Vandaag is op een zonovergoten circuit in Monza de eerste vrije training en kwalificatie gereden. Deze dag heeft voor weinig bijzonderheden gezorgd. Tijdens de vrije training was de snelste tijd van Pirro met 1:49,991 met 0,4 seconden voorsprong op de wildcard coureur Verdini.
De coureurs van het MQP Racing team, Roy ten Napel en Danny de Boer, waren terug te vinden op een 35e en 36e plaats met tijden in de 1:54. Tijdens de eerste kwalificatie was er een lichte verbetering in de tijden van de coureurs. Met een 1:52,723 eindigde Danny op een 30e plaats Roy zijn 1:53,002 resulteerde in een 34e plaats. Na de eerste kwalificatie is de voorlopige pole voor Corti. Hij zette een tijd neer van 1:49,468.
Willem Ligtermoet, teameigenaar en -coördinator MQP Racing team
"Het was een zware dag. De posities van Roy en Danny na de eerste vrije training en kwalificatie zijn een teleurstelling. Dit geeft aan dat wij nog lang niet staan waar we willen staan en dat er nog een hoop werk moet worden verzet. Gelukkig is er vandaag en morgen nog genoeg tijd om hard aan het werk te gaan en ik ben ervan overtuigd dat het door de inzet van het team morgen weer een stuk beter zal gaan."
Roy ten Napel, #99- MQP Racing team coureur
"Tijdens de vrije training moest ik erg wennen aan de snelheid van het circuit. Je komt met hoge snelheid op de chicanes af en dat maakt het lastig om je rempunt te bepalen waardoor ik veel tijd verloor. Daarnaast was ik ook niet tevreden over de motor. We hebben gister de vering harder gezet alleen dit heeft tijdens de vrije training niet het gewenste resultaat gehad. Na de vrije training hebben we de vering weer wat zachter gezet wat voor mij duidelijk beter aanvoelde. Morgen wil ik het omgooien van mijn motor in de chicanes verbeteren, ik verlies namelijk erg veel tijd bij het uitrijden hiervan."
Danny de Boer, #5- MQP Racing team coureur
"Ik ben natuurlijk niet tevreden over mijn 35e en 30e plaats maar ik merk wel dat het circuit mij goed ligt. Het zal vandaag en morgen nog wat puzzelen worden met de set up, want deze is nog niet goed. Ook moet ik nog mijn juiste rempunt bepalen, wanneer ik dit verbeter kan ik veel tijd winnen. Morgen ga ik voor een tijd bij de eerste 20. Er zal nog veel voor gewerkt moeten worden maar ik weet dat het haalbaar is."