Home Teams Teams: Atiba Belgrave: Gemengde gevoelens over afgelopen raceÛ_

Teams: Atiba Belgrave: Gemengde gevoelens over afgelopen raceÛ_

0

Afgelopen zaterdag heeft Atiba zijn 10e cuprace gereden. Dit gebeurde wederom op het circuit van Assen onder prima omstandigheden. De zaterdag begon mooi voor Atiba en alles verliep super tot de laatste ronde…

 

 

Kwalificatie 1:

Na het goede resultaat van de vorige race waarin Atiba een 4e plek pakte was hij erop gebrand om het toch weer net even iets beter te gaan doen. De eerste kwalificatie begon goed voor hem en na een lange tijd niet gereden te hebben zat hij weer snel in zijn ritme. Relax reed hij zijn ronden en al in ronde 5 zette hij een 1.51.303 neer wat hem de 4e plek opleverde. Na 6 ronden kreeg Atiba echter de zwarte vlag met oranje stip omdat er volgens de baancommissarissen rook kwam vanuit de onderkuip van de motor. Atiba die niets bijzonders merkte kwam toch naar binnen en daar constateerden de commissarissen dat er niets mankeerde aan de motorfiets en dat Atiba weer door mocht gaan. In de overige ronden kon hij zijn tijd niet meer verbeteren omdat het lastig was om weer in zijn ritme te komen met in je achterhoofd dat er toch wat kan mankeren aan je motorfiets.

Na de 1e kwalificatie moesten de eerste 5 rijders zich melden bij de technische keuring. Dit omdat het luchtfilter gecontroleerd moest worden. Dit leverde geen problemen op voor Atiba en na grondige controle bleek er ook niets te mankeren aan zijn motorfiets.

Kwalificatie 2:

Voor de 2e kwalificatie werd zowel voor als achter een nieuwe band gemonteerd. Met als doel een tijd in de 1.50 ging Atiba weer van start. Ondanks dat hij constant in de 1.51 kon rijden werd de 1.50 net niet gehaald. Zijn tijd uit de eerste kwalificatie verbeterde hij wel met 3 tiende wat hem bracht op een derde plaats in de tweede kwalificatie met een 1.51.089. Helaas reed er een ONK-rijder mee in de B-groep die een tijd reed van 1.47 waardoor diegene op pole kwam te staan, ook JP-Zeelenberg had een snellere tijd gereden in de eerste kwalificatie waardoor Atiba 2 plaatsen zakte en op een 5e startplaats kwam te staan. Hier baalde hij wel een beetje van want nu moest hij starten vanaf de 2e startrij en dat was de eerste startrij geweest als de ONK-rijder gelijk was gediskwalificeerd omdat hij eigenlijk niet mocht deelnemen aan de Supercup. Ondanks dat had Atiba vertrouwen in de race, vooral omdat hij in de kwalificatie al constant in de 1.51 kon rijden en het in de race tot nu toe altijd sneller is gegaan.

Race:

De start van Atiba was redelijk en als 7e dook hij de eerste bocht in. Er werd flink van positie gewisseld de eerste ronden en hij bevond zich in een groepje van 4 man. Op een gegeven moment wist Atiba zijn grote concurrent Ferry van Rijn van de vorige race te passeren en weg te rijden van hem. Ronnie Sterken die het licht had gezien was wat weggereden van de groep en Atiba kwam daardoor in gevecht met JP-Zeelenberg. Een rookie tegen een ervaren rot. Altijd mooi om te zien. Eerst probeerde Atiba hem te passeren in Mandenveen, dit lukt wel maar hierdoor ging hij te wijd waardoor JP hem weer kon passeren. Daarna remde Atiba hem uit voor de GT maar dat gebeurde onder een gele vlag waardoor Atiba hem er direct weer langs liet. Hierdoor verloor hij wat snelheid waardoor Ferry ook weer langs kon komen. Deze pakte Atiba weer terug achterop het circuit en de jacht op JP werd weer geopend. Ditmaal passeerde Atiba hem weer in Mandenveen en kon hij zijn lijn wel houden. De R6 van Zeelenberg had duidelijk meer vermogen en bij het uitkomen van de GT kon JP er weer langs komen. Op dat moment reed JP 1,5 sec weg maar Atiba zette weer aan in 9e ronde en reed zijn PR aan flarden met een ongelofelijke 1.49.524!!!

Met het ingaan van de laatste ronde zaten JP en Atiba als een touwtje aan elkaar en toen sloeg het noodlot toe…

Met het insturen van strubben zat Atiba net iets te dicht op JP en omdat JP de bocht langzamer instuurde dan de ronden daarvoor tikte Atiba hem aan op de achterkant, dit was genoeg om de motor uit onbalans te brengen en Atiba vloog er over de rechterkant vanaf. De langzaamste bocht van het circuit, niet al teveel schade aan de motor…maar wel aan Atiba. Resultaat: een gebroken rib en een klaplong.

Atiba:

‘Balen, balen, balen. Het ging zo lekker. Ik reed heel ontspannen en relax. Al vanaf de eerste training. Ik had het gevoel dat ik over baan vloog en ik wilde zeker proberen om Zeelenberg nog te pakken. Zijn motor was erg snel uit de bochten en op de rechte stukken. Tja…daar baal je wel van hoor. Met remmen en in de bochten kon ik dit verlies goedmaken. Ik kon zowat heel de wedstrijd constant in de 1.50 rijden en met een superrondetijd waarmee ik erg tevreden ben reed ik weer naar JP toe. Alleen bij het aankomen van Strubben stuurde JP langzamer in dan de ronde daarvoor en ik zat er veel te dicht erop en stuurde veel harder in. Het gebeurde te snel om te corrigeren en voordat ik het wist lag ik. Gelukkig bleef JP overeind en achteraf bleek het inderdaad zo te zijn dat hij er langzamer door heen geen. De oude rot in het vak leerde mij een lesje haha. Op het moment dat ik vanaf mijn motor werd geworpen viel ik met een behoorlijke klap op mijn rechterzij en schouder. Op dat moment ging er een pijnscheut heen door mijn lichaam. Mijn hoofd zei opstaan en doorgaan maar mijn lichaam zei, bekijk het maar! Ik kreeg het erg benauwd en achteraf gezien was dat niet zo gek. Balen natuurlijk, vooral als je hoort dat je virtueel in gevecht was om de 3e plek…Toch een hoop geleerd dit weekend en dik tevreden over de rest van mijn prestaties, alleen niet netjes afgemaakt. En het wordt nu toch echt tijd voor een snellere en nieuwere motor…’

Na bezoek aan het ziekenhuis maandag en dinsdag constateerden de doktoren dat Atiba een rechterrib heeft gebroken en een klaplong heeft opgelopen. Gelukkig alleen aan de bovenkant van de long waardoor dit geen ernstige gevolgen kan hebben, als hij zich tenminste rustig houdt. Atiba heeft wel besloten om zich niet te laten opnemen in het ziekenhuis maar hij moet wel voor controle volgende week terug.

Belgrave-Racing dankt iedereen voor de steun en hulp dit weekend. Met Atiba gaat het steeds beter en volgens hem ziet hij geen problemen om de laatste wedstrijd te rijden. Het zou mooi zijn als Atiba nog voor deze race de kans krijgt om op een nieuwere en snellere motor te gaan rijden…

In aankomende editie van MotoPlus zal nog een interview verschijnen over Atiba Belgrave.