De seizoensopener op het TT-circuit te Assen zit er weer op. Het weekend begon positief met een goede progressie voortgezet vanuit de voorjaarstrainingen. Echter vervloog de kans op punten door een valpartij in de rste bocht.
Voorafgaand aan het raceweekend stond op de vrijdag nog een testdag ingepland, waarop een drietal trainingssessies gereden konden worden. Het weer zat echter niet mee deze dag, naast de harde wind en wat regen konden maar twee sessies op een droge baan gereden worden.<br /> <br /> Op zaterdag stonden de twee kwalificatie trainingen op het programma. Met een totaal aantal rijders van 69, was het in eerste instantie noodzaak om een plaats te bemachtigen in de A-groep. Na de eerste training stond Jan uiteindelijk op een voorlopige 16e plaats gekwalificeerd.<br /> <br /> Voor de tweede kwalificatie werd gestart met een gebruikte achterband om alvast in het ritme te komen, waarna halverwege de training Jan binnenkwam om nieuw rubber te laten monteren. Eenmaal terug op de baan zette Jan direct in zijn eerst snelle ronde zijn snelste tijd van het weekend neer. De daaropvolgende ronden kwam hij in het verkeer terecht, waardoor een paar ronden en kostbare tijd verloren ging. Nadat Jan zich af had laten zakken om wat ruimte te creëren zette hij weer aan, om zijn tijd nogmaals aan te kunnen scherpen. Helaas kwam hij al snel weer enkele langzamere coureurs tegen, waardoor de tijd niet meer verbeterd kon worden. Erg jammer omdat er duidelijk meer in had gezeten, en doordat de tijden zeer dicht bij elkaar in de buurt lagen mocht Jan starten van een relatief tegenvallende 18e startplaats.
Zondag, racedag! Na een lange winter, was het dan eindelijk zover. Het rode licht ging uit, en de start van de eerste wedstrijd was een feit. Jan kwam goed weg van zijn startplek, en zat bij de eerste bocht al rond de 12 plek. Echter bij het insturen van deze bocht ging het mis. Een coureur voor Jan kwam ten val en kwam voor zijn voorwiel terecht, daardoor ging hij en nog een derde coureur onderuit. Nadat Jan snel naar zijn motor was gestrompeld zag hij dat de schade te groot was om direct zijn weg te kunnen vervolgen, en gaf de motor aan de baancommissarissen mee. Al snel bleek dat een coureur bleef liggen voor de nodige medische assistentie, waarna de race stil werd gelegd door middel van een rode vlag. <br /> <br /> Dit bood van Jan perspectief, en met de nodige spoed bracht hij de motor naar zijn team in de pitstraat. De monteurs gingen direct aan het sleutelen, en Jan sprong op de scooter om zich bij het medisch centrum te melden, voor een goedkeuring om opnieuw te mogen starten. Eenmaal terug bij de pitbox waren de monteurs Theo en Hans inmiddels vergezeld van ondersteuning door Team Randy Gevers (waarvoor onze grote dank!). Met vijf man sterk wisten zij de motor net op tijd klaar te krijgen voor de opwarmronde van de herstart van de race. Omdat Jan de verkenningsronde had gemist, mocht hij niet meer vanaf zijn oorspronkelijke 18e plaats vertrekken, maar moest achteraan het veld aansluiten. Vanaf een 44e startplaats vertrok Jan voor een inhaalrace, echter voelde de motor de eerste paar ronden wat raar aan omdat het stuur nog wat scheef stond. Eenmaal het vertrouwde gevoel gevonden te hebben, haalde Jan de ene na de andere coureur in. Uiteindelijk wist hij met een gehavende motor toch nog zijn trainingstijd te evenaren, en uiteindelijk als 22e de finishvlag te passeren. <br /> <blockquote>Jan Roelofs over de wedstrijd; ÔHet is wel erg jammer dat je de kans op een top 15 resultaat al in de eerste bocht in rook op ziet gaan. Gelukkig heb ik het er zelf zonder kleerscheuren vanaf gebracht. Het was wel mooi om te zien hoe snel de jongens de motor weer raceklaar hadden in 5 minuten, zodat ik alsnog aan de race deel kon nemen. Na de eerste paar rondes had ik het gevoel weer terug en kon ik gaan aanzetten, Je weet dat de kans op punten vanaf een 44e startplek een onmogelijke opgave wordt, echter probeer je het maximale eruit te halen.Õ <br /> </blockquote>