Journalist en motorsportcommentator Frank Weeink zal speciaal voor Racesport.nl na afloop van de Grand Prix weekenden zijn licht laten schijnen over de gebeurtenissen van het weekend. In onderstaande column de eni Motorrad Grand Prix Deutschland.
Ik moest afgelopen zondag aan Monty Python denken. Meer specifiek: aan 'The Life of Brian', een van hun bekendste films. Hun Brian, die tegen wil en dank plotseling gezien wordt als De Redder, eindigt aan het kruis. Een publieke figuurlijke kruisiging voorzag ik ook voor Bryan Schouten. Bryan, toch geen domme jongen, ging in Duitsland flink door het lint toen hij de glijdende machine van de gevallen Scott Deroue niet kon ontwijken. Je hebt de beelden en foto's vast gezien. <br /> <br /> Zelfs internationale media plaatsten met graagte de foto's van twee Nederlandse Moto3-eerstejaars die, laten we zeggen, even niet zo blij met elkaar waren. Oké, er is de afgelopen dagen al zo veel over geschreven en wil ik daar mijn vingers nog wel aan branden? Toch wel. Het is volgens mij namelijk te makkelijk om nu te denken 'we laten het achter ons en praten er niet meer over'. Als het niet om een 'Double Dutch' grindbakgevecht met een hoog slapstickgehalte, maar om twee Italiaanse heethoofden had gedraaid (of geachte afgevaardigden in een of ander verweggistan-parlement), had ik er vast ook erg om gelachen. Nu minder. De officiële lezingen in persberichten – die met een flinke scheut politieke correctheid de schade beperkt proberen te houden – werd van beide kanten spijt betuigd. Op dinsdag kwam 'Team Schouten' nog eens met 'een verklaring over de gebeurtenissen'. Waarom? Toch de impact van het voorval onderschat? RW Racing GP-manager Jarno Janssen vertelde me dat hij 'wist dat dit een hele lange staart zou krijgen'. Janssen baalde ook om een andere reden. “Ik had Scott gezegd dat hij moest finishen, want dan had hij hier punten gehaald.” De directe consequentie voor Schouten waren de twee strafpunten die hij kreeg omdat zijn gedrag niet ter promotie van de sport diende. Oké. Het schijnt dat Dorna ook niet blij was met de 'fart machine' die Marc Marquez en Dani Pedrosa donderdag tijdens de persconferentie onder de stoel van hun perschef hadden laten bevestigen. “Onprofessioneel”, vond men. Whatever… <br /> <br /> <strong>'ONE SCOTT, ONE KILL'</strong><br /> Op maandag meldde de KNMV al dat Schouten en Deroue werden uitgenodigd voor een gesprek. “Het getoonde gedrag past niet in het sportdenken van de KNMV”, staat te lezen op de site van de bond. Deroue liet me weten dat hij niet gaat, 'omdat ik niks verkeerd heb gedaan. Als Bryan zijn lijn had gehouden, was hij niet tegen mijn motor gereden en niet gevallen'. Voor de volledigheid: de relatie tussen RW Racing GP en de KNMV is niet geweldig. <p> </p> <p>Deroue ontkent dat hij op zaterdag tegen Schouten heeft gezegd (in het kort) dat alles en iedereen – en dus landgenoot Schouten inclusief – zou moeten wijken voor punten op zondag. Schouten liet juist doorschemeren dat deze teksten hem in woede hadden doen ontsteken. In de grindbak was het daarna – om min of meer met Jasper Iwema te spreken – 'one Scott, one kill'. Welles, nietes, dus.</p> <p> </p> <p> </p> <p> </p> <div><br /> </div>
Inmiddels wil Schouten niet meer met journalisten over de zaak spreken. Dat klappen uitdelen, dat was fout, erkent hij. En wie nou allemaal wat wel (of niet) heeft gezegd, dat de valpartij voor grote frustratie zorgde, is begrijpelijk na de licht stijgende lijn die de afgelopen tijd te herkennen was. Frustraties horen bij de sport. Denk ook nog maar eens terug aan Nicky Hayden die in 2006 in Portugal door zijn eigen teamgenoot van de sokken werd gereden en vloekend en tierend maar niet slaand door de grindbak banjerde. En Mattia Pasini en John Hopkins die hun woede over technische pech letterlijk stampvoetend botvierden op hun machines (zoek op Youtube, absolute aanraders…). Beide partijen voelen zich het slachtoffer van de ander: Schouten vanwege het feit dat hij door een fout van Deroue (“een inschattingsfout”, volgens diens persbericht) onderuit ging en Deroue vanwege de tikken die hij kreeg – én vanwege het feit dat hij geen persoonlijke excuses heeft gekregen van Schouten. De algemene excuses in diens persbericht zien Scott en zijn team niet als afdoende. Is dit een voorbeeld van waar een klein land, eh.. klein in kan zijn? Ik denk het wel. Harde bikkels en toch tere zielen. In een klein wereldje ligt zoiets al snel onder een vergrootglas. Deroue en co zullen het gesprek niet zoeken met Schouten. Het is niet aan hem, vindt hij. Of Schouten en zijn management het doen? Ik weet niet. Wat ik wel denk te weten, is dat deze kwestie ondanks de zomerstop nog wel even door kan etteren. En daar is niemand mee gediend. Een gesprek, niet op een tweepersoons matje maar dienend ter verheldering, zou ik dus wél verstandig vinden – hoewel ik niet van die in scene gezette 'handshake'-foto's na afloop (weet je nog, Rossi-Biaggi in Assen in 2001?) wil zien. <br /> <br /> <strong>BRANDBLAREN</strong><br /> Ik zie overigens lichte brandblaarvorming op mijn twee wijsvingers. Om in de sfeer van de kruisiging in 'The Life of Brian' te blijven ga ik mijn handen daarom maar wassen in onschuld. En onderwijl fluit ik mee met het nummer dat de film afsluit. “Always look on the bright side of life…” <p><br /> </p> <p>Weeinks Waarheid hoeft niet de jouwe te zijn. U kunt reageren op deze column via de Racesport.nl Facebook pagina: <a href="https://www.facebook.com/Racesport.nl/photos/a.174729125902900.31624.131428220232991/737860732923067/?type=1&theater" target="_blank" style="font-family: arial;">eni Motorrad Grand Prix Deutschland</a></p> <p> <br /> Frank Weeink</p> <p> Frank Weeink werkt als motorsportcommentator voor Sport1, Motors TV en RTL7 en als journalist onder meer voor MotoPlus, Noppennieuws en Classic Racer.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p> <!– AddThis Button BEGIN –> </p> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> <!–nieuwsbrief link einde –></p>