Direct na de presentatie jongstleden maandag van het nieuwe Molenaar GP team met Hugo van den Berg als teammaat, lag de reis naar de 15e en voorlaatste GP van dit seizoen in het verschiet voor Joey Litjens.
Eenmaal aangekomen in het Portugese Estoril maakte de 16-jarige Limburger zowel te voet als met de mountainbike en de scooter talloze verkenningsrondjes op de voor hem nieuwe GP-piste die hij alleen nog van de TV en de Playstation kent.
“Het oogt niet als een makkelijk circuit, maar dat zijn ze geen van alle. Een heel lang recht eind van bijna 1 km, drie moeilijke hairpins en twee gedeeltes op het circuit met een combinatie van bochten. Daar moet je overal goed rond kunnen gaan, want één foutje en je verliest het meteen in drie bochten tegelijk”,
concludeerde Litjens al voordat de trainingen begonnen.
De eerste trainingsdag verliep goed voor de kleine coureur uit America.
“De baan is vernieuwd. Ze hebben één bocht verlegd en grote stukken opnieuw geasfalteerd. Op nieuw asfalt, dat we vanmorgen kregen voorgeschoteld, is de grip vaak ver te zoeken. Maar toen ging het al redelijk. ’s Middags werd de grip beter, verbeterde ik mijn tijd met 3,5 seconde en kwam ik tot een 33e tijd. En dat terwijl ik niet echt een lekkere slipstream had”,
meent Litjens, die 9 concurrenten achter zich hield.
“De progressie die Joey maakt is goed. Hij zit lekker ontspannen op zijn Honda en als hij een halve seconde harder gaat staat hij meteen 8 posities verder naar voren”, opent teammanager Jarno Janssen. “Iedere keer als Joey de baan op ging verbeterde hij zijn tijd. Zijn slotronde was de snelste en dat betekent dat er morgen nog wat meer vanaf kan. We hebben dit seizoen veel trainingen die minder goed verliepen, dus je mag gerust stellen dat we tevreden zijn over Joey. Zeker na de drukte van de afgelopen weken, die hem overigens alleen maar méér motivatie heeft gegeven. Immers op de vraag van AD-journaliste Natascha Kayser wie van de twee nieuwe teammaten Hugo of Joey als eerste een WK-punt gaat scoren, riep Joey fier: 'Dat ben ik natuurlijk!'"
Alessandro Brannetti vervangt Arnaud Vincent
De Franse ex-125cc wereldkampioen Arnaud Vincent, die de laatste GP’s met diverse problemen kampte en tot overmaat van ramp vorige week met motorcrossen zijn schouder dusdanig blesseerde dat hij voorlopig niet in actie kan komen, wordt in het Molenaar Racing GP team tijdens de laatste twee GP’s van dit seizoen vervangen door de Italiaanse coureur Alessandro Brannetti. De 26-jarige coureur uit Porto Sant Elpidio is geen onbekende in de GP’s. Hij reed van 1999 tot en met 2001 GP’s in de 125cc klasse op Aprilia en Honda, waarna hij de overstap maakte naar de Superstock-klasse. De keuze om Brannetti op de 250cc Honda van de Nederlandse renstal te laten starten is ingegeven door het Italiaanse management van Arnaud Vincent, die in dit geval een Italiaanse vervanger voor Vincent wensten in te zetten. Alessandro Brannetti reed 34 GP’s met als beste klassering een 9e plaats in de 125cc klasse. In de 250cc klasse reed hij 1 GP, dit jaar tijdens de GP van Mugello op een Honda, waarmee hij 25e stond in de trainingen en tijdens de race uitzicht had op WK-punten, totdat hij 2 ronden voor de finish werd overvallen door machinepech.
Rode vlag door putdeksel
De tijdtraining van de 250cc klasse werd onderbroken door een rode vlag situatie. In de kerbstones van het GP circuit liggen putdeksel voor de afwatering. Daar was er een van omhoog gekomen en de scheurde een band van een aanstromende kwartliter coureur open. Dat deerde de 26-jarige Italiaan Alessandro Brannetti op zijn oranje Molenaar-Honda niet. Tijdens zijn 2e optreden in de 250cc klasse had hij het voordeel dat hij al drie keer eerder in de 125cc klasse op Estoril gereden had.
“We zijn blij verrast met de trainingen van Alessandro”, opent Janssen. “Tijdens de 1e vrije training klokte hij een 24e tijd en hij toonde zich uiterst tevreden over zijn machine. De problemen die Arnaud Vincent de afgelopen weken kende waren na één sessie al voor 80% opgelost. Brannetti geeft qua afstellingwensen precies het tegenovergestelde aan dan wat Arnaud wenste en zie het resultaat. De curve schoot meteen omhoog”.
In de tijdtraining realiseerde Brannetti eveneens een 24e tijd.
“Ik kon mijn tijd niet voldoende verbeteren. Ik was weliswaar ruim en seconde sneller dan vanmorgen, maar kon geen goede slipstream vinden. Die moet je hier hebben om net dat ‘zuchtje’ mee te hebben. Het gaatje naar de mannen voor me is met één seconde iets te groot, maar morgen zal ik alles in het werk stellen om mijn tijd en positie te verbeteren. Qua versnellingsbak afstelling, vering en fijnafstemming van de carburatie is er wel nog wat te winnen”, besluit de Italiaan optimistisch.