Een week vol belevenissen voor Neil Hodgson. Eerst werd hij vader van een dochter, daarna draaide hij de op een na snelste tijd in de Superpole (waarvan gezegd wordt dat als hij niet in problemen kwam in de GT hij onder de twee minuten had gezeten) en dan wordt hij ook nog eens kampioen.
Bij de start komt Hodgson het beste van zijn plek en duikt als eerste de haarbocht in. Chili ligt eerst nog op een derde plaats van pakt deze al snel in. Ook Lavilla en Xaus zitten er goed bij waarbij Lavilla bij de eerste doorkomst de 2e plaats in handen heeft. Een ronde later ligt Lavilla zelfs op kop. Inmiddels heeft Xaus Chili te pakken, ook zien we dat het eerste kwartet zich al een beetje aan het afscheiden is van de rest. Achter dit kwartet vinden we Walker, Reynolds, Laconi, Toseland, Haslam en Corser.
Bij de derde doorgang door de GT komt Xaus in een do-or-die actie door naar de tweede plaats waarna de jacht op Lavilla geopend wordt.
Inmiddels zijn de eerste uitvallers en valpartijen ook al weer gesignaleerd. Laconi, Borja, Truchesss en Fuertes zijn uitgevallen en onder de vallers zitten Tortoroglio en Nebel.
In de vierde ronde behoort Lavilla ook tot de uitvallers na een crash, Xaus krijgt herdoor de leiding in handen en Chris Walker krijgt aansluiting van het groepje samen met teamgenoot James Toseland. Leon Haslam, een wildcard die normaal gesproeken in het Brits kampioenschap uitkomt zit daar dan weer 7 seconden achter. De andere Britse wildcard, John Reynolds, is inmiddels uitgevallen.
In de zevende ronde neemt Hodgson de leiding over van Xaus en Toseland weet walker te passeren. De hollanders Menzen en Mooijman zitten zoals verwacht in het achterveld maar zitten door alle uitvallers al dicht bij eventuele punten. Menzen rijdt rond de achtste ronde rond op een 17e en Mooijman op een 18e plaats.
Beide heren zijn in de negende ronde weer een plaatsje naar voren geschoven door het uitvallen van Marco Borciani.
Rgis Laconi krijgt in de 10e ronde een zwarte vlag. Eerder leek Laconi te zijn uitgevallen maar Laconi is nadat hij in de pitbox is geweest weer doorgereden en dat mag niet.
In de 11e ronde neemt Xaus de leiding weer over alhoewel het maar voor heel even is want Hodgson pakt hem na een paar bchten alweer terug. Vlak achter het Fila Ducati duo zitten nog steeds Chili en Toseland. Walker is flink teruggevallen, waarschijnlijk door de blessure die hij in de natte ochtendtraining heeft opgelopen en heeft inmiddels al zo’n 8 seconden achterstand.
In de 13e ronde ligt Xaus weer op kop en heeft Toseland de derde plek overgenomen van Chili. Xaus en Hodgson lijken iets weg te lopen van hun achtervolgers. Een ronde later gaat Xaus even in de fout waardoor Hodgson weer op kop komt te liggen. Bij het ingaan van de laatste ronde vindt er een hevig gevecht plaats tussen de nr. 11 en de nr. 100, Hodgson houdt in eerste instantie stand maar moet later toch Xaus weer voor zich dulden. Chili heeft de derde plaats weer terug. Hodgson probeert het nog in de GT maar het lukt niet meer om Xaus te passeren. Chili wordt derde voor Toseland. Neil Hodgson haalt met dit resultaat het kampioenschap binnen.
De beide hollanders vallen net buiten de punten en worden in de laatste drie bochten nog net op een ronde gezet.
In de uitloopronde krijgt Neil hodgson een rode streep door de twee nullen op de voorkant van zijn Ducati. Daarna rijdt Neil rond zonder helm en in een T-shirt met daarop de tekst “Who’s your Daddy”.
Uitslag van de eerste race:
1 | |
Xaus Ruben | Ducati Fila | |
16 | 33’07.249 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | |
Hodgson Neil | Ducati Fila | |
16 | 33’07.858 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | |
Chili Pierfrancesco | Team PSG-1 | |
16 | 33’08.084 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | |
Toseland James | HM Plant Ducati | |
16 | 33’08.311 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | |
Walker Chris | HM Plant Ducati | |
16 | 33’21.986 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | |
Corser Troy | Foggy PETRONAS Racing | |
16 | 33’30.230 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | |
Haslam Leon | Renegade Ducati | |
16 | 33’30.367 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | |
Clementi Ivan | Kawasaki Bertocchi | |
16 | 33’30.599 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 | |
Martin Steve | D.F.X. Racing Team | |
16 | 33’53.111 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | |
Sanchini Mauro | Kawasaki Bertocchi | |
16 | 34’01.413 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11 | |
Gramigni Alex | Nuvolari 391 | |
16 | 34’12.396 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12 | |
Pedercini Lucio | Team Pedercini | |
16 | 34’47.023 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13 | |
Saiger Horst | Remus Racing Austria | |
16 | 34’58.698 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14 | |
Liverani Gianmaria | UnionBike GiMotorsport | |
16 | 34’59.166 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15 | |
Mrkyvka Jiri | JM SBK Team | |
16 | 34’59.665 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16 | |
Menzen Robert | Racing Team R. Menzen | |
15 | 33’09.109 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17 | |
Mooijman Paul | Kruisinga Motoren Racing | |
15 | 33’09.564 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RT | |
Pedersoli Luca | Team Pedercini | |
9 | 20’13.842 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RT | |
Borciani Marco | D.F.X. Racing Team | |
8 | 17’07.259 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RT | |
Laconi Rgis | Caracchi NCR Nortel Net. | |
8 | 27’15.436 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RT | |
Lavilla Gregorio | Alstare Suzuki | |
4 | 8’19.649 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RT | |
Reynolds John | Rizla Suzuki | |
3 | 6’17.626 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RT | |
Tortoroglio Walter | White Endurance | |
3 | 6’32.774 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RT | |
Nebel Stefan | Elf Yoshimura Shafer | |
3 | 6’32.860 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RT | |
Borja Juan Bautista | D.F.X. Racing Team | |
1 | 2’13.668 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RT | |
Truchsess Karl | Remus Racing Austria | |
1 | 2’19.278 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
RT | |
Fuertes Sergio | MIR Racing | |
1 | 2’44.289 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fastest Lap: |