Het succes van de allereerste emissievrije race – de TTXGP – voor motoren tijdens de 2009 Isle of Man TT heeft de organisatoren van de fameuze TT doen beslissen om zelf een dergelijke race in het leven te roepen, de ‘TT Zero’.
In juni vorig jaar werd op het Isle of Man geschiedenis geschreven toen voor de eerste maal de TTXGP werd gehouden, een race op ‘schone’ motoren. De belangstelling was groot en heeft er inmiddels voor gezorgd dat er dit jaar zelfs een heus wereldkampioenschap wordt georganiseerd door de FIM.
Toch dondert het een beetje in het emissievrije raceland want oorspronkelijk zou de FIM samen met de TTXGP het wereldkampioenschap organiseren om zich, na goed op de hoogte te zijn van het reglement, af te splitsen en zelf het wereldkampioenschap voor haar rekening te nemen met de naam FIM e-Power International championship wat onder andere tijdens de TT van Assen in actie zal komen.
TTXGP gaat naast het e-Power kampioenschap zelf diverse kampioenschap organiseren onder de naam eGrandPrix. Zo zal er een Noord-Amerikaans kampioenschap, een Engels kampioenschap en een Italiaans kampioenschap worden geracet met een grote finale tijdens de EK Finale in Albacete. Het belooft een felle strijd te gaan worden tussen de twee kampioenschappen – e-Power en eGrandPrix -want meerdere teams hebben al laten weten uitsluitend voor de eGrandPrix te kiezen omdat ze vinden dat de FIM de bedenkers van de TTXGP flink in de steek hebben gelaten.
TTXGP was ook dit jaar van plan om weer een race te organiseren op het Isle of Man. Oorspronkelijk was men van plan om nu ook een klasse in het leven te roepen die twee in plaats van maar één ronde zouden racen waarbij dan tussendoor een pitstop gemaakt moet worden voor een snelle lading of het verwisselen van de accu’s. Daarnaast zou een Supermoto race georganiseerd worden, echter het hele gebeuren gaat niet in deze vorm door nu de organisatie van de Isle of Man TT zelf een vergelijkbare race voor haar hoede zal nemen, de TT Zero.
Het plan achter de TT Zero is een race van een ronde waaraan onder andere ook rijders deelnemen die aan de andere TT races deelnemen, iets wat bij de TT races toch wel een beetje een gewoonte is. De TT Zero zal plaatsvinden op woensdag 9 juni na de Royal London Supersport en Superstock races.
Naast de gebruikelijke prijzenpot is er een bedrag van 10.000 pond beschikbaar gesteld voor het team dat als eerste een ronde van gemiddeld 100mph weet te noteren. In de eerste editie wist Rob Barber op de machine van Team Agni een gemiddelde snelheid van 87,434mph te behalen.