Hans Smees ontevreden na slechts een 8e plaats tijdens Paasraces op Assen. Tijdens de Paasraces op het TT-circuit van Assen is het Hans Smees niet gelukt zijn goede seizoensstart succesvol voort te zetten. Ondanks een superstart waarbij Hans als 1e de ÒnationaleÓbocht wist te bereiken wist hij zich ditmaal niet voor in het veld te handhaven en eindigde teleurgesteld op een 8e plaats.
Tegen de verwachtingen in mocht de 250cc tijdens het afgelopen weekend aan de start verschijnen, in eerste instantie was wegens de geluidsproblematiek van het circuit de 250cc klasse van het programma gehaald. Na overleg tussen de organiserende club en een aantal teams werd dit besluit heroverwogen en door aanpassing van het programma mocht de 250cc alsnog aantreden in het Paasweekend.
De trainingen vonden plaats op zaterdag waarbij Hans zich na de 2e trainingssessie op de 4e plaats terugvond.
Hiermee waren we zeer tevreden, zeker gezien de voorlopige 20e positie na de 1e training waarbij geen risico werd genomen toen bleek dat de afstelling van de motor door het koude weer te krap stond. Om motorschade te voorkomen werd er afgezien van het blijven doorrijden met deze afstelling.
In de middag was het weer beduidend beter en achter Janssen, Lakerveld en de Fin Lausletho was het Hans die zich naar de 4e trainingstijd wist te rijden.
Op zondag werd er niet gereden en dus was het tot maandag 2e paasdag wachten totdat de wedstrijd zou aanvangen. Omdat een warm-up training ontbrak was er geen mogelijkheid meer om wat andere afstellingen te proberen, gezien de gestegen temperatuur was dit echter wel wenselijk geweest zoals ook later tijdens de wedstrijd zou blijken.
Terwijl de 250cc coureurs zich opmaakten voor hun wedstrijd en zich naar het Parc-ferme begaven waar ze zich moesten opstellen voor de start werd er de wedstrijd die op dat moment bezig was tot 2 maal toe stilgelegd wegens een ongeval. Hierdoor liep alles behoorlijk uit en een uur later dan gepland ging het licht voor de 250cc pas op groen.
De start van Hans was als vanouds en dat gaf hoop voor het verdere verloop van de wedstrijd:
ÒDe start was goed maar al in de verkenningsronde hadden de waarschuwingslampjes een aantal malen opgelicht zodat ik wist dat er iets met de motorafstelling niet goed zat, in de eerste ronde kwamen mij dan ook al direct 3 rijders voorbij die ik niet kon bijhouden omdat ik slechte grip van mijn banden had en ook voorzichtig met het gas moest omgaan.
De rondetijden wist ik wel hetzelfde als de vorige race te rijden (speciaal voor Gert Pieper: 1,27.02 als snelste) maar de concurrentie kon wel harder gaan zodat ik niets anders kon doen dan de schade zoveel mogelijk te beperken en hopen dat de motor heel zou blijven.
Een 8e plaats levert nog wel een aantal punten op maar het is wel balen omdat je weet dat het veel beter kan, als dan later ook nog blijkt dat de afstelling helemaal niet zo verkeerd was maar dat het controlesysteem met de waarschuwingslampjes heeft gehaperd dan is dat extra zuur natuurlijk.Ó
De volgende keer op 11 mei op de Varsselring in het Gelderse Hengelo zal Hans er dan ook alles aan gelegen zijn om zich voorin te laten gelden.
Natuurlijk zal Performance Racing Achterhoek zich weer presenteren in de grote tent en wij hopen U daar te mogen begroeten om te genieten van de races in Hengelo (gld).
Namens Performance Racing Achterhoek; Hans Overmaat