Zo’n 700 Km verderop in het plaatsje Klettwitz (dld) ligt het mooie circuit " Lausitzring" eurospeedway. Een circuit met een fantastische lay-out, brede baan die door flinke lange doordraaiers aan bochten wordt afgewisseld. Veelbelovend.
Verstandig was het om de trackday er bij te pakken. Enige gewenning op een onbekende baan kan zeker geen kwaad. Die dag liep de temperatuur snel op, het zwavel steeg dan ook snel naar 36 graden. Eerste sessie was knap wennen, maar wij zagen overal toch wel mogelijkheden en kwamen zo toch goed rond. Het was dan ook al weer een tijd geleden dat wij een race hadden genoten. Ritme is dan wel fijn als je de draad zo weer oppakt.
Voorspellingen voor de volgende dag waren echter minder. Wisselvallig weer…..droog met hier en daar een flinke bui. Waarschuwingen voor de avond " Noodweer ". Snel met een aantal een pitbox geregeld en dat maakte de nattigheid toch wat aangenamer, hoewel sommige piloten nou eenmaal sleutelen in de regen prettig vinden. Zaterdag bracht twee trainingen, 1 kwalificatie en de wedstrijd met zich mee. Jan had zich TOP gekwalificeerd, een 5 de plaats maakte een top start positie, Freddi mocht van de 15 de positie beginnen. Op een of andere manier kwam de kwalificatie er niet goed uit maar toch was hij niet ontevreden. Sterker nog het werd een Wet Race en net voor start was het wisselen geblazen. Tjaa, daar heb je toch dat nieuwe reglement voor……regenbanden. Een geweldige ervaring. Jan ging niet van start en in de regen keek freddi echt de kat in de boom. Het spek gladde circuit van Lausitz waar meer en deel auto’s veel rubber.
Op de rempunten neer plakken waren natuurlijk de trikkie plekken. De wedstrijd voorgaand mochten de Baco’s toch zo’n 23 motoren opruimen. In onze wedstrijd was het een kwestie van er op blijven zitten. Ook bij ons moesten diversen het bekopen met vallen. Sommige konden niet verder andere namen wederom de poging om op te stappen er de race te vervolgen. Echt klasse als je zo’n insteek hebt. Daar hebben wij zeker waardering voor. Freddi eindigde de wetrace op plaatsje twaalf. Dus gewoon tevreden met veel ervaring rijker.
Minder leuk zijn dan wederom de flinke schades. Maar ja het zij zo.
Dag 2, het weer bleef wisselvallig, drammerige regen met flinke opklaringen. Warming Up s’ morgens maakte de start van de dag super. Al hoewel Jan zijn 1098 waar hij kort geleden nog mee gevallen was, had forse versnellingsbak problemen. En na enige gesprekken bleek Jan zelfs definitief uitgeschakeld te zijn. Toch was Theo Kerssens, de man die op dat ogenblik de rust en verstand met techniek nuchter blijft en Jan bereid was
om te kijken om het probleem te verhelpen. Motor plat op de grond. Er werd stevig gewerkt.
Maar je gaat het niet geloven. Jan reed de race mee. Kant en klaar op regen banden. Theo bedankt voor hulp. Zonder jouw was het zeker een ander weekend geworden. De reden waarom Theo voor ons tijd had was dat zijn eigen motor, motorische problemen had en echt niet meer aan de start kon verschijnen. Ze hebben wel eens over het 3d gevoel…….. Voor de wedstrijd……. jawel drup drup drup. Na dat de regen toch echt
doorzetten was het toch snel tijd om te wisselen. Het zag er niet naar uit dat het de baan nog zou opdrogen. Goede keuze het ging zelfs door met regenen en dat maakte ons weer een ervaring rijker.
De start was super, sommige gaan er als een raket vandoor. Onbevattelijk snel. Freddi maakt een betere start als de dag daarvoor en had gelijk wat strijd met Freek die hij vervolgens achter zich kon houden. Je ziet tijdens het verloop van de
wedstrijd door je eigen vizier weer wat valpartijen. Terwijl ik het gevoel had dat het veel beter ging als gisteren. Hier en daar glibbert het wel wat maar dat valt goed te controleren. Finish position 10. Jan heeft helaas af moeten haken. Maar tot aan vandaag gaat zijn versnellingsbak als een nieuwe. Dank aan Theo.
See You at Spa Franchorchamps 7-8-9 augustus