Home Teams Teams: Verslag NovaBike Ducati Clubraces TT-circuit Assen

Teams: Verslag NovaBike Ducati Clubraces TT-circuit Assen

0

Het team is vrijdag 13 mei vanuit Delft vertrokken naar Assen om deel te nemen aan de 32e Internationale Ducati Clubraces. De supermono klasse zou twee races rijden die beide meetellen voor het Europees Kampioenschap. Een startveld van 49 rijders met 14 verschillende nationaliteiten, gaf wel aan dat het een zeer populair evenement voor de supermono klasse is!

Vlak na aankomst werd de motor uitgeladen en klaargemaakt voor de kwalificaties. We besloten de veer te vervangen in de achter-schokbreker omdat de originele veer veel te stug was. Hiervoor hadden we echter een soort schokbreker-pers nodig om de veer uit de schokbreker te kunnen halen. Gelukkig bood het team van Evert van de Beek hulp bij het vervangen van de veer, waarvoor dank!<br /> <br /> <strong>Kwalificaties</strong><br /> De zaterdag zouden er twee kwalificaties gereden worden. Bij het aanbreken van de eerste kwalificatie vroeg in de ochtend, brak de hemel echter open en kwam het water kwam met bakken uit de lucht. De motor was echter nog uitgerust met droogweerbanden zonder profiel, en tijd om te wisselen naar regenwielen was er niet. Helaas hebben we de training aan ons voorbij moeten laten gaan. De tweede kwalificatie was wel droog en er kon dus op slicks gestart worden. Het was een korte sessie met veel oponthoud op de baan, wat resulteerde in slechts drie a vier vrije ronden voor Nick om een snelle tijd te zetten. Voor de race leverde dit dan ook een 31e startplaats op met een snelste tijd van 2.02.<br />

<strong>Race 1</strong><br /> Gelukkig was het op de zondag droog toen de supermonoƕs om elf uur aan de eerste wedstrijd mochten beginnen. De start verliep prima en Nick kon wat plaatsen goedmaken. Uiteindelijk op een 18e plaats over de finish gekomen met een snelste rondetijd van 1.59.2. Er zit meer in dus! Vol goede hoop werd de motor voor de tweede race klaargemaakt.<br /> <br /> <strong>Race 2</strong><br /> De tweede race, later op de dag, was eveneens droog en ook hier had Nick een redelijk goede start. De motor begon echter in te houden en kwam ronde na ronde stotterend langs. De motor had tijdens de eerste race al wat problemen met stotteren, maar in de tweede race werd het duidelijk erger. Veel meer dan een 20e positie zat er dan ook niet in. De snelste rondetijd is nog wel gezakt naar een 1.59.0 maar door de haperende krachtbron zat er niet meer in.<br /> <br /> Twee races gestart en uitgereden, de motor onder soms listige omstandigheden overeind gehouden,&nbsp; maar sportief gezien nog niet naar wens. Met een goed lopende motor en meer trainingstijd zouden we verder voorin mee hebben kunnen zitten. De potentie die de motor heeft wordt er nog niet optimaal uitgehaald en tot die tijd kunnen we niet tevreden zijn. We hebben wel weer meer ervaring opgedaan en zaken als afstelling van de vering hebben goed uitgepakt. De motorische problemen gaan we oplossen door de werking van de injectie aan te passen, en wellicht wat snellere onderdelen monteren als de tijd het toelaat. Voor de volgende race in Oss zullen we dus beter voor de dag moeten kunnen komen!