Tijdens de eerste vrije GP-training tijdens de Gran Premio de Espana op het Circuito de Jerez deed Raymond Schouten goede zaken. Met een fraaie 27e tijd hield hij keurig 13 concurrenten achter zich. ÒHet ging vanmorgen echt goed. Ik reed mijn rondetijden makkelijk en we hadden slechts wat kleine probleempjes. Die 27e plaats deed me goed en het zag er prima uit voor de tijdtraining.
Raymond Schouten van 27 naar 34
Alleen moesten we een harder compound band gebruiken, omdat ik Õs morgens de band te veel had opgebruikt en de temperatuur Õs middags hoger zou oplopenÓ, redeneerde de 125cc GP-coureur uit het Honda-team van Arie Molenaar. Maar waar de vooruitzichten zo goed leken, pakte het resultaat tijdens de 1e tijdtraining volkomen anders uit. ÒHet wilde vanmiddag gewoon niet lukken. De hardere band vergde ook veringaanpassingen en daarmee gingen we nou net de verkeerde kant uit. In het half uurtje dat wij tijdtraining hebben was dat niet meer aan te passen, en zakte ik van mijn 27e plaats in de vrije training uiteindelijk terug naar de voorlopige 34e plaats. Vorig jaar was ik daar blij mee geweest, maar nu absoluut niet. Vanmorgen zat ik slechts 0,8 seconde van mijn beste tijd op Jerez af en dat zat dus goed dacht ik. De banden mannen van Dunlop voorspelden regen voor morgen, dus ik wilde juist alles op alles zetten om vandaag een goede tijd te rijden. Daardoor forceerde ik misschien wel iets, maar met deze combinatie van banden en vering lukte het vanmiddag niet om sneller te gaan. Terwijl de concurrentie sneller ging, bleef ik 0,2 seconden achter op mijn tijd van vanmorgen. Maar het zit er echt wel in. Vlak voor me staat 14 man die binnen 1 seconde staat. Als ik die er af snoep kom ik in de buurt van de top 20. Maar ik moet ook realistisch zijn . We hebben heel laat ons materiaal binnen gekregen en daardoor slechts twee tests gereden, daar waar de meeste collegaÕs 4 testsessie hebben kunnen afwerken. Het gaat echt niet fout. Ik moet misschien ietsje geduld hebben, maar dat is moeilijk. Je wilt zo graag ÔopklimmenÕÓ, schetst Raymond gretig.
Nadat donderdag op gepaste wijze zijn 22e verjaardag gevierd werd, maakte de Tsjech Jakub Smrz op vrijdag tijdens de eerste trainingsdag duidelijk dat hij eigenlijk alleen voor het racen naar Zuid Spanje was afgereisd. Met een gedegen en goede 19e plaats in een vrije training waarbij hij heel veel afstellingen uittestte, begon ÔKubaÕ vol passie aan de eerste tijdtraining op vrijdagmiddag. Ondanks dat ook hij niet echt veel testkilometers heeft kunnen maken en daarmee toch wel tegen een kleine achterstand op kijkt ten opzichte van zijn concurrenten, verbaasde Jakub vriend en vijand met een fabelachtige 13e trainingsplaats, die maar liefst 1,2 seconden sneller was dan dat hij ooit eerder op het circuit van Jerez had gereden. In de 250cc klasse bouwde de sympathieke coureur zijn 1e tijdtraining vakkundig op. ÒTijdens de IRTA-tests hier twee weken geleden was ik al sneller dan vorig jaar en ik voelde dat het beter kon gaan. Het nieuwe Honda rijwielgedeelte voldoet echt goed en de samenwerking tussen tuner Hans Spaan en onze nieuwe veringtechnicus Tim de Bot werpt nu al zijn vruchten af. Tim ontwikkelde enkele nieuwe onderdelen in het binnenwerk van de veringelementen en het stuurde echt veel beter. Met name in de kortere en krappe bochten is de machine veel beter handelbaar. Zelfs als je te laat inremt kan je de hoek nog goed doorkomen. We bouwden de training goed op. Waren op tijd binnen voor de beslissende bandenwissel en de laatste 6 minuten kon ik knallen. Er stond veel wind, maar ik kon geen slipstream vinden. Toch reed ik zonder echt veel risico te nemen naar de 13e tijd, een hele snelle die slechts op 2,3 seconden van PedrosaÕs pole staat. En de afstand tot de ÔpoleÕ was vorig jaar vaak 3 tot 4 seconden. We hebben dus echt winst geboektÓ, aldus een uiterst tevreden Smrz, die zijn team als het ware op een extra rondje ÔlekkersÕ trakteerde.
In de MotoGP klasse, die met ingang van dit seizoen alleen op zaterdagmiddag een kwalificatie training rijdt en op vrijdag (2x) en zaterdagmorgen (1x) een vrije training afwerkt, pakte nationale held Sete Gibernau vooralsnog de snelste tijd, voor regerend wereldkampioen Valentino Rossi en Nicky Hayden. John Hopkins en Marco Melandri verrasten voor Honda kopman Max Biaggi, die Nakano, Edwards, Capirossi en Barros te snel af was. Voor zaterdag verwacht men regen, dus kan het zijn dat de eerste MotoGP kwalificatie van dit seizoen voor verrassende wendingen kan zorgen. Eurosport brengt deze kwalificaties live.