Home Algemeen Yamaha: geweldig racejaar, dramatisch boekjaar

Yamaha: geweldig racejaar, dramatisch boekjaar

0

Het raceseizoen 2009 kan voor Yamaha niet meer stuk. Het merk met de stemvorken wist dit seizoen vijf wereldtitels binnen te slepen naast diverse nationale titels maar het winnen op zondag en verkopen op maandag principe gaat dit jaar niet op en de verkoopcijfers van de Japanse motorenfabrikant zijn dan ook dramatisch slecht.

Het raceweekend van 23/24/25 oktober was tot nu toe het meest succesvolle weekend voor Yamaha want op de racedag wist de Japanse fabrikant drie wereldtitels binnen te slepen: Valentino Rossi werd met een derde plaats in Maleisië voor de negende keer wereldkampioen (zijn vierde wereldtitel met Yamaha), Ben Spies wist met een overwinning en een vijfde plaats in de twee races in Portimão de (eerste) wereldtitel voor Yamaha in het WK Superbike te pakken en Cal Crutchlow werd in datzelfde Portimão met een vierde plaats wereldkampioen in het WK Supersport.

Voor die tijd was Yamaha al wereldkampioen in het WK Endurance, toen het Yamaha Austria Racing Team met een 14e plaats in de Bol d’Or de nieuwe wereldkampioen werd, en het WK Supercross met James Stewart. Naast deze wereldtitels wist Yamaha ook vele nationale titels te behalen zoals in het Dutch Superbike (Gareth Jones), het Brits Superbike (Leon Camier), het IDM (Jörg Teuchert) en het Frans Superbike kampioenschap (Sebastien Gimbert).

Maar ondanks al deze successen voor de nieuwe Yamaha R1 gaat het helemaal niet zo goed bij Yamaha. Er worden grote verliezen gemeld over de eerste helft van het boekjaar en de schattingen zijn dat Yamaha dit jaar een netto verlies van 182 miljard Yen (1,3 miljard Euro) zal boeken en dat is heel wat meer dan de 42 miljard Yen die verwacht was. Waarschijnlijk de reden voor enkele verschuivingen binnen het topmanagement van Yamaha waar Tsuneji Togama de functie van Yakahashi Kajikawa heeft overgenomen.

Naarmate het raceseizoen zijn einde naderde doken er dan ook steeds meer geruchten op dat Yamaha wilde snijden in de kosten. De niet bevestigde plannen waren om het officiële World Supersport team onder te brengen bij een ander team (Stiggy) terwijl er ook geruchten ging dat het officiële World Superbike team op zou houden te bestaan. Met het contracteren van James Toseland en Cal Crutchlow lijkt dat in ieder geval van de baan te zijn maar de toekomst van het World Supersport team is nog steeds niet duidelijk. In het AMA zijn er wel al dergelijke stappen genomen en zal Graves Motorsport de eer van Yamaha hoog moeten houden.

Voor wat de productie betreft is in ieder geval bekend gemaakt dat Yamaha Motor Italia de productielijn gaat sluiten en dat deze machines voortaan uit Spanje zullen komen. Een derde van het personeel zal ontslagen worden waaronder het hoofd van de productie die tevens verantwoordelijk was voor het World Superbike project.

Het is nog niet duidelijk wat deze tegenvallende cijfers uiteindelijk zullen betekenen voor Yamaha en wat voor invloed deze op de diverse raceprojecten zal hebben, de tijd zal het leren.