Met Hemelvaart wordt er weer geraced in Eemshaven en dit is altijd een dubbele wedstrijd dus hier kunnen veel punten verdient of verspeeld worden.
Op donderdag zullen 2 trainingen verreden worden almede de wedstrijd zelf. Tijdens de eerste training hebben we pech, want na 2 rondes om de banden een beetje op te warmen willen we in de 3e ronde proberen een goede tijd neer te zetten en dan wil de motor niet goed meer lopen. We gaan de pits in en proberen daar het probleem te verhelpen maar dit wil niet lukken dus is de 1e training mislukt. Gelukkig blijft het weer droog en krijgen we in de 2e training een herkansing die we ten volle weten te benutten. We zetten de snelste tijd neer met ruim een ½ seconde sneller dan de nummer 2 en zelf 2½ seconde sneller dan de nummer 3. We gaan dus met een goed gevoel de wedstrijd tegemoet. Tijdens de startopstelling staan we aan de goede kant van de baan wat natuurlijk altijd extra gunstig is. Alleen het weer is ons minder gezind, want het begint zachtjes te regenen. Toch gaan we gewoon van start. De rode lichten gaan aan en zodra ze uit gaan zijn we als eerste weg en kunnen zo zonder problemen de 1e bocht in. Toch is dit niet iedereen gegund en Ad Joosten verremd zich op het al natter wordende circuit en daardoor vallen er al 3 spannen met veel schade uit.
Rustig en zonder risico lopen we langzaam wat verder uit tot het harder begint te regenen en we moeite hebben om het span goed op de baan te houden. In de 8e ronde is het dan zover en weet Bertrand Hughes met bakkenist Jean Louwette ons voorbij te gaan. Jan neemt geen risico om hem bij te houden want de punten zijn belangrijker dan de overwinning. De Denen Johansen en Christiansen komen nog aardig dichtbij, maar waarschijnlijk namen ze iets teveel risico want ineens zijn we ze ook weer kwijt. Hierdoor konden wij de laatste ronde op het gemak uitrijden en verspeelde de Denen een mooie 3e plaats die zodoende in handen kwam van de Nederlanders Henk Baars en Danny de Haas. Ondanks een mooie 2e plaats in de eerste race willen we toch wel graag een sportieve revanche nemen tijdens de 2e race die op zondag zal worden verreden.
In de eerste training gaat alles voorspoedig en zijn we wederom de snelste. Ook de tijd is sneller dan tot nu toe en dat stemt ons tevreden. Het weer blijft goed en in de 2e training weet Bertrand Hughes een betere tijd neer te zetten, waardoor zij nu op pole staan. We gaan er nog een keer voor zitten en daardoor weten we de 1e plek weer terug te pakken, maar in de laaste ronde van de kwalificatierit lukt het Bertrand toch weer om de pole in handen te krijgen en moeten wij genoegen nemen met de 2e plaats.Omdat we nu aan de andere kant van de baan moeten starten gebruiken we de warm-up training van zondag om vanaf deze kant van de baan de eerste bocht aan te snijden en te bekijken hoe dat gaat en war de eventuele problemen zitten. Zodat we tijdens de wedstrijd niet verrast worden.
Als we voor de wedstrijd van start gaan zijn we weer supersnel weg en al snel trekken we een flink gat met de concurrentie. Dit weten we ronde na ronde vast te houden en na een ronde of 10
flink aan het gas te hebben gehangen moeten we het in een paar bochten toch wat rustiger aan gaan doen want de achterband heeft zijn beste tijd inmiddels wel gehad. De concurrentie komt niet meer dichterbij en uiteindelijk worden we met een voorsprong van ruim 20 seconden en een nieuw ronderecord voor de zijspannen als eerste afgevlagd. We zijn weer dik tevreden en hebben in dit weekend weer goede zaken gedaan voor het puntenklassement van het ONK.
Volgend weekend zullen we wederom proberen om onze kunsten aan het publiek te tonen tijdens de Pinksterraces te Oss.