Voor de 3e O.N.K.-race was het START-team actief in het Groningse Eemshaven. Tegen het decor van de talrijke windmolens draaiden de coureurs hun rondjes op het drieenhalve kilometerlange stratencircuit. Waaien doet het daar altijd, maar gelukkig bleef het nu wel droog. Ondanks het goede weer, kostte het Ôde NootÕ de nodige moeite om punten binnen te slepen voor het O.N.K. Supersport 600.
Zaterdag
Hadden we Õs morgens, ondanks al die windmolens, eerst af te rekenen met een problematische stroomvoorziening, net voor aanvang van de eerste kwalificatie werden we geconfronteerd met een probleem aan de motor. Toen Evert vanaf het rennerskwartier naar het circuit wilde rijden, bleek dat hij helemaal geen remdruk meer had. Een snelle inspectie leerde dat het euvel werd veroorzaakt door een kromme remschijf. De al niet zo lange trainingsessie van 25 minuten werd zo nog verder ingekort, want nu moest er met grote spoed een ander voorwiel gemonteerd worden. Voor de monteurs even rennen dus naar de vrachtwagen. Maar met vereende krachten en het hoofd koel houdend, lukte het om Evert toch de baan op te krijgen. Zo kon hij gelukkig nog een paar rondjes rijden. Eerst even kalm aan natuurlijk omdat de bandjes inmiddels koud waren geworden. Ondanks deze tegenvaller wist Evert de 15e tijd te klokken. Nu maar hopen dat het voor de middagtraining droog zou blijven om een betere positie op de starting-grid te bewerkstelligen.
In de tweede kwalificatie stond de motor er nu goed bij, dus stond een verbetering van de tijd niets in de weg. De rondetijden gingen inderdaad vrij vlot omlaag, maar net dat laatste beetje er af lukte niet. Er ging weliswaar bijna 3 seconden van zijn tijd af, maar er was gehoopt op een Ô31-erÕ. Met een 1.32,76 bleef Ôde NootÕ steken op de 10e trainingstijd. Het liep voor EvertÕs gevoel niet lekker en dat kan natuurlijk een keer gebeuren. Morgen is er weer een dag en met een goede start zijn er mogelijkheden genoeg om goed te scoren.
Zondag
Doorgaans kent Evert een goede start, maar in Eemshaven haperde dit sterke wapen. Evert kwam absoluut niet snel uit de startblokken. En de afstand die je al goed moet maken op de jongens voor je, is dan nog groter. Vanaf een 12e positie moest Ôde NootÕ op jacht naar de concurrentie. Er vormde zich al snel een ÔkopgroepÕ van vijf coureurs. En Evert moest alle zeilen bij zetten om aan te haken bij een een groep van zeven achtervolgers. Halverwege de race gingen in de kopgroep Harry van Beek en Mile Pajic bij een uitremactie gezamenlijk onderuit. Ze konden wel allebei met een behoorlijke achterstand hun weg vervolgen. Maar door deze valpartij schoof Evert mooi door naar de 10e plaats. Vervolgens wist hij aan het achterwiel van Arno Visscher te komen en deze een ronde later voorbij te steken. Daarna liep Evert wel in op Jeroen Turkstra, maar moest hij op een bepaald deel van het circuit, van het ÔDijkgatÕ tot aan de ÔKwelderbochtÕ, weer terrein prijsgeven. Na een race over 15 ronden moest Evert genoegen nemen met de 9e plaats.
Evert wist in de race, ondanks het feit dat het harder waaide dan in de training, wel een paar tienden van zijn snelste tijd af te rijden. Maar toch overheerste een ontevreden gevoel: Òhelaas lukte het mij dit weekend niet om lekker in mijn ritme te komenÓ.
De uitslag:
1.Veneman, 2. Winkel, 3. Theunissen, 4. Van Loon, 5. Van Steenbergen, 6. Van den Bulk,
7. Van Kleef, 8. Turkstra, 9. EVERT, 10. Van Beek, 11. Visscher, 12. Pajic, 13. Stoel, 14. Bastiaansen, 15. Van der Velden.
Tussenstand top 15 O.N.K.
1.Veneman 59, 2. Theunissen 46, 3. Hartelman 45, 4. Van Steenbergen 36, 5. Van Beek 35,
6. Winkel 30, 7. Van Loon 28, 8. Van den Bulk 23, 9. EVERT 22, 10. Pajic 17, 11. Van Kleef 14
12. Turkstra 14, 13. Lagrive 11, 14. Mooijman 8, 15. Stoel 7
Tijdens de Pinksterraces in Oss dienen zich nieuwe kansen aan, maar dat zal niet meevallen op dit lastige en gevaarlijke stratencircuit op een industrieterrein.