Aan het begin van dit jaar is de mineurstemming groot bij Mervyn Verploegen uit het Gelderse plaatsje Ewijk. De motorzaak gaat failliet en daarmee ook het raceteam waarmee hij gaat uitkomen in de Talent Cup 600. Geen team, geen Honda CBR 600 en alle plannen die de prullenbak in kunnen.
Uit een onverwachte hoek wordt er hulp geboden. Wanneer Stephen Tierney het verhaal van Mervyn aanhoord twijfelt hij geen moment. De managing director van IKS International verteld hierover:" De familie Verploegen ken ik al langer en toen ik dit hoorde heb ik niet getwijfeld. Het is doodzonde als een talent als Mervyn voor de motorsport verloren gaat door zo iets ongelukkigs. We waren toch al van plan om hem te sponsoren, nu is het allemaal wat groter geworden. Mervyn moet de kans krijgen om zijn talent te ontwikkelen en die kans geven wij hem heel graag".<br /> <br /> Een fantastisch initiatief van Stephen die niet alleen geldschieter is maar ook meedenkt en helpt om dit nieuwe team van de grond te krijgen. In één keer moet er een hoop werk verzet worden om Mervyn aan de start van de Talent Cup 600 te krijgen. Met hulp van Tonny van Ooijen van Motor Paint Alphen wordt er een Yamaha R6, kleding en een helm besteld. Tonny is ook teameigenaar van het Blixxem MPA Racing Team en samen met dit team vertrekken vader en zoon Verploegen naar het Spaanse Cartagena. Tijdens deze 4 daagse training zal Mervyn voor het eerst op zijn gloednieuwe Yamaha R6 stappen. In 2010 heeft hij zijn debuut gemaakt in de Ducati 3 D cup op een Ducati 848 en dat was niet onverdienstelijk. Met 3 podiumplaatsen en zelfs een overwinning rijdt de 17 jarige Havo student zich in de kijker. Een hele verandering zo’n overstap van een 2 cilinder Ducati naar een 4 cilinder Yamaha. Maar Mervyn heeft er maar één dag voor nodig.
Precies volgens het reglement van de Talent Cup 600 is de Yamaha R6 helemaal standaard opgebouwd. Het is dus vooral zaak om veel kilometers te maken en zo de nieuwe motor onder de knie te krijgen. Mervyn verteld hierover:" In het begin was het even wennen aan de Yamaha R6 maar al snel voelde het heel vertrouwd aan. Je merkt aan alles dat het een volbloed racemotor is. We hebben het één en ander aan de vering afgesteld maar al snel een goede basissetting gevonden. Ook over de Pirelli Rosso Corsa banden ben ik zeer te spreken, zelfs na 17 sessies kon ik er nog snelle tijden mee klokken. Ondanks dat de weersomstandigheden wat minder waren ben ik zeer tevreden over hoe de training is verlopen. Ik heb de motor leren kennen en vertrouwen in de banden gekregen, wat mij betreft kan het seizoen beginnen."<br /> <br /> Op de eerste van de vier dagen trainen start Mervyn nog in de B groep maar eenmaal in de A groep tussen de snelle mannen wordt er echt vooruitgang geboekt. Zijn rondetijden gaan met sprongen naar beneden en met een snelste rondetijd van 01:47, 3 verbaasd hij iedereen. In een wedstrijd met Supersport motoren geeft hij echt een visitekaartje af als Mervyn naar een keurige 4e plaats rijdt. Met een geslaagde voorjaarstraining achter de rug wacht thuis nog een hoop werk. Het wordt een race tegen de klok om alles voor de start van de echte race klaar te krijgen maar dat gaat ze zeker gaan lukken. Op 26 maart a.s. is er een training op het TT circuit van Assen. Op datzelfde circuit is in het weekend van 2 & 3 april de allereerste wedstrijd in de Talent Cup 600.