Home ONK DSB: Stefan Meiners voor de laatste keer in Tolbert?

DSB: Stefan Meiners voor de laatste keer in Tolbert?

0

Afgelopen zondag werd op het snelle maar ultra korte stratencircuit van het Groningse Tolbert de 7e ronde van het ONK Supermono verreden. Zoals gebruikelijk ging de snelle Duitser Stefan Meiners met de overwinning aan de haal. Voor Meiners was het de 4e overwinning van dit seizoen en Meiners vergrootte daarmee zijn voorsprong in het ONK. Goede tweede werd de relatief onbekende Brit David Gatenby. ONK SUPERMONO TOLBERT door Kees Siroo

De enige rijder die Meiners nog kan dwarsbomen in zijn jacht op de titel is Evert van de Beek. Die kwam echter niet verder dan een 4e plaats achter Marco Winkelaar en heeft derhalve in de finale wedstrijd op 29 september in Assen nog 16 punten goed te maken. De kans dat Meiners in de toekomst nogmaals op het podium zal verschijnen in Tolbert is overigens klein. In overleg met zijn sponsor Rainer Happecke heeft Meiners besloten zich in 2003 alleen nog te gaan toeleggen op het Europese Kampioenschap. Wellicht rijdt hij dan nog wel in Assen met de reguliere wedstrijden, maar de stratencircuits hebben dan voor hem afgedaan.
KAMERADEN IN DE BLUBBERÉ
De trainingen begonnen op zaterdag onder goede weersomstandigheden, maar helaas kregen de weerprofeten in de namiddag gelijk. Zij voorspelden immers hevige regenbuien in het Noorden en natuurlijk was ook Tolbert de klos. Rijden in de regen is minder fraai, maar niet onoverkomelijk. Omdat het rennerskwartier in Tolbert in het midden van het circuit is gelegen gaf dat wel problemen. Alles veranderde in een immense modderpoel en voor iedereen was het ploeteren om bij de baan te komen. Als men daar eenmaal was dan werd de nodige modder mee de baan opgenomen en dat kon nooit de bedoeling zijn. Poetsen was het devies maar gemakkelijk gezegd dan gedaan. Na de nodige valpartijen en schuivers werden zelfs de trainingen voor de Classics geannuleerd i.o.m. de rijders en men zou zondag een extra warming-up krijgen. Helaas regende het in de nacht nog veel meer dus het werd steeds slechter. Op zondag was het droog maar vanwege de problemen op het rennerskwartier werd door de organisatie samen met de rijders beslist geen warming-up te rijden. Er kwamen per klasse 4 opwarmronden en de hulp van de brandweer werd ingeroepen om de motoren schoon te spuiten alvorens men de baan op ging. Stefan Meiners opteerde om maar helemaal niet te rijden en stelde Evert van de Beek voor om de titelstrijd maar in Assen uit te gaan vechten. Aanvankelijk voelde Van de Beek wel voor dit plan maar uiteindelijk bood hij aan de motor van Meiners met de mensen van het Promotec Team samen naar de baan te dragen! Meiners stemde toe en zodoende hielpen de grootste concurrenten elkaar letterlijk uit de blubber! Over kameraadschap gesprokenÉ.
VAN MEET AF AAN
Op de eerste rij werd snelste man Meiners geflankeerd door Van de Beek en Marco Winkelaar. Het trio vertrok pijlsnel na de start en meteen nam Meiners de leiding voor Winkelaar, Van de Beek, Patrick Hovenga en de Britse gastrijder David Gatenby met een supersnelle BMW creatie. Ook Ted Haanappel zat er goed bij en reed bij de eerste doorlost in 6e positie voor Jarno Onstenk, Lambert van Gompel, Koen de Wit en Joseph Grauwmans. Het tempo lag hoog en de kopgroep streed een felle strijd. Meiners controleerde duidelijk de zaak maar Van de Beek werd al snel gepakt door de schriele maar snelle Gatenby. Achterin raakte hij nog even in de berm maar reed gewoon terug de baan op om een halve ronde later doodleuk de inmiddels gepasseerde Van de Beek weer terug te pakkenÉ Winkelaar hield gedurende 5 ronden stand op de 2e plaats maar moest na een remfoutje toestaan dat zowel de ontketende Brit als Van de Beek hem passeerden. Meiners koerste naar een bekeken overwinning en Gatenby werd op bijna 5 sec tweede. Van de Beek leek de 3e plaats te behalen maar ondervond in de slotfase dermate veel hinder van zijn oude schouderblessure – door het vele remmen Ð dat hij niet kon verhinderen dat Winkelaar hem de 3e plaats aftroggelde. Hovenga eindigde als 5e voor Haanappel die hij maar juist achter zich wist te houden. Even later passeerde Lambert van Gompel op een 7e positie. Hij was niet echt tevreden met het resultaat maar was wel Žrg blij nu eens de finish te hebben gehaald… Grauwmans legde beslag op de 8e plaats gevolgd door Marco Waagmeester en Winfred Reinbergen.
Meiners was een treden winnaar, Gatenby kon het allemaal amper bevatten en ook Winkelaar was erg in zijn sas. De volgende ronde in de finale race in Assen en die telt ook mee voor het ESA kampioenschap.
UITSLAGEN ONK TOLBERT: 1.Stefan Meiners (D); 2.David Gatenby (GB); 3.Marco Winkelaar; 4. Evert van de Beek; 5. Patrick Hovenga (D); 6.Ted Haanappel; 7.Lambert van Gompel; 8.Joseph Grauwmans (B) 9.Marco Waagmeester; 10.Winfred Reinbergen; 11.Arnold Bos; 12.Koen de Wit; 13.Willem Jongejans; 14.Martin Kleinjan; 15.Rob Sinttruijen

· Grote pechvogel was Jarno Onstenk. De rijder uit Eefde maakte juist zijn rentree na een zware schouderblessure en nu ging hij op het einde van de 5e ronde zwaar onderuit toen iets in zijn motor vastliep. Zelf kwam Onstenk er goed af maar de pijn in zijn portemonnee is zeker zo erg..
· Voor David Gatenby was het genieten in Tolbert. Het was voor hem de eerste keer dat hij in Nederland reed. Hij vond het allemaal prachtig en de modder deerde hem allerminst. Dat hij ook nog prijzengeld ontving was hem helemaal vreemd. ÒIn Engeland kennen wij geen prijzengeld, ik kom volgend jaar terug,Ó liet hij weten. Gatenby reed eerder in de 250cc maar deze klasse stelt in Engeland nauwelijks meer iets voor.
· Mogelijk kan de Supermonoklasse volgend jaar een stevige impuls krijgen van onze Oosterburen. De Muz klasse wordt daar opgeheven en diverse rijders zijn uit de omgeving afkomstig van Patrick Hovenga en Stefan Meiners, niet ver van Assen. Er wordt nu overlegd over de mogelijkheden. ÒDe Muz motoren zijn niet zoals wij die hier kennen. Ze zijn veel sneller dan de fietsen die wij hier kennen.
· Men is overigens in overleg met de KNMV om de reglementen voor de Supermono te wijzigen. Nu dient een motorfiets minimaal 110kg te wegen. Die regel wil men schrappen om meer instroom te krijgen. De nieuwe Ômini-monoÕ waarmee Mark Lawes in Engeland zŽŽr succesvol opereert opent perspectieven voor velen. Framebouwers hebben veel interesse om een lichte motor op basis van een 125cc te bouwen met een licht viertaktblok van bijv. 400cc. Belangrijke teams hebben ook veel interesse en daarom wordt nu overleg gevoerd.
· 110% REGEL WORDT VERRUIMD
Men is ook van plan de 110% regel voor de Supermono te verruimen naar 115%. Dat is ook bij de zijspannen het geval en omdat het verschil tussen de snelste rijders en de rest tŽ groot is staan er vaak coureurs aan de kant. In Tolbert bijv was Meiners dermate snel dat er 4 rijders te langzaam waren en huiswaarts konden keren.