in het ritme te komen. Voor aanvang van de wedstrijd is het wat onrustig omdat zich donkere wolken boven het circuit samenpakken. Het team gaat er vanuit dat het overwaait en start op de normale racebanden. Speciaal voor deze wedstrijd heeft Tim een nieuwe helm van Shark gekregen met donkerder vizier maar het geeft voldoende zicht voor de wedstrijd. De start van Tim is oké maar in de eerste ronde laat hij teveel liggen. Verschillende coureurs komen hem voorbij maar gelukkig heeft hij nog 13 rondes om het verloren terrein goed te maken. Het is knokken geblazen maar gestaag baant Tim zich een weg naar voren. Wanneer hij een groepje van vijf coureurs aanvoert probeert hij het gat naar nummer 15 Erwin Druijff te dichten. De 15 plek is de laatste plek dat een punt oplevert. Met nog vier rondes te gaan geeft Tim alles wat hij heeft om erbij te komen. In ronde 13 klokt hij zelfs een dik PR van 01:44,040 een gat van 8 secondes heeft hij weten te reduceren tot iets minder dan 2 seconden. Het lijkt te weinig te zijn als hij de finish passeert. Nog een laatste keer kijkt de pitcrew op het scherm met de einduitslag en daar staat het toch echt Tim van Ooijen op een 15e plek! Op 300 meter voor de finish crasht Marcel van Nieuwenhuizen in de Ramshoek, bijzonder zuur voor hem natuurlijk. Het zorgt wel voor het allereerste punt in de Supersport 600 voor Tim, een ware mijlpaal. <br /> <br /> Na de wedstrijd is de euforie groot in het team, natuurlijk hebben we een beetje geluk gehad. Een Nederlands gezegde luid:Ó Geen geluk zonder druk.Ó Wat zoveel zegt als:Ó Je krijgt geen geluk als je nergens moeite voor doet.Ó En als er iets is wat het Blixxem MPA Racing Team heeft gedaan is het hard werken en dus is dit ene puntje dik verdiend. De volgende wedstrijd is in het weekeinde van 4 en 5 juni op de Varsselring in Hengelo. Een uniek evenement in Nederland waar we jullie hopelijk mogen verwelkomen.<br />