Home WorldSBK WSBK: Toseland: ÒEr waren te veel goede rijdersÓ

WSBK: Toseland: ÒEr waren te veel goede rijdersÓ

0

Na twee seizoenen in de MotoGP klasse te hebben gereden keerde James Toseland terug naar het WK Superbike maar het seizoen bij het kampioensteam bracht niet de resultaten waar hij op gehoopt had.

Een tegenvallend tweede seizoen bij het Yamaha Tech 3 team zorgde ervoor dat James Toseland genoodzaakt was om terug te keren naar het WK Superbike, het kampioenschap waar hij in 2004 en 2007 wereldkampioen was geworden.<br /> <br /> Er waren hoge verwachtingen want de Brit had een plaatsje veroverd in het Sterilgarda Yamaha team dat in 2009 met Ben Spies wereldkampioen werd maar de realiteit zou iets anders blijken.<br /> <br /> Toseland wist geen enkele race te winnen en stond in totaal maar vier keer op het podium met twee tweede en twee derde plaatsen. Het eindresultaat was een negende positie in het klassement en dat was natuurlijk ook voor de Brit een teleurstelling. Volgens Toseland waren de tegenvallende resultaten te wijten aan het feit dat het Superbike veld in de breedte een stuk sterker is geworden.<br />

<blockquote>ÒToen ik in Monza en Assen voorin mee streed had ik niet het gevoel dat ik harder moest strijden dan ik met Bayliss in 2007 en met Haga in 2004 moest doen. Als alles goed ging dan was het niet zo dat er onderling grote verschillen waren, het was alleen dat het veld dit jaar in de breedte veel sterker was. Als je in 2007 wat problemen had werd je derde, in 2010 werd je dan zevende of achtste,Ó vertelde Toseland.<br /> </blockquote>De Brit is ook van mening dat de elektronica een rol speelt omdat het nu makkelijker is om vergelijkbare rondetijden te rijden.<br /> <blockquote>ÒIn de kwalificatie zorgden de tractiecontrole en de ander hulpmiddelen ervoor dat de motoren door meer mensen makkelijk onder controle te houden zijn. In plaats van dat je zeven of acht rijder binnen een seconde van elkaar zag zijn het er nu 16 of 17 maar dat is weer goed voor de races.Ó<br /> </blockquote>Door de tegenvallende resultaten heeft Toseland zijn plek bij het Sterilgarda Yamaha team niet weten te behouden. De Brit liet tijdens de laatste race in Magny-Cours al doorschemeren dat hij in 2011 samen met Superstock 1000 kampioen Ayrton Badovini voor het BMW Italia team zal gaan rijden en liet recentelijk weten dat het nu helemaal rond is en dat het team volgende maand zal beginnen met testwerkzaamheden.