De bwin.com Grande Premio de Portugal op Estoril, is voor bandenfabrikant Bridgestone één van de moeilijkste rondes van de kalender. De Grand Prix heeft er vaak te maken gehad met veranderlijke weersomstandigheden en de vier linker- en negen rechterbochten houden in dat Bridgestone er hard aan heeft moeten werken om competitief materiaal aan de MotoGP teams te kunnen leveren.
Tohru Ubukata, Bridgestone’s Motorcycle Tyre Development Department Manager, legt uit:
“Estoril is één van de zwaarste circuits van de kalender en bestaat uit een mengeling van langzame linkerbochten, snelle rechterbochten en rechte stukken, waardoor alle aspecten van zowel de rijder, de machine als de banden getest worden. Het circuit bestaat elke ronde uit zeer variërende omstandigheden wat het heel uitdagend maakt, maar ik ben er zeker van dat het soort banden waar we dit jaar mee werken ons dit seizoen genoeg voordelen geven in vergelijking met het afgelopen jaar.
De aard van het circuit verandert van de ene bocht tot de andere en de banden moeten dus ook kunnen omgaan met een veranderend oppervlakte tijdens een ronde, waar we vanaf 2006 al het nodige onderzoek naar verricht hebben. We hebben op Estoril opnieuw te maken met een aantal zware rempunten, zoals in de eerste bocht, dus de stabiliteit van de voorkant is cruciaal. Het gebruik van de asymmetrische achterband is hier ook erg belangrijk, vooral om er goede en consistente grip te kunnen garanderen in de langzame linkerbochten zoals in de chicane waar de rijders goed moeten accelereren bij het uitkomen van de bocht.”